Voimaannuttaminen ohjaavassa koulutuksessa
ORA, PETTERI (2010)
ORA, PETTERI
2010
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20643
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20643
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohteena ovat ohjaavien kouluttajien käsitykset voimaantumisen (empowerment) olemuksesta ja merkityksestä omassa ohjaustyössään. Aineistona on yhdeksän ohjaavan kouluttajan haastattelut.
Voimaantuminen ja voimaannuttaminen liittyvät ammatillisen kuntoutuksen ekologiseen paradigmaan. Siinä kuntoutuksen päämääränä nähdään ihmisen voimaantuminen. Ammatillisen kuntoutuksen ideaalina voimaantuminen tarkoittaa ihmistä, joka on kykenevä asettamaan itselleen omia tavoitteitaan ja toimimaan tuloksellisesti niiden saavuttamiseksi. Voimaantuminen on käsitteenä lähellä elämänhallinnan käsitettä.
Tutkimuksen yleisenä teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi. Sen mukaan yhdessä organisaatiossa tekemäni haastattelut heijastavat yhden paikallisyhteisön jatkuvasti uudistuvaa käsitteellistä todellisuutta. Tutkimusmenetelmänä käytän sisällönanalyysia.
Tutkimuksen ensimmäisenä tuloksena on kuvaus voimaannuttavasta ohjauksesta asiakkaan voimaantumisen polulla. Siinä kuvataan ne ohjausprosessin osat, joita haastatellut ohjaajat pitivät voimaantumisen kannalta tärkeimpinä.
Tutkimuksen toisena tuloksena esitän ohjaavan kouluttajan, aineiston ja asiakkaan välisiin suhteisiin perustuvan analyysin hiljaisen tiedon asemasta ohjauksessa. Hiljainen tieto ohjauksessa auttaa käsittelemään ohjaussuhteen kysymyksiä vallasta, identiteetistä ja asiantuntijuudesta.
Tutkimus hyödyttää uraohjauksesta päättäviä organisaatioita (työhallinto, kela, eläkevakuutusyhtiöt) selvittämällä voimaantumisen ilmenemistä ja sen tukemiseen pyrkivien interventioiden sisältöjä. Tieto on tarpeen kurssien sisältöjä määriteltäessä. Tutkimuksesta hyötyvät myös ohjaavat kouluttajat, jotka tutkimusten tuloksien perusteella osaavat suunnata ja kehittää työtään voimaantumisen eteen entistä paremmin. Kolmanneksi tutkimuksesta hyötyvät opiskelijat, joiden eteen ohjaavaa työtä tehdään.
Asiasanat: voimaantuminen, valtaistaminen, empowerment, ammatillinen kuntoutus, sisällönanalyysi, hiljainen tieto
Voimaantuminen ja voimaannuttaminen liittyvät ammatillisen kuntoutuksen ekologiseen paradigmaan. Siinä kuntoutuksen päämääränä nähdään ihmisen voimaantuminen. Ammatillisen kuntoutuksen ideaalina voimaantuminen tarkoittaa ihmistä, joka on kykenevä asettamaan itselleen omia tavoitteitaan ja toimimaan tuloksellisesti niiden saavuttamiseksi. Voimaantuminen on käsitteenä lähellä elämänhallinnan käsitettä.
Tutkimuksen yleisenä teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi. Sen mukaan yhdessä organisaatiossa tekemäni haastattelut heijastavat yhden paikallisyhteisön jatkuvasti uudistuvaa käsitteellistä todellisuutta. Tutkimusmenetelmänä käytän sisällönanalyysia.
Tutkimuksen ensimmäisenä tuloksena on kuvaus voimaannuttavasta ohjauksesta asiakkaan voimaantumisen polulla. Siinä kuvataan ne ohjausprosessin osat, joita haastatellut ohjaajat pitivät voimaantumisen kannalta tärkeimpinä.
Tutkimuksen toisena tuloksena esitän ohjaavan kouluttajan, aineiston ja asiakkaan välisiin suhteisiin perustuvan analyysin hiljaisen tiedon asemasta ohjauksessa. Hiljainen tieto ohjauksessa auttaa käsittelemään ohjaussuhteen kysymyksiä vallasta, identiteetistä ja asiantuntijuudesta.
Tutkimus hyödyttää uraohjauksesta päättäviä organisaatioita (työhallinto, kela, eläkevakuutusyhtiöt) selvittämällä voimaantumisen ilmenemistä ja sen tukemiseen pyrkivien interventioiden sisältöjä. Tieto on tarpeen kurssien sisältöjä määriteltäessä. Tutkimuksesta hyötyvät myös ohjaavat kouluttajat, jotka tutkimusten tuloksien perusteella osaavat suunnata ja kehittää työtään voimaantumisen eteen entistä paremmin. Kolmanneksi tutkimuksesta hyötyvät opiskelijat, joiden eteen ohjaavaa työtä tehdään.
Asiasanat: voimaantuminen, valtaistaminen, empowerment, ammatillinen kuntoutus, sisällönanalyysi, hiljainen tieto