Konstruktivismus in Aufgaben zu vier sprachlichen Fertigkeiten. Eine Fallstudie zum Lehrwerk Echt! 1
TIILIKAINEN, EMMA (2010)
TIILIKAINEN, EMMA
2010
Saksan kieli ja kulttuuri - German Language and Culture
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-12-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21101
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21101
Tiivistelmä
Oheisessa tutkielmassa tarkastellaan saksan opetuksessa käytettäviä harjoituksia. Tutkimusmateriaalina käytetään A1-saksan lukijoille suunnattua oppikirjaa Echt! 1 ja erityisesti sen kielen neljää osa-aluetta (puhuminen, lukeminen, kirjoittaminen, kuuntelu) koskevia tehtäviä. Tutkimuksessa on pyritty analysoimaan, missä määrin harjoitukset toteuttavat vallalla olevaa oppimissuuntausta, konstruktivismia.
Tutkielman teoreettisessa osassa luodaan lyhyt katsaus konstruktivismiin yleisellä tasolla ja esitellään didaktisen konstruktivismin perusperiaatteet ja niiden esiintyminen tämänhetkisessä opetussuunnitelmien perusteissa. Tämän jälkeen määritellään termit harjoitus ja tehtävä ja pohditaan niiden eroja. Teoriaosassa syvennytään erityisesti konstruktivistisille harjoituksille tyypillisiin piirteisiin, kuten ennakkotietojen aktivointiin, ongelmalähtöisyyteen, luovuuteen, motivoivuuteen ja kooperatiiviseen oppimiseen. Lisäksi käsitellään myös kielen neljä osa-aluetta ja annetaan esimerkki siitä, miten harjoituksia voidaan luokitella kyseisiä osa-alueita hyväksikäyttäen. Lopuksi kootaan vielä lyhyesti konstruktivismin pääperiaatteet, joiden pohjalta analyysi suoritetaan.
Tutkielman empiirisessä osassa Echt!1-tehtäväkirjan harjoitukset luokitellaan sen mukaan, mitä kielen osa-aluetta ne harjoittavat ensisijaisesti ja toiseksi, miten kyseistä taitoa harjoitetaan. Tämän jaottelun pohjalta saadaan selville tälle kirjalle tyypillisimmät harjoitukset, jotka analysoidaan. Itse analyysissa jokaisen tehtävän kohdalla pohditaan, miten se toteuttaa teoriaosassa esiteltyjä konstruktivistiselle harjoitukselle tyypillisiä piirteitä. Lisäksi annetaan parannusehdotuksia, miten harjoitukset voisivat toteuttaa konstruktivismia vielä paremmin.
Analyysin pohjalta voidaan todeta, että Echt! 1 -harjoituskirjan tehtävät toteuttavat pitkälti konstruktivistisia periaatteita. Noin puolessa analysoiduista harjoituksista aktivoidaan oppilaan ennakkotiedot opittavasta asiasta. Useimmat harjoitukset ovat ongelmalähtöisiä ja luovuutta edistäviä ja toteuttavat näin konstruktivismia. Analysoiduista 12 tehtävästä kahdeksan todettiin motivoiviksi. Kooperatiivista oppimista tapahtuu n. puolessa harjoituksista.
Asiasanat:Konstruktivismi, harjoitus, oppikirja, kielen neljä osa-aluetta
Tutkielman teoreettisessa osassa luodaan lyhyt katsaus konstruktivismiin yleisellä tasolla ja esitellään didaktisen konstruktivismin perusperiaatteet ja niiden esiintyminen tämänhetkisessä opetussuunnitelmien perusteissa. Tämän jälkeen määritellään termit harjoitus ja tehtävä ja pohditaan niiden eroja. Teoriaosassa syvennytään erityisesti konstruktivistisille harjoituksille tyypillisiin piirteisiin, kuten ennakkotietojen aktivointiin, ongelmalähtöisyyteen, luovuuteen, motivoivuuteen ja kooperatiiviseen oppimiseen. Lisäksi käsitellään myös kielen neljä osa-aluetta ja annetaan esimerkki siitä, miten harjoituksia voidaan luokitella kyseisiä osa-alueita hyväksikäyttäen. Lopuksi kootaan vielä lyhyesti konstruktivismin pääperiaatteet, joiden pohjalta analyysi suoritetaan.
Tutkielman empiirisessä osassa Echt!1-tehtäväkirjan harjoitukset luokitellaan sen mukaan, mitä kielen osa-aluetta ne harjoittavat ensisijaisesti ja toiseksi, miten kyseistä taitoa harjoitetaan. Tämän jaottelun pohjalta saadaan selville tälle kirjalle tyypillisimmät harjoitukset, jotka analysoidaan. Itse analyysissa jokaisen tehtävän kohdalla pohditaan, miten se toteuttaa teoriaosassa esiteltyjä konstruktivistiselle harjoitukselle tyypillisiä piirteitä. Lisäksi annetaan parannusehdotuksia, miten harjoitukset voisivat toteuttaa konstruktivismia vielä paremmin.
Analyysin pohjalta voidaan todeta, että Echt! 1 -harjoituskirjan tehtävät toteuttavat pitkälti konstruktivistisia periaatteita. Noin puolessa analysoiduista harjoituksista aktivoidaan oppilaan ennakkotiedot opittavasta asiasta. Useimmat harjoitukset ovat ongelmalähtöisiä ja luovuutta edistäviä ja toteuttavat näin konstruktivismia. Analysoiduista 12 tehtävästä kahdeksan todettiin motivoiviksi. Kooperatiivista oppimista tapahtuu n. puolessa harjoituksista.
Asiasanat:Konstruktivismi, harjoitus, oppikirja, kielen neljä osa-aluetta