Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kannustinpalkkaus yrityskaupan onnistumisen välineenä - Case-yritys oy

KIISKI, LAURI (2010)

 
Avaa tiedosto
gradu04616.pdf (281.1Kt)
Lataukset: 



KIISKI, LAURI
2010

Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-11-25
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21014
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkitaan keinoja yrityskaupan kannattavuuden kasvattamiseksi. Tutkimusten valossa yrityskaupat eivät läheskään aina onnistu niin hyvin kuin etukäteen on ajateltu. Agenttiteoria tuo esiin ongelmia, joita yrityksissä mahdollisesti kohdataan omistuksen ja yritysjohdon eriydyttyä kaupanteon yhteydessä. Ongelma yrityskauppojen epäonnistumisessa voikin johtua kaupanteon jälkeen ilmenevistä ongelmista eikä niinkään valinnoista ennen kauppaa.

Agenttiteorian avulla tutkimuksessa käydään läpi yrityskaupan jälkeen yrityksissä mahdollisesti syntyvät ongelmat. Yrityksen johdolla on agenttiteorian mukaan omistajista poikkeavat tavoitteet. Eriävistä tavoitteista johtuen yritysjohdon toiminta ei suuntaudu omistajien kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Agenttiteoria tarjoaa ongelmien ratkaisukeinoksi kannustinjärjestelmien käyttöä. Kannustimien avulla voidaan yritysjohdon ja omistajien intressejä yhtenäistää ja kannustimet motivoivat yritysjohdon työntekoa yrityksen kannalta oikeaan suuntaan. Tutkielmassa selvitetään myös motivaatioteorioiden kanta kannustinjärjestelmien vaikutuksiin ihmistentoimintaan yrityksissä.

Tutkielman empiirisen osion avulla perehdytään todelliseen tilanteeseen caseyrityksessä. Case-yritys on suorittanut yrityskaupan ja sen seurauksena ostetun yrityksen entiset omistajat jäävät yrityksen palvelukseen työntekijöinä. Tutkielmassa tutustutaan kaupanteon jälkeiseen tilanteeseen ja siihen, voidaanko yrityskaupankannattavuutta parantaa kannustinjärjestelmien avulla.

Huolimatta siitä, että teoria puoltaa kannustinjärjestelmien käyttöönottoa kannattavuuden lisäämiseksi, empiriasta saatu käsitys ei sitä vastoin puolla teoriaa tämän case-yrityksen kohdalla. Kannustinjärjestelmillä ei olisi case-yrityksessä minkäänlaista vaikutusta yritysjohdon toimintaan. Korkeintaan onnistumisesta ja senjohdosta saadusta palkinnosta saisi hyvän mielen. Kannustinjärjestelmillä saattaa olla positiivisia vaikutuksia yrityksen palveluksessa pysymiseen, mutta kaiken kaikkiaan raha ja osakkeet eivät ole tärkein asia jatkoakaan mietittäessä.

Avainsanat: agenttiteoria, yrityskauppa, kannustinjärjestelmä

 
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37100]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste