Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Le substantif épithète dans les désignations de produits cosmétiques

NURMINEN, TIIA (2010)

 
Avaa tiedosto
gradu04610.pdf (528.2Kt)
Lataukset: 



NURMINEN, TIIA
2010

Ranskan kieli - French Language
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-11-16
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21007
Tiivistelmä
 

Pro gradu –tutkielmani käsittelee substantiivien käyttöä ranskalaisissa kosmetiikkatuotteiden nimissä. Perinteisten adjektiiveilla ja prepositiorakenteilla täydennettyjen tuotenimekkeiden sijaan yhä enemmän käytetään substantiiveja luonnehtimassa tuotenimekkeen pääsanaa. Näitä suoraan pääsanaansa liitettäviä substantiiveja kutsutaan epiteettisubstantiiveiksi. Ne voivat muodostaa pitkiäkin substantiiviketjuja, jotka eivät ole ranskan kielelle tyypillisiä.

Aineisto on koottu pääasiassa ranskalaisista aikakauslehdistä, mutta osittain myössuomalaisten mainosten ja esitteiden käyttö on ollut mahdollista, koska tutkimuksen kohteena on ollut tuotteen kuvaus, jonka  valmistaja on tuotteelle mahdollisen tuotesarjan nimen lisäksi antanut. Osa aineistosta on koottu myös suoraan tuotteita myyvistä liikkeistä. Nimekkeitä on koottu noin viideltäkymmeneltä valmistajalta ja lähempään tarkasteluun on otettu yli sata nimekettä.

Tutkielman alussa on selvitetty sanan ja yhdyssanan käsitettä sekä niiden eroja ja yhtäläisyyksiä vapaasti muodostettavan nominaalisekvenssin kanssa. Epiteettisubstantiivit muodostavat pääsanansa kanssa kokonaisuuden, joka on kuvaileva, määrittelevä, identifioiva tai yhdistävä. Näistä ryhmistä määrittelevä (complémentation) on monimuotoisin ja helposti alaryhmiin jaettavissa. Se osoittautui myös tutkitussa aineistossa runsaimmaksi.

Adjektiivien ja prepositioiden puuttuminen nimekkeistä on yleistä. Pieni tila, joka tuotepakkauksissa on nimekkeille varattu, ei yksinään selitä tuotteiden nykyistä nimeämiskäytäntöä. Lukuisilla substantiiveilla haetaan ilmaisuvoimaa ja yllätyksellisyyttä, ja tullaan näin koetelleeksi kielen rajoja. Koska kosmetiikkatuotteita käytetään paljon, uudet ilmaisutavat tulevat tutuiksi laajalle käyttäjäkunnalle ja muokkaavat näin kielenkäyttöä. Kuuluisat tuotemerkit näyttäisivät pieniä valmistajia enemmän käyttävän epiteettisubstantiiveja tuotteidensa nimeämisessä ja markkinoinnissa.

Asiasanat: epiteettisubstantiivi, mainosviestintä, kosmetiikkanimistö, kielen muutos
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37065]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste