LARP kasvatuksen keinona : tutkimus live-roolipelaamisen pedagogisesta luonteesta ja live-roolipelaamisen soveltamismahdollisuuksista kasvatus- ja opetustyöhön
MYLLÖ, TUOMO; RASSA, MIA (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MYLLÖ, TUOMO
RASSA, MIA
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on luoda teoreettinen viitekehys live-roolipelaamisen tutkimisen perustaksi, selvittää haastattelujen avulla alan asiantuntijoiden, pelinsuunnittelijoiden ja pelinjohtajien käsityksiä live-roolipelaamisen antamista kokemuksista, koulusovellutuksen mahdollisuuksista, pelin suunnittelusta ja tulevaisuuden näkymistä. Lisäksi tutkimme median merkitystä live-roolipelaamiselle.Tutkimusongelmiksi muodostui seuraavat kysymykset: Miten elämykset ja kokemukset edesauttavat oppimista? Miten live-roolipelaamisen keinoja voisi käyttää koulussa? Mitä tulisi huomioida suunniteltaessa live-roolipelin koulusovellutusta? Mikä merkitys medialla on live-roolipelaajille tiedon hankinnan ja soveltamisen välineenä?Tutkimus perustuu konstruktivistiseen teoriaan ja oppimiskäsitykseen ja teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta lähestymistavasta: kehityspsykologisen roolileikin teoriasta, draamapedagogiikan teoriasta ja median tutkimuksen nykyvirtauksista. Kehityspsykologian edustajista tutkimus perustuu Vygotskyn ja Elkoninin teorioihin roolileikistä. Draamapedagogiikan teoriaosuudessa oleellisimpana teoriana on Kolbin kokemuksellisen oppimisen prosessimalli sekä Neelandsin ja Boltonin teoriat pedagogisesta draamasta. Median merkityksen tutkimisen osalta tukeuduimme mm. Hietalan esittelemään kontekstuaaliseen elokuva- ja tv-teoriaan sekä tutkimuksiin mediahahmoista ja -sankareista.Tutkimuksen kvalitatiivisesta luonteesta johtuen käytimme tutkimusmenetelmänä haastattelua. Tarkennettuna kysymyksessä oli puolistrukturoidun haastattelun ja teemahaastattelun välimuoto. Haastattelimme neljää live-roolipelin suunnittelijaa/pelinjohtajaa kevään -97 aikana. Haastatteluaineistoa kertyi 450 minuuttia.Tutkimuksen mukaan koulun oloihin sovitettuna live-roolipeli soveltuu kokemuksellisen ja toiminnallisen oppimisen välineeksi. Haastateltavat näkivät live-roolipelin kokonaisvaltaisesti kehittävänä monipuolisena harrasteena. Tutkimus tuotti tietoa sekä live-roolipelaamisesta yleensä että sen koulusovellutuksen suunnittelemiseen. Pelaajien monipuolisesti käyttämä media antaa peliin aineksia hahmojen, juonen ja maailmojen suunnitteluun. Median mallit eivät siirry peleihin sellaisenaan, vaan kukin pelaaja muokkaa niitä omassa kontekstissaan.Asiasanat: roolipelit, draamapedagogiikka, opetusmenetelmät - pelit