Lähdeaineistojen käyttö ammattikorkeakoulun verkko-opetuksessa: case Tampereen ammattikorkeakoulu
MÄKINEN, MARI (2010)
MÄKINEN, MARI
2010
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20676
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20676
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan lähdeaineistojen käyttöä ammattikorkeakoulun verkko-opetuksessa Tampereen ammattikorkeakoulua (TAMK) tapausesimerkkinä käyttäen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaista lähdeaineistojen käyttö Tampereen ammattikorkeakoulun verkko-opetuksessa on. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, kuinka paljon verkkokurssien verkko-oppimateriaaleissa käytetään lähdeaineistoja, minkälaisia lähdeaineistoja verkko-oppimateriaaleissa käytetään, miten lähdeaineistoja käytetään, kuinka paljon käytetään kirjaston hankkimia aineistoja sekä minkälaisia eroavaisuuksia lähdeaineistojen käytössä on täysin ja osittain verkossa järjestettävien verkkokurssien välillä. Erityisenä painopisteenä tarkastelussa oli kirjaston hankkimien lisensoitujen elektronisten aineistojen käytön tarkastelu suhteessa vapaasti verkosta saatavien elektronisten aineistojen käyttöön.
Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa käytettiin informetriikan tutkimusperinteeseen kuuluvaa määrällistä lähdeanalyysia. Lähdeaineistoksi tutkimuksessa määriteltiin kaikki se aineisto, joista verkko-oppimateriaali koostuu ja joihin verkko-oppimateriaalista viitataan. Tutkimusaineistona tutkimuksessa toimi näyte kesän 2007 aikana Tampereen ammattikorkeakoulun Moodle -verkko-oppimisympäristössä sijainneista verkko-oppimateriaaleista. Näytteeseen sisältyi 28 verkko-oppimateriaalia, joista 10 oli täysin verkossa järjestettävien kurssien ja 18 osittain verkossa järjestettävien kurssien verkko-oppimateriaaleja.
Tutkimus osoitti, että TAMKin verkko-opetuksessa käytetään varsin paljon erilaisia verkkoaineistoja. Erilaisten verkkoaineistojen käyttö muodosti 84 % lähdeaineistojen käytöstä, kun paperimuotoisten kirjojen käyttö muodosti 12 % ja äänitiedostojen käyttö 4 % lähdeaineistojen käytöstä. Suurin osa käytetyistä lähdeaineistoista oli englanninkielisiä. Lähdeaineistoja käytettiin useimmiten vapaaehtoisina lisäaineistoina. Kirjaston kautta saatavilla oli 11 % käytetyistä lähdeaineistoista. Lisensoituja elektronisia aineistoja käytettiin vain vähän ja niiden käyttö muodosti 1 % kaikkien verkkoaineistojen käytöstä. Täysin verkossa järjestettävillä kursseilla käytettiin keskimäärin yli kaksinkertaisesti lähdeaineistoja osittain verkossa järjestettäviin kursseihin verrattuna ja täysin ja osittain verkossa järjestettävien kurssien väliltä löytyi muitakin eroavaisuuksia lähdeaineistojen käytössä.
Asiasanat:verkko-opetus, verkko-oppimateriaalit, lähdeaineisto, oppimateriaalit, verkkoaineistot, elektroniset aineistot, ammattikorkeakoulut, informetriikka, bibliometriikka, lähdeanalyysi
Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa käytettiin informetriikan tutkimusperinteeseen kuuluvaa määrällistä lähdeanalyysia. Lähdeaineistoksi tutkimuksessa määriteltiin kaikki se aineisto, joista verkko-oppimateriaali koostuu ja joihin verkko-oppimateriaalista viitataan. Tutkimusaineistona tutkimuksessa toimi näyte kesän 2007 aikana Tampereen ammattikorkeakoulun Moodle -verkko-oppimisympäristössä sijainneista verkko-oppimateriaaleista. Näytteeseen sisältyi 28 verkko-oppimateriaalia, joista 10 oli täysin verkossa järjestettävien kurssien ja 18 osittain verkossa järjestettävien kurssien verkko-oppimateriaaleja.
Tutkimus osoitti, että TAMKin verkko-opetuksessa käytetään varsin paljon erilaisia verkkoaineistoja. Erilaisten verkkoaineistojen käyttö muodosti 84 % lähdeaineistojen käytöstä, kun paperimuotoisten kirjojen käyttö muodosti 12 % ja äänitiedostojen käyttö 4 % lähdeaineistojen käytöstä. Suurin osa käytetyistä lähdeaineistoista oli englanninkielisiä. Lähdeaineistoja käytettiin useimmiten vapaaehtoisina lisäaineistoina. Kirjaston kautta saatavilla oli 11 % käytetyistä lähdeaineistoista. Lisensoituja elektronisia aineistoja käytettiin vain vähän ja niiden käyttö muodosti 1 % kaikkien verkkoaineistojen käytöstä. Täysin verkossa järjestettävillä kursseilla käytettiin keskimäärin yli kaksinkertaisesti lähdeaineistoja osittain verkossa järjestettäviin kursseihin verrattuna ja täysin ja osittain verkossa järjestettävien kurssien väliltä löytyi muitakin eroavaisuuksia lähdeaineistojen käytössä.
Asiasanat:verkko-opetus, verkko-oppimateriaalit, lähdeaineisto, oppimateriaalit, verkkoaineistot, elektroniset aineistot, ammattikorkeakoulut, informetriikka, bibliometriikka, lähdeanalyysi