"Dub Fiction": The Musico-Literary Features of Jeff Noon's Cobralingus
SANTALA, ISMO (2010)
SANTALA, ISMO
2010
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-10-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20935
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20935
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen englantilaisen kirjailijan Jeff Noonin kokeellisessa Cobralingus-teoksessa (2001) esiintyviä musikaalis-kirjallisia piirteitä. Kyseisiin piirteisiin kuuluviksi luokittelen kaikki ne teoksen muodolliset ja ilmaisulliset elementit, joiden ymmärtämistä täydentäisi tai merkittävästi värittäisi lukijan tietoisuus niistä musiikkigenreistä joista Noon tietoisesti ammensi ideoita. Cobralingus ja Noonin kolme aikaisemmin julkaistua ns. "dub fiction"-teosta (dub-fiktio) jakavat musikaalisen mallin, joka pohjautuu pääasiallisesti tiettyihin dub reggaen ja glitch-musiikin esteettisiin ja teknologisiin käytänteisiin. Kartoitettuani Noonin käyttämän musikaalisen mallin vaikutteita, tutkin millaisia kirjoitustekniikoita Cobralingus sisältää.Analyysini Cobralinguksen ja kahden musiikkigenren intermediaalisesta sidoksesta rakentuu ensisijaisesti musikaalis-kirjallisten piirteiden tutkimukselle (musico-literary studies), jossa korostetaan kirjallisen teoksen ja sen musikaalisen mallin vertauskuvallista suhdetta. Cobralinguksen malli – toisin sanoen ne dub- ja glitch-genrejen piirteet, joista Noon löysi sekä yleisluonteisia taiteentekemisen periaatteita että tarkkoja teoksen muotoa koskevia ratkaisuja – on täten nähtävä lukijan tulkintaa osittain ohjailevana, muttei täydellisesti teoksen kokonaishahmoa selittävänä elementtinä. Tutkimukseni toisen teoreettisen kivijalan muodostaa anglo-amerikkalaisessa filosofiassa estetiikan alueella käyty keskustelu intentio-käsitteen roolista taiteessa.Tutkielmani edetessä käy selväksi, että Cobralinguksen musikaalis-kirjallisten ja muiden piirteiden välillä on huomattavia, osittain tarkoituksellisia epäjohdonmukaisuuksia. Teosta jäsentävä ns. teksti signaalina -metafora esimerkiksi yksinkertaistaa kirjoitustekniikoiden koko kirjoa sekä luomisprosessin vaihtelevaista luonnetta. Johdantoteksteissään Noon esimerkiksi korostaa kyseisen metaforan avulla kirjoittamisen mekaanista, epäpersoonallista luonnetta, mutta väkevästi autobiografinen aines on läsnä monissa varsinaisissa Cobralingus-kirjoituksissa. Pyrinkin osoittamaan, miten musikaalinen malli on jatkuvassa vuorovaikutuksessa Noonin muiden ilmaisullisten tavoitteiden kanssa. Teksti signaalina -vertauskuvan rinnalla Noon kuljettaa mm. utopistista ajatusta "nestemäisestä", orgaanisen aineksen tavoin manipuloitavissa olevasta kielestä. Nestekuvasto puolestaan esiintyy useissa Cobralinguksen lyhyissä proosatarinoissa. Musikaalinen malli täten palvelee Noonin ilmaisullisia pyrkimyksiä yhdessä teoksen muiden vertausten, teemojen ja motiivien kanssa.
Asiasanat:musikaalis-kirjallinen intermediaalisuus, musikaalinen metafora, dub reggae, glitch, kokeellinen kirjallisuus
Asiasanat:musikaalis-kirjallinen intermediaalisuus, musikaalinen metafora, dub reggae, glitch, kokeellinen kirjallisuus