Bird Symbolism in Kate Chopin's Fiction: Birds as Representatives of Women and Freedom
ENDEN, JENNI (2010)
ENDEN, JENNI
2010
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20743
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20743
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkoituksena on analysoida yhdysvaltalaisen Kate Chopinin romaaneissa ja novelleissa esiintyviä lintukuvia ja niiden symboliikkaa. Kuten työssäni osoitan, linnut symboloivat Chopinin tuotannossa erityisesti naisia. Lintukuvien kautta usein myös kritisoidaan epäsuorasti naisen asemaa 1800-luvun loppupuolen Yhdysvalloissa, ja erityisesti maan eteläosien kreoliyhteisöissä, joiden kulttuurin ja elämäntapojen kuvaamiseen Chopinin tuotanto keskittyy. Koska naisen aseman kritiikin ymmärtämiseksi on tarpeen ymmärtää ajan yhteiskuntaa, kuvaan tutkielmassani lyhyesti myös Chopinin teosten historiallista ja yhteiskunnallista taustaa.
Tutkielmani keskeinen teoreettinen viitekehys on feministinen kirjallisuudentutkimus. Keskeisimpiä teoreettisia käsitteitä joiden kautta lähestyn lintusymboliikkaa ja erityisesti siihen sisältyvää naisen aseman kritiikkiä ovat Gayle Rubinin kehittämä sex/gender -järjestelmä ja sukupuolen käsite, sekä binääriset oppositiot, eli toisensa poissulkevina vastakohtina nähdyt käsiteparit. Binääristen oppositioiden osalta hyödynnän erityisesti Hélène Cixous'n ajattelua. Chopinin tuotannon lintusymboliikan kannalta keskeisiä ovat erityisesti dikotomiat mies/nainen ja kulttuuri/luonto, mutta näiden lisäksi ja näihin liittyen myös esimerkiksi sellaiset käsiteparit kuin ääni/hiljaisuus, aktiivisuus/passiivisuus ja sielu/ruumis. Binäärinen ajattelu rakentuu sukupuolen ympärille, ja kaikissa pareissa toinen käsite liittyykin naisellisuuteen, toinen miehisyyteen. Näin binäärisen ajattelun kautta luodaan myös kuva naiseudesta ja miehisyydestä. Naiseen liitetään perinteisesti yllä mainittujen käsiteparien jälkimmäinen käsite: luonto, hiljaisuus, passiivisuus ja ruumis. Binääriset oppositiot siis luovat ja vahvistavat essentialistista naiskuvaa ja luonnollistavat eroja. On kuitenkin huomattava, että niin binäärisen parin käsitteiden vastakohtaisuus ja toisensa poissulkevuus kuin parien välille luodut yhteydetkin ovat keinotekoisia. Siksi ne on myös mahdollista kyseenalaistaa, kuten Chopin tekee.
Jotta olisi mahdollista ymmärtää miten lintusymboliikka soveltuu binäärisen logiikan kyseenalaistamiseen, on tärkeää ymmärtää miten lintuja on aiemmin käytetty symboleina ja millaisia merkityksiä niihin liittyy. Tarjoan siis työssäni myös katsauksen lintusymboliikan aiempiin merkityksiin erityisesti siltä osin kuin ne ovat relevantteja Chopinin teoksissa ilmenevien lintujen analyysissä. Analyysissäni osoitan että Chopinin tuotannossa lintusymboliikalla ilmaistaan yhtäältä naisen elämän rajoittuneisuutta ja toisaalta naisten vapaudenkaipuuta ja pyrkimyksiä saavuttaa itsenäisempi ja vapaampi elämä. Vankeutta symboloivat Chopin tuotannossa erityisesti häkkeihin vangitut tai ketjuin kahlitut linnut sekä kesyt kanalinnut. Lintu naisen symbolina vaikuttaa ensisilmäyksellä perinteiseltä ratkaisulta, joka tukee binääristä ajattelua yhdistämällä naiset luontoon. Toisaalta linnun käyttö naisen symbolina myös kyseenalaistaa dikotomioille perustuvan ajattelun ja erityisesti eri käsiteparien välille rakennetut yhteydet: vaikka linnut toki ovat osa luontoa, on niiden symbolisessa merkityksessä vielä luontoakin keskeisempää ajatus vapaudesta ja yhteys sieluun. Näin ollen Chopinin lintusymboliikka rikkoo binäärisen ajattelun rajoja yhdistämällä naiset vapauteen ja sieluun, sen sijaan että naiseus nähtäisiin ensisijaisesti ruumiillisena ja lisääntymisen välineenä.
Lisäksi Chopinin linnut, edes häkein ja ketjuin vangitut papukaijat ja matkijalinnut, eivät useinkaan ole passiivisia ja pysy vaiti. Lintusymboliikan avulla kyseenalaistetaan siis myös naisten perinteinen yhteys hiljaisuuteen ja passiivisuuteen. Lintukuvissa ääni ilmentääkin usein naisten kapinaa - samoin kuin teosten naishahmot, äänekkäät linnut kapinoivat rajoituksia vastaan sen sijaan että hyväksyisivät hiljaa kohtalonsa. Kuten lintujen äänet, ovat kapinan muodotkin erilaisia: naisen kapina voi ilmentyä esimerkiksi aviomiehen toiveiden vastustamisena tai pakoyrityksenä. Eräs keskeinen kapinan muoto on lisäksi taide. Chopin lintusymboliikka ottaakin kantaa paitsi naisen asemaan yleisesti, myös erityisesti naistaiteilijoiden asemaan.
Asiasanat:Chopin, Kate, feministinen kirjallisuudentutkimus, lintusymboliikka, naiset : Yhdysvallat : 1800-luku
Tutkielmani keskeinen teoreettinen viitekehys on feministinen kirjallisuudentutkimus. Keskeisimpiä teoreettisia käsitteitä joiden kautta lähestyn lintusymboliikkaa ja erityisesti siihen sisältyvää naisen aseman kritiikkiä ovat Gayle Rubinin kehittämä sex/gender -järjestelmä ja sukupuolen käsite, sekä binääriset oppositiot, eli toisensa poissulkevina vastakohtina nähdyt käsiteparit. Binääristen oppositioiden osalta hyödynnän erityisesti Hélène Cixous'n ajattelua. Chopinin tuotannon lintusymboliikan kannalta keskeisiä ovat erityisesti dikotomiat mies/nainen ja kulttuuri/luonto, mutta näiden lisäksi ja näihin liittyen myös esimerkiksi sellaiset käsiteparit kuin ääni/hiljaisuus, aktiivisuus/passiivisuus ja sielu/ruumis. Binäärinen ajattelu rakentuu sukupuolen ympärille, ja kaikissa pareissa toinen käsite liittyykin naisellisuuteen, toinen miehisyyteen. Näin binäärisen ajattelun kautta luodaan myös kuva naiseudesta ja miehisyydestä. Naiseen liitetään perinteisesti yllä mainittujen käsiteparien jälkimmäinen käsite: luonto, hiljaisuus, passiivisuus ja ruumis. Binääriset oppositiot siis luovat ja vahvistavat essentialistista naiskuvaa ja luonnollistavat eroja. On kuitenkin huomattava, että niin binäärisen parin käsitteiden vastakohtaisuus ja toisensa poissulkevuus kuin parien välille luodut yhteydetkin ovat keinotekoisia. Siksi ne on myös mahdollista kyseenalaistaa, kuten Chopin tekee.
Jotta olisi mahdollista ymmärtää miten lintusymboliikka soveltuu binäärisen logiikan kyseenalaistamiseen, on tärkeää ymmärtää miten lintuja on aiemmin käytetty symboleina ja millaisia merkityksiä niihin liittyy. Tarjoan siis työssäni myös katsauksen lintusymboliikan aiempiin merkityksiin erityisesti siltä osin kuin ne ovat relevantteja Chopinin teoksissa ilmenevien lintujen analyysissä. Analyysissäni osoitan että Chopinin tuotannossa lintusymboliikalla ilmaistaan yhtäältä naisen elämän rajoittuneisuutta ja toisaalta naisten vapaudenkaipuuta ja pyrkimyksiä saavuttaa itsenäisempi ja vapaampi elämä. Vankeutta symboloivat Chopin tuotannossa erityisesti häkkeihin vangitut tai ketjuin kahlitut linnut sekä kesyt kanalinnut. Lintu naisen symbolina vaikuttaa ensisilmäyksellä perinteiseltä ratkaisulta, joka tukee binääristä ajattelua yhdistämällä naiset luontoon. Toisaalta linnun käyttö naisen symbolina myös kyseenalaistaa dikotomioille perustuvan ajattelun ja erityisesti eri käsiteparien välille rakennetut yhteydet: vaikka linnut toki ovat osa luontoa, on niiden symbolisessa merkityksessä vielä luontoakin keskeisempää ajatus vapaudesta ja yhteys sieluun. Näin ollen Chopinin lintusymboliikka rikkoo binäärisen ajattelun rajoja yhdistämällä naiset vapauteen ja sieluun, sen sijaan että naiseus nähtäisiin ensisijaisesti ruumiillisena ja lisääntymisen välineenä.
Lisäksi Chopinin linnut, edes häkein ja ketjuin vangitut papukaijat ja matkijalinnut, eivät useinkaan ole passiivisia ja pysy vaiti. Lintusymboliikan avulla kyseenalaistetaan siis myös naisten perinteinen yhteys hiljaisuuteen ja passiivisuuteen. Lintukuvissa ääni ilmentääkin usein naisten kapinaa - samoin kuin teosten naishahmot, äänekkäät linnut kapinoivat rajoituksia vastaan sen sijaan että hyväksyisivät hiljaa kohtalonsa. Kuten lintujen äänet, ovat kapinan muodotkin erilaisia: naisen kapina voi ilmentyä esimerkiksi aviomiehen toiveiden vastustamisena tai pakoyrityksenä. Eräs keskeinen kapinan muoto on lisäksi taide. Chopin lintusymboliikka ottaakin kantaa paitsi naisen asemaan yleisesti, myös erityisesti naistaiteilijoiden asemaan.
Asiasanat:Chopin, Kate, feministinen kirjallisuudentutkimus, lintusymboliikka, naiset : Yhdysvallat : 1800-luku
