Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

SULKEUTUVAN TILAN KAUHU JA VIEHÄTYS GOOTTILAISEN ROMAANIN TRADITIOSSA. Kauhuromanssien tilakokemus ja sen uudelleentulkinta Pauline Réagen romaanissa Story of O

HALLIKAS, KAISA (2010)

 
Avaa tiedosto
gradu04432.pdf (431.0Kt)
Lataukset: 



HALLIKAS, KAISA
2010

Yleinen kirjallisuustiede - Comparative Literature
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-07
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20767
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan suljettuun tilaan liittyviä ristiriitoja kolmessa gotiikan traditioon kuuluvassa romaanissa, historiallisen gotiikan varhaisen edustajan, Ann Radcliffen, teoksissa The Mysteries of Udolpho (1794) ja The Italian (1797) sekä Pauline Réagen (oik. Dominique Aury) sotienjälkeistä ranskalaista avantgarde-eroticaa edustavassa romaanissa Story of O (1954). Tutkimusasetelmassa analysoidaan ensin goottilaiselle romaanille tyypillisen vainotun neidon (persecuted maiden) konvention kehittymistä Radcliffen teoksissa. Henkilöhahmotyypin edustamaa goottilaista sensibiliteettiä tarkastellaan tarinamaailman fyysiseen kuvastoon, trooppeihin ja tajunnankuvaukseen vaikuttavana havaitsemisen tapana, jolle ominainen klaustrofobinen paranoia osoittautuu sisäisesti ristiriitaiseksi. Suljettu tila on sekä kauhun että halun kohde, joka voi saada paitsi eristyksen ja rajoittamisen, myös fyysisen, psyykkisen ja kognitiivisen turvapaikan merkityksiä.

Tutkielmassa suljettu / avoin -dikotomia nähdään gotiikan keskeisenä esteettisenä jännitteenä. Réagen teoksen Story of O tulkitaan kytkeytyvän goottilaisen romaanin traditioon osin ironisena vastatekstinä, jossa tapahtuva vainotun neidon stereotyypin subversio etualaistaa erityisen klaustrofilisen subjektin, jonka toimintaa henkilöhahmona ja kertojana määrittää tarve nähdä ympäröivän todellisuuden sulkeutuvan kognitiivisesti selkeästi hahmotettavaksi tilaksi ja tulla samalla itse paikannetuksi ja määritellyksi, löytää olemassaololle ja identiteetille pysyvät rajat.

Klaustrofiliaa tarkastellaan sekä henkilöhahmojen tasolla ilmenevänä minuusproblematiikkana että fiktion lukemiseen liittyvänä ongelmana. Klaustrofilisen kertojan pakkomielle absoluuttisiin rajoihin kärjistyy Réagen teoksessa radikaalin avoimuuden estetiikassa, jota tulkitaan yrityksenä ratkaista fiktioon väistämättä jäävien aukkojen ja epämääräisyyskohtien aiheuttama hermeneuttinen kriisi. Suhteessa klaustrofiliseen fiktioon lukija hahmottuu tekstuaalisena voyeuristina, jonka katse tunkeutuu teoksen metaforiseen suljettuun tilaan ja murtaa fantasian täydellisestä semanttisesta sulkeutumisesta.

Asiasanat: goottilainen romaani, gotiikka, kauhuromantiikka, klaustrofobia, klaustrofilia, klaustrofilinen subjekti, sulkeuma, voyeurismi, Radcliffe, Ann, Réage, Pauline
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste