Fuusion toteuttaminen - Case Lemminkäinen Oyj
MOISIO, MATTI (2010)
MOISIO, MATTI
2010
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-12-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21068
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21068
Tiivistelmä
Fuusiot ja yrityskaupat ovat maailman taloudessa merkittävässä asemassa yritysten etsiessä kasvumahdollisuuksia ja toteuttaessa strategioitaan. Yhdysvalloissa ja Euroopassa fuusioiden ja yrityskauppojen on havaittu olevan johtava yritysten kasvustrategia 1980 - ja 1990-luvuilta lähtien.
Aihealueen tutkimukset käsittelevät fuusion vaikutusta yrityksen kannattavuuteen ja toisaalta tutkimusten avulla pyritään myös selittämään syitä fuusioiden toteuttamiselle. Uusien näkökulmien esimerkiksi organisatorisen näkökulman tuominen aihealueen tutkimuksiin on alkanut lisätä suosiotaan, koska fuusioiden suuresta suosiosta huolimatta tutkijat eivät ole päässeet yhteisymmärryksiin siitä, miksi niin moni fuusio näyttää epäonnistuvan hyvistä ennakkoasetelmista huolimatta. Fuusioiden avulla yritysten on havaittu pyrkivän realisoimaan potentiaalisia synergiaetuja. Synergiaetuja voi toteutua yhdistymisen seurauksena kustannusten vähenemisenä, liikevaihdon kasvuna tai yritys voi fuusion avulla pyrkiä saavuttamaan paremman aseman toimimillaan markkinoilla.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä fuusion toteuttamista ja tulkita fuusiota kohdeyrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen avulla on tarkoitus pohtia kohdeyrityksen toteuttaman fuusion avulla mahdollisesti saavutettavia synergiaetuja ja niiden toteutumista sekä ymmärtää syitä fuusion toteuttamiselle. Agenttiteorian avulla tuodaan tutkimukseen näkökulma fuusion toteuttamisesta johtajien omien motivaatioiden näkökulmasta.
Tutkimuksen tulosten mukaan kohdeyrityksen fuusion toteuttamiseen keskeisimmin vaikuttaneet tekijät mukailevat aihealueen vallitsevia teorioita. Tutkimuksen kohdeyritys tavoittelee synergiaetuja, kuten kustannussäätöjä sekä liikevaihdon kasvua toteutetun fuusion avulla. Myös muuttuviin markkinoihin sopeutuminen ja markkinaaseman vahvistaminen ovat syynä fuusion toteuttamiselle. Tulosten mukaanpotentiaalisia synergiaetuja on mahdollista saavuttaa mutta saavutettavat synergiaedut toteutuvat pitkällä aikavälillä eivätkä ole tässä tutkimuksessa mitattavissa. Kohdeyrityksen johdon mukaan konsernirakenteen yksinkertaistaminen auttaa saavuttamaan kustannusetuja ja antaa avainhenkilöille mahdollisuuden keskittyä olennaiseen. Yritysjohdon fuusiolle asettamia tavoitteita seurataan tunnuslukujen avulla,joita arvioidaan jatkuvasti.
Avainsanat: FUUSIO, SYNERGIA, KANNATTAVUUS, MOTIVAATIOT, ONNISTUMINEN
Aihealueen tutkimukset käsittelevät fuusion vaikutusta yrityksen kannattavuuteen ja toisaalta tutkimusten avulla pyritään myös selittämään syitä fuusioiden toteuttamiselle. Uusien näkökulmien esimerkiksi organisatorisen näkökulman tuominen aihealueen tutkimuksiin on alkanut lisätä suosiotaan, koska fuusioiden suuresta suosiosta huolimatta tutkijat eivät ole päässeet yhteisymmärryksiin siitä, miksi niin moni fuusio näyttää epäonnistuvan hyvistä ennakkoasetelmista huolimatta. Fuusioiden avulla yritysten on havaittu pyrkivän realisoimaan potentiaalisia synergiaetuja. Synergiaetuja voi toteutua yhdistymisen seurauksena kustannusten vähenemisenä, liikevaihdon kasvuna tai yritys voi fuusion avulla pyrkiä saavuttamaan paremman aseman toimimillaan markkinoilla.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä fuusion toteuttamista ja tulkita fuusiota kohdeyrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen avulla on tarkoitus pohtia kohdeyrityksen toteuttaman fuusion avulla mahdollisesti saavutettavia synergiaetuja ja niiden toteutumista sekä ymmärtää syitä fuusion toteuttamiselle. Agenttiteorian avulla tuodaan tutkimukseen näkökulma fuusion toteuttamisesta johtajien omien motivaatioiden näkökulmasta.
Tutkimuksen tulosten mukaan kohdeyrityksen fuusion toteuttamiseen keskeisimmin vaikuttaneet tekijät mukailevat aihealueen vallitsevia teorioita. Tutkimuksen kohdeyritys tavoittelee synergiaetuja, kuten kustannussäätöjä sekä liikevaihdon kasvua toteutetun fuusion avulla. Myös muuttuviin markkinoihin sopeutuminen ja markkinaaseman vahvistaminen ovat syynä fuusion toteuttamiselle. Tulosten mukaanpotentiaalisia synergiaetuja on mahdollista saavuttaa mutta saavutettavat synergiaedut toteutuvat pitkällä aikavälillä eivätkä ole tässä tutkimuksessa mitattavissa. Kohdeyrityksen johdon mukaan konsernirakenteen yksinkertaistaminen auttaa saavuttamaan kustannusetuja ja antaa avainhenkilöille mahdollisuuden keskittyä olennaiseen. Yritysjohdon fuusiolle asettamia tavoitteita seurataan tunnuslukujen avulla,joita arvioidaan jatkuvasti.
Avainsanat: FUUSIO, SYNERGIA, KANNATTAVUUS, MOTIVAATIOT, ONNISTUMINEN