Osaaminen kansainvälistyvässä vähittäiskaupassa
KOKKO, RIIKKA (2010)
KOKKO, RIIKKA
2010
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20666
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20666
Kuvaus
Julkaisuarkistossa on tutkielman rajattu versio. Täysversio on luettavissa Tampereen yliopiston kirjastossa. This is a limited version of the Master's thesis. The complete version can be viewed in print at Tampere University Library.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tutkia, millaista osaamista vähittäiskaupan kansainvälistymisessä onnistuminen edellyttää. Vähittäiskaupat toimivat entistä kansainvälisemmin ja kansainvälistymisen uskotaan tulevaisuudessa myös lisääntyvän yhä enemmän. Kansainvälistymiseen liittyy kuitenkin moninaisia haasteita ja kilpailu kansainvälisillä markkinoilla on kovaa. Tämän takia osaaminen on keskeinen edellytys vähittäiskaupan kansainvälistymisessä onnistumiselle.
Tutkielmassa osaamista on lähestytty aineettomien resurssien ja yritysten kompetenssien pohjalta. Teoriaosuudessa on käsitelty aineettomiin resursseihin ja kompetensseihin liittyviä määritelmiä sekä sitä, mistä tekijöistä osaaminen rakentuu. Osaamista tarkastellaan kompetenssien näkökulmasta ja osaamisen nähdään rakentuvan aineettomien resurssien yhdistelmästä, joka tähtää haluttuun päämäärään. Teoreettisessa osuudessa on osaamisen lisäksi perehdytty vähittäiskaupan kansainvälistymiseen liittyviin taustatekijöihin, käytäntöihin ja haasteisiin.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa aineiston keruu on tapahtunut yksilöhaastattelujen avulla. Haastattelut olivat tutkimuksen kannalta keskeisessä roolissa, sillä haastateltavilla on erittäin vahva asiantuntemus vähittäiskaupan osaamisesta ja kansainvälistymisestä. Yksilöhaastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Tämän jälkeen aineistoa analysoitiin ja se järjestettiin empiriasta esiin nousseisiin kategorioihin. Aineiston luokittelussa käytettiin apuna teoriaan pohjautuvia luokitteluja, mutta lopulliset kategoriat muodostettiin empiriasta esiin nousseiden teemojen ympärille. Vuoropuhelu empirian ja teorian välillä jatkui koko tutkimuksen ajan.
Tutkimuksen kautta syntyneen ymmärryksen avulla pystyttiin vastaamaan tutkimusongelmaan. Tutkimuksen tuloksena muodostui viisi osaamisaluetta, joista kansainvälistyvän vähittäiskaupan osaaminen rakentuu. Näitä osaamisalueita olivat asiakkuusosaaminen, organisatorinen osaaminen, sidosryhmäosaaminen, henkilöstön osaaminen sekä tiedon ja informaatioteknologian hyödyntäminen. Lisäksi johtamisosaaminen ja toiminnan sopeuttaminen paikallisiin olosuhteisiin nousivat esille olennaisina vähittäiskaupan kansainvälistymiseen liittyvinä teemoina. Tutkimuksen perusteella nämä tekijät muodostavat yhdessä osaamisen, jota vähittäiskaupan kansainvälistymisessä onnistuminen edellyttää.
Asiasanat:vähittäiskauppa, osaaminen, kansainvälistyminen
Tutkielmassa osaamista on lähestytty aineettomien resurssien ja yritysten kompetenssien pohjalta. Teoriaosuudessa on käsitelty aineettomiin resursseihin ja kompetensseihin liittyviä määritelmiä sekä sitä, mistä tekijöistä osaaminen rakentuu. Osaamista tarkastellaan kompetenssien näkökulmasta ja osaamisen nähdään rakentuvan aineettomien resurssien yhdistelmästä, joka tähtää haluttuun päämäärään. Teoreettisessa osuudessa on osaamisen lisäksi perehdytty vähittäiskaupan kansainvälistymiseen liittyviin taustatekijöihin, käytäntöihin ja haasteisiin.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa aineiston keruu on tapahtunut yksilöhaastattelujen avulla. Haastattelut olivat tutkimuksen kannalta keskeisessä roolissa, sillä haastateltavilla on erittäin vahva asiantuntemus vähittäiskaupan osaamisesta ja kansainvälistymisestä. Yksilöhaastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Tämän jälkeen aineistoa analysoitiin ja se järjestettiin empiriasta esiin nousseisiin kategorioihin. Aineiston luokittelussa käytettiin apuna teoriaan pohjautuvia luokitteluja, mutta lopulliset kategoriat muodostettiin empiriasta esiin nousseiden teemojen ympärille. Vuoropuhelu empirian ja teorian välillä jatkui koko tutkimuksen ajan.
Tutkimuksen kautta syntyneen ymmärryksen avulla pystyttiin vastaamaan tutkimusongelmaan. Tutkimuksen tuloksena muodostui viisi osaamisaluetta, joista kansainvälistyvän vähittäiskaupan osaaminen rakentuu. Näitä osaamisalueita olivat asiakkuusosaaminen, organisatorinen osaaminen, sidosryhmäosaaminen, henkilöstön osaaminen sekä tiedon ja informaatioteknologian hyödyntäminen. Lisäksi johtamisosaaminen ja toiminnan sopeuttaminen paikallisiin olosuhteisiin nousivat esille olennaisina vähittäiskaupan kansainvälistymiseen liittyvinä teemoina. Tutkimuksen perusteella nämä tekijät muodostavat yhdessä osaamisen, jota vähittäiskaupan kansainvälistymisessä onnistuminen edellyttää.
Asiasanat:vähittäiskauppa, osaaminen, kansainvälistyminen