"Ei enää ole maassa" : peruskoulun tois- ja kuudesluokkalaisten kuolemankäsitys
MYLLYKANGAS, NINA; ÄYSTÖ, SANNA (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MYLLYKANGAS, NINA
ÄYSTÖ, SANNA
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tutkia peruskoulun tois- ja kuudesluokkalaisten käsitystä kuolemasta. Tutkimusaineisto on kerätty syksyllä 1995 kyselylomakkeilla Keuruun keskustan ala-asteelta ja Ilmajoen Palonkylän ala-asteelta tutkijoiden läsnäollessa.Tutkimus on kvalitatiivinen, joka pyrkii kuvailevaan tietoon kuolemankäsityksestä. Pääongelmana on selvittää, mitä mielikuvia ala-asteikäisellä lapsella on kuolemasta. Tätä ongelmaa tarkentamaan muotoutuivat seuraavat alaongelmat: 1. Mitä piirteitä tois- ja kuudesluokkalainen lapsi tuo kuolemasta ilmi? 2. Mitä eroa on peruskoulun toisen ja kuudennen luokan oppilaiden kuolemankäsityksissä? 3. Mitä eroa on tyttöjen ja poikien kuolemankäsityksissä? 4. Miten aikuinen ymmärtää tois- ja kuudesluokkalaisten viestit kuolemankäsityksestä?Tutkimus osoitti, että kuolemaa käsiteltiin konkreettisen ihmisen muodossa, väkivallan seurauksena ja hyvin harvoin yleismaailmallisena ilmiönä. Symboleiden avulla oppilaat toivat ilmi käsityksiään. Kuolemankäsitykset erosivat selvästi tois- ja kuudesluokkalaisten vastauksia verrattaessa. Sen sijaan samanikäisten tyttöjen ja poikien erot olivat vähäisemmät. Aikuinen tulkitsee oppilaiden vastaukset oman viitekehyksen pohjalta, jolloin lapsille tärkeää tietoa on saattanut jäädä huomaamatta.On tärkeää, että aikuinen ja lapsi puhuisivat kuolemasta samaa tarkoittavilla käsitteillä. Kuitenkin aikuinen voi käsitellä kuolema-aihetta liian abstraktilla tavalla, jolloin aikuisten ja lasten ajatukset kuolemasta eivät kohtaa toisiaan toivotulla tavalla. Tällöin lapselle saattaa jäädä puutteellinen tieto kuolemasta.Tutkielmassa painottuu hyvin uskonnollinen tapa käsitellä kuolemaa, koska monissa oppilaiden vastauksissa kuolemaan liitettiin kristinuskon tunnusomaisia piirteitä. Tällaisia ovat enkelit, haudat, ristit ja Jumala.Asiasanat: kuolema - käsitykset - lapset, uskonnolliset kokemukset - lapset