Queer Representations of Gender, Sexuality, Marriage and Family in Oscar Wilde's Comedies
AALTO, ANNI (2010)
AALTO, ANNI
2010
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20644
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20644
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkielmassani sukupuoli- ja seksuaali-identiteetin sekä avioliiton ja perheen kuvauksia Oscar Wilden näytelmissä The Importance of Being Earnest, An Ideal Husband, Lady Windermere's Fan ja A Woman of No Importance.
Näytelmät on kirjoitettu myöhäisviktoriaanisen ajan Englannissa, jonne ne myös sijoittuvat. Tuon ajan englantilainen yhteiskunta oli vielä hyvin patriarkaalinen. Naisten asema oli heikko, sillä mies toimi perheen päänä, ja hallitsi naista myös taloudellisesti. Kuitenkin 1900-luvun lopussa perinteisiä arvoja alettiin kyseinalaistaa. Feministit vaativat naisille mahdollisuutta käydä töissä ja kouluttautua, jotta avioliitto ei olisi naisille taloudellinen välttämättömyys. Vaatimukset naisten itsenäisyydestä herättivät pelkoja siitä, mitä tapahtuisi perheelle, jota pidettiin yhteiskunnan kulmakivenä. Sosiaalisten instituutioiden, kuten perheen ja avioliiton, katsottiin ylläpitävän viktoriaaniselle ajalle tärkeitä arvoja, ja niiden kautta säädeltiin muun muassa seksuaalista käyttäytymistä.
Argumenttini on, että näytelmissään Wilde kirjoittaa osin yhteiskuntansa perinteisten normien vastaisesti. Wilden kuvaukset vastustavat käsitystä luontaisista sukupuolirooleista, joiden mukaan nainen on miestä heikompi. Samoin näytelmien kuvaus seksuaali-identiteetistä on ajan käsityksen vastainen. 1900-luvun lopulla kehitetyissä seksologien teorioissa homoseksuaalisuutta pidetään synnynnäisenä ongelmana. Wilden kuvaukset seksuaalisuudesta sitä vastoin torjuvat synnynnäisyyden ajatuksen ja esittävät seksuaalisuuden kulttuurisena konstruktiona, jolla ei ole synnynnäistä ja muuttumatonta alkuperää.
Koska sukupuoliroolit, seksuaalisuus ja niiden ilmentymät perheessä ja avioliitossa olivat erittäin arkoja aiheita Wilden aikakaudella, hän ei kuitenkaan voinut kritisoida niitä suoraan. Tämän vuoksi Wilden kritiikki tapahtuukin usein huumorin, sanaleikkien ja monitulkintaisuuden varjolla.
Asiasanat:avioliitto, feminiinisyys, homoseksuaalisuus, maskuliinisuus, patriarkaalisuus, perhe, seksuaalisuus, seksuaali-identiteetti, sukupuoli, sukupuoliroolit, sukupuoli-identiteetti, viktoriaaninen aika
Näytelmät on kirjoitettu myöhäisviktoriaanisen ajan Englannissa, jonne ne myös sijoittuvat. Tuon ajan englantilainen yhteiskunta oli vielä hyvin patriarkaalinen. Naisten asema oli heikko, sillä mies toimi perheen päänä, ja hallitsi naista myös taloudellisesti. Kuitenkin 1900-luvun lopussa perinteisiä arvoja alettiin kyseinalaistaa. Feministit vaativat naisille mahdollisuutta käydä töissä ja kouluttautua, jotta avioliitto ei olisi naisille taloudellinen välttämättömyys. Vaatimukset naisten itsenäisyydestä herättivät pelkoja siitä, mitä tapahtuisi perheelle, jota pidettiin yhteiskunnan kulmakivenä. Sosiaalisten instituutioiden, kuten perheen ja avioliiton, katsottiin ylläpitävän viktoriaaniselle ajalle tärkeitä arvoja, ja niiden kautta säädeltiin muun muassa seksuaalista käyttäytymistä.
Argumenttini on, että näytelmissään Wilde kirjoittaa osin yhteiskuntansa perinteisten normien vastaisesti. Wilden kuvaukset vastustavat käsitystä luontaisista sukupuolirooleista, joiden mukaan nainen on miestä heikompi. Samoin näytelmien kuvaus seksuaali-identiteetistä on ajan käsityksen vastainen. 1900-luvun lopulla kehitetyissä seksologien teorioissa homoseksuaalisuutta pidetään synnynnäisenä ongelmana. Wilden kuvaukset seksuaalisuudesta sitä vastoin torjuvat synnynnäisyyden ajatuksen ja esittävät seksuaalisuuden kulttuurisena konstruktiona, jolla ei ole synnynnäistä ja muuttumatonta alkuperää.
Koska sukupuoliroolit, seksuaalisuus ja niiden ilmentymät perheessä ja avioliitossa olivat erittäin arkoja aiheita Wilden aikakaudella, hän ei kuitenkaan voinut kritisoida niitä suoraan. Tämän vuoksi Wilden kritiikki tapahtuukin usein huumorin, sanaleikkien ja monitulkintaisuuden varjolla.
Asiasanat:avioliitto, feminiinisyys, homoseksuaalisuus, maskuliinisuus, patriarkaalisuus, perhe, seksuaalisuus, seksuaali-identiteetti, sukupuoli, sukupuoliroolit, sukupuoli-identiteetti, viktoriaaninen aika