Nuorten tulevaisuudenkuvat: jatkuvuudesta epävarmuuteen?
HILVOLA, SAILA (2010)
HILVOLA, SAILA
2010
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-12-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21053
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21053
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten tulevaisuudenkuvia suhteessa yhteiskunnan muutoksiin. Päätavoitteena oli tulkita nuorten valmiuksia kohdata nopeasti muuttuvan maailman haasteet. Tulkintaan johtavat tutkimustehtävät olivat seuraavat: millaisia nuorten tulevaisuudenkuvat ovat sisällöltään sekä millaisia erilaisia tulevaisuuteen suuntautumis- ja suhtautumistapoja nuorilla on? Tutkimuksessa tulevaisuudenkuvat käsitettiin kertomuksiksi omasta tulevasta elämästä, joten yhtenä kantavana taustaoletuksena oli narratiivisuus. Tähän nojaten tutkimusaineistona olivat nuorten strukturoimattomat kirjoitelmat tulevaisuudestaan. Tutkimustehtävien osalta analyysitapana oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Narratiivista analyysia käytettiin uusien tarinoiden muodostamisessa. Tutkimukseen osallistui 208 päijäthämäläistä 8.-luokkalaista nuorta, joista 128 oli tyttöjä ja 80 poikia.
Tutkimustulosten mukaan nuorten tulevaisuudenkuvat keskittyivät pääasiassa koulutukseen ja ammatinvalintaan, sillä niihin liittyvät valinnat tehdään jo lähivuosina ja ne vaikuttavat ratkaisevasti koko loppuelämään. Lisäksi suurin osa nuorista näki itsensä tulevaisuudessa perheellisenä. Muita yleisimmin käsiteltyjä aiheita olivat vapaa-aika ja sosiaaliset suhteet. Yllättävää tuloksissa oli muihin tutkimuksiin verrattuna ympäristöön liittyvien mainintojen niukkuus. Tästä johtuen suhtautumista globaaliin tulevaisuuteen ei voitu tulkita syvällisemmin. Sen sijaan nuorten suhtautuminen omaan tulevaisuuteensa välittyi kirjoitelmista viidellä eri tavalla: suhtautumistapojen perusteella toisistaan erottuvat optimistit, neutraalit, sopeutujat (pessimistit), epävarmat ja ne, jotka näkevät tulevaisuuden ennalta määrättynä.
Tulosten pohjalta muodostettiin 9 uutta narratiivia, jotka kuvaavat nuorten 6 erilaista tapaa kuvitella tulevaisuutta: suuresta unelmoijat, ylöspäin pyrkivät, tavalliset tallaajat, perinteiden kumoajat, aktiiviset pohtijat sekä passiiviset alistujat. Kolmea viimeistä tapaa lukuun ottamatta kaikista muista on muodostettu omat tarinat tytöille ja pojille sukupuolten välisten erojen ilmentämiseksi.
Tulevaisuudenkuvien tulkinnan perusteella nuoret näkevät tulevaisuutensa hyvin perinteisenä ja jatkuvana, mikä on ristiriidassa suhteessa nykyiseen käsitykseen yhteiskunnan epävarmuudesta ja pirstaleisuudesta. Mielikuvissa luotu yhtenäinen ja eheä elämäntarina ei saa tuekseen todellista maailmaa, jolloin vaarana on, ettei nuori pysty toteuttamaan toivomaansa elämää vaan kohtaa täysin toisenlaisen tulevaisuuden. Tutkimus vaatiikin tulevaisuuskasvatuksen lisäämistä kouluissa, jotta lapsilla ja nuorilla kehittyisivät valmius kohdata vaihtoehtoisia tulevaisuuksia sekä usko ja taito toimia tulevaisuuden saavuttamisen eteen.
Asiasanat:tulevaisuudenkuva, tulevaisuuskasvatus
Tutkimustulosten mukaan nuorten tulevaisuudenkuvat keskittyivät pääasiassa koulutukseen ja ammatinvalintaan, sillä niihin liittyvät valinnat tehdään jo lähivuosina ja ne vaikuttavat ratkaisevasti koko loppuelämään. Lisäksi suurin osa nuorista näki itsensä tulevaisuudessa perheellisenä. Muita yleisimmin käsiteltyjä aiheita olivat vapaa-aika ja sosiaaliset suhteet. Yllättävää tuloksissa oli muihin tutkimuksiin verrattuna ympäristöön liittyvien mainintojen niukkuus. Tästä johtuen suhtautumista globaaliin tulevaisuuteen ei voitu tulkita syvällisemmin. Sen sijaan nuorten suhtautuminen omaan tulevaisuuteensa välittyi kirjoitelmista viidellä eri tavalla: suhtautumistapojen perusteella toisistaan erottuvat optimistit, neutraalit, sopeutujat (pessimistit), epävarmat ja ne, jotka näkevät tulevaisuuden ennalta määrättynä.
Tulosten pohjalta muodostettiin 9 uutta narratiivia, jotka kuvaavat nuorten 6 erilaista tapaa kuvitella tulevaisuutta: suuresta unelmoijat, ylöspäin pyrkivät, tavalliset tallaajat, perinteiden kumoajat, aktiiviset pohtijat sekä passiiviset alistujat. Kolmea viimeistä tapaa lukuun ottamatta kaikista muista on muodostettu omat tarinat tytöille ja pojille sukupuolten välisten erojen ilmentämiseksi.
Tulevaisuudenkuvien tulkinnan perusteella nuoret näkevät tulevaisuutensa hyvin perinteisenä ja jatkuvana, mikä on ristiriidassa suhteessa nykyiseen käsitykseen yhteiskunnan epävarmuudesta ja pirstaleisuudesta. Mielikuvissa luotu yhtenäinen ja eheä elämäntarina ei saa tuekseen todellista maailmaa, jolloin vaarana on, ettei nuori pysty toteuttamaan toivomaansa elämää vaan kohtaa täysin toisenlaisen tulevaisuuden. Tutkimus vaatiikin tulevaisuuskasvatuksen lisäämistä kouluissa, jotta lapsilla ja nuorilla kehittyisivät valmius kohdata vaihtoehtoisia tulevaisuuksia sekä usko ja taito toimia tulevaisuuden saavuttamisen eteen.
Asiasanat:tulevaisuudenkuva, tulevaisuuskasvatus