Naiskatsojien roolit jääkiekko-ottelussa
ARO, MATTI (2010)
ARO, MATTI
2010
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20638
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20638
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on eritellä ja analysoida naiskatsojien erilaisia rooleja jääkiekko-ottelun ja siihen liittyvän ottelutapahtuman aikana. Tutkielmassa määritellään ottelutapahtumaan liittyvä asiointikonteksti ja katsojien motiivit osallistua urheilutapahtumiin. Empiirisen osuuden pohjalta eritellään naiskatsojien roolit ottelutapahtuman aikana, ja nämä roolit analysoidaan yksityiskohtaisesti.
Urheilutapahtumiin osallistumisen taustalla on useita erilaisia motiiveja ja tarpeita. Katsojien käyttäytymistä ja ottelutapahtumasta etsittäviä kokemuksia voidaan kuvailla esimerkiksi arjesta irtautumisen- tai voittamisen ja yhteenkuuluvuuden tunteen teorioilla sekä otteluun liittyvien tilastopohjaisten seikkojen ja pelin viihdyttävyyteen liittyvien tekijöiden avulla.
Tutkielman empiirinen osuus suoritettiin haastattelemalla yhteensä 14 Rauman Lukon kotiottelua seurannutta naispuolista katsojaa jääkiekon SM-liigakausien 2008-09 ja 2009-10 aikana. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina jäähallista varatuissa rauhallisissa haastattelutiloissa ennen yksittäisen ottelutapahtuman alkua. Haastatteluihin sovellettiin fenomenologista tutkimusmenetelmää, ja haastatteluiden runkona käytettiin erilaisia teemoja.
Haastatteluiden aluksi kartoitettiin haastateltavan demografiset taustatekijät, minkä jälkeen haastateltavaa pyydettiin omin sanoin kuvailemaan ottelutapahtuman odotukselle ja ottelutapahtuman aikaiselle käyttäytymiselle ominaisia seikkoja. Tämän jälkeen siirryttiin yksityiskohtaisempiin teemoihin, joiden avulla katsojilta pyrittiin saamaan mahdollisimman tarkka kuvaus ottelutapahtumaan osallistumisesta. Esihaastattelut toteutettiin kolmessa eri vaiheessa ennen varsinaisia haastatteluita. Niiden avulla pyrittiin varmistumaan varsinaisten haastatteluiden onnistumisesta.
Tutkielman tulokset osoittivat, että katsojilla on ottelutapahtuman aikana useampia erilaisia rooleja, joista osa on selkeästi hallitsevampia kuin toiset. Tulosten analysoinnissa ja johtopäätösten teossa on eritelty 8 erilaista pääroolia, joita katsojilla ilmenee ottelutapahtuman aikana. Eriteltyjä rooleja ovat fanin rooli, kannattajan rooli, vapaa-ajan viettäjän rooli, sosiaalisen elämän etsijän rooli, elämysten etsijän rooli, satunnaiskävijän rooli, läheisen rooli sekä seuralaisen rooli.
Urheilutapahtumiin osallistumisen taustalla on useita erilaisia motiiveja ja tarpeita. Katsojien käyttäytymistä ja ottelutapahtumasta etsittäviä kokemuksia voidaan kuvailla esimerkiksi arjesta irtautumisen- tai voittamisen ja yhteenkuuluvuuden tunteen teorioilla sekä otteluun liittyvien tilastopohjaisten seikkojen ja pelin viihdyttävyyteen liittyvien tekijöiden avulla.
Tutkielman empiirinen osuus suoritettiin haastattelemalla yhteensä 14 Rauman Lukon kotiottelua seurannutta naispuolista katsojaa jääkiekon SM-liigakausien 2008-09 ja 2009-10 aikana. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina jäähallista varatuissa rauhallisissa haastattelutiloissa ennen yksittäisen ottelutapahtuman alkua. Haastatteluihin sovellettiin fenomenologista tutkimusmenetelmää, ja haastatteluiden runkona käytettiin erilaisia teemoja.
Haastatteluiden aluksi kartoitettiin haastateltavan demografiset taustatekijät, minkä jälkeen haastateltavaa pyydettiin omin sanoin kuvailemaan ottelutapahtuman odotukselle ja ottelutapahtuman aikaiselle käyttäytymiselle ominaisia seikkoja. Tämän jälkeen siirryttiin yksityiskohtaisempiin teemoihin, joiden avulla katsojilta pyrittiin saamaan mahdollisimman tarkka kuvaus ottelutapahtumaan osallistumisesta. Esihaastattelut toteutettiin kolmessa eri vaiheessa ennen varsinaisia haastatteluita. Niiden avulla pyrittiin varmistumaan varsinaisten haastatteluiden onnistumisesta.
Tutkielman tulokset osoittivat, että katsojilla on ottelutapahtuman aikana useampia erilaisia rooleja, joista osa on selkeästi hallitsevampia kuin toiset. Tulosten analysoinnissa ja johtopäätösten teossa on eritelty 8 erilaista pääroolia, joita katsojilla ilmenee ottelutapahtuman aikana. Eriteltyjä rooleja ovat fanin rooli, kannattajan rooli, vapaa-ajan viettäjän rooli, sosiaalisen elämän etsijän rooli, elämysten etsijän rooli, satunnaiskävijän rooli, läheisen rooli sekä seuralaisen rooli.