Peliaddiktio ja siitä selviytyminen-narratiivinen tutkimus selviytymistarinoista
LANDVIK, SARI (2010)
LANDVIK, SARI
2010
Sosiaalityö, Pori - Social Work
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-10-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20902
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20902
Tiivistelmä
Pro gradu-tutkielma on narratiivinen tutkimus peliriippuvuudesta ja siitä selviytymisestä. Tutkielma jakaantuu kahteen eri teemaan; peliriippuvuuden tematiikkaan sekä siitä selviytymiseen. Peliriippuvuuteen on tutkielmassa perehdytty kirjallisuuden avulla. Kirjallisuuskatsauksessa olen halunnut löytää peliriippuvuudesta kertovaa kirjallisuutta sosiaalisesta, psykologisesta sekä lääketieteellisestä näkökulmasta. Peliriippuvuus teemaan en ole liittänyt empiiristä tutkimusta.
Pro gradu-tutkielman toinen teema koostuu peliriippuvuudesta selviytymisestä, johon kuuluu myös empiirinen tutkimus. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jonka selviytymistematiikkaan on syvennytty narratiivisen aineiston avulla. Aineisto koostuu netin keskustelupalstoilta kerätyistä selviytymistarinoista. Aineisto on analysoitu narratiivisen analyysin avulla. Narratiivisessa analysoinnissa on käytetty strukturaalista analyysia sekä sisällön analyysia. Aineiston analysoinnin avulla tarkastellaan sitä, miten kirjoittajat kertovat peliriippuvuudesta selviytymisestään. Sisällön analyysin avulla selvitettiin, mitkä asiat edesauttoivat kirjoittajaa selviytymään peliriippuvuudestaan. Tutkimuksen teorialähtökohta on narratiivisessa teoriassa sekä konstruktiivisessa teoriassa. Tutkielma helpottaa ymmärtämään riippuvuuskäyttäytymistä ja sen tarkoituksena on olla apuna sosiaalityöntekijän ja asiakkaan kohtaamistilanteissa. Sosiaalityöntekijä pystyy voimaannuttamaan asiakasta paremmin kohti riippumatonta elämää, kun tietää miten eri ihmiset kokevat riippuvuuden ja siitä selviytymisen.
Avainsanat: Peliaddiktio, peliriippuvuus, peliongelma, selviytyminen, narrativi, narratiivisuus.
ABSTRACT
Master's thesis is a narrative study of gambling and how to survive it. The thesis is divided into two different sections. It includes gambling theme and how to cope with it. Firstly addiction to gambling has been approached through professional literature. It has a social, a psychological and a medical point of view. Empirical research has not been used in the section of gambling but literature.
The second section of the thesis is about how to cope with gambling addiction. It does include an empirical research. The study is a qualitative research which includes a narrative material. It consists of narrative material from the internet and all the information was analyzed by using narrative method. I have used structural analysis and content analysis in the narrative analysis. By using the narrative analysis, it has revealed how the authors deal with gambling addiction. It was discovered that using the content analysis it revealed which things contributed to the authors to deal with gambling addiction. The theory of this research is based on narrative theory and on a constructive theory. The thesis is intended to facilitate understanding of addiction and the behaviour itself. It helps a gambling addicted person to confront the reality to cope with it and make him/ her a stronger person.
Key words: Gambling addiction, gambling problem, coping, narrative.
Pro gradu-tutkielman toinen teema koostuu peliriippuvuudesta selviytymisestä, johon kuuluu myös empiirinen tutkimus. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jonka selviytymistematiikkaan on syvennytty narratiivisen aineiston avulla. Aineisto koostuu netin keskustelupalstoilta kerätyistä selviytymistarinoista. Aineisto on analysoitu narratiivisen analyysin avulla. Narratiivisessa analysoinnissa on käytetty strukturaalista analyysia sekä sisällön analyysia. Aineiston analysoinnin avulla tarkastellaan sitä, miten kirjoittajat kertovat peliriippuvuudesta selviytymisestään. Sisällön analyysin avulla selvitettiin, mitkä asiat edesauttoivat kirjoittajaa selviytymään peliriippuvuudestaan. Tutkimuksen teorialähtökohta on narratiivisessa teoriassa sekä konstruktiivisessa teoriassa. Tutkielma helpottaa ymmärtämään riippuvuuskäyttäytymistä ja sen tarkoituksena on olla apuna sosiaalityöntekijän ja asiakkaan kohtaamistilanteissa. Sosiaalityöntekijä pystyy voimaannuttamaan asiakasta paremmin kohti riippumatonta elämää, kun tietää miten eri ihmiset kokevat riippuvuuden ja siitä selviytymisen.
Avainsanat: Peliaddiktio, peliriippuvuus, peliongelma, selviytyminen, narrativi, narratiivisuus.
ABSTRACT
Master's thesis is a narrative study of gambling and how to survive it. The thesis is divided into two different sections. It includes gambling theme and how to cope with it. Firstly addiction to gambling has been approached through professional literature. It has a social, a psychological and a medical point of view. Empirical research has not been used in the section of gambling but literature.
The second section of the thesis is about how to cope with gambling addiction. It does include an empirical research. The study is a qualitative research which includes a narrative material. It consists of narrative material from the internet and all the information was analyzed by using narrative method. I have used structural analysis and content analysis in the narrative analysis. By using the narrative analysis, it has revealed how the authors deal with gambling addiction. It was discovered that using the content analysis it revealed which things contributed to the authors to deal with gambling addiction. The theory of this research is based on narrative theory and on a constructive theory. The thesis is intended to facilitate understanding of addiction and the behaviour itself. It helps a gambling addicted person to confront the reality to cope with it and make him/ her a stronger person.
Key words: Gambling addiction, gambling problem, coping, narrative.