Oppilaiden kokemuksia toiminnallisesta liikenneturvallisuuskasvatuksesta : opetuspaketti 3-6-luokkalaisille
ELJAALA-OJALA, SUSANNA; HÄMERI, LIISA (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ELJAALA-OJALA, SUSANNA
HÄMERI, LIISA
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen virittäjänä oli koulumaailman muutospaineet ensin kunta- ja sitten koulukohtaisten opetussuunnitelmien johdosta. Nykyään ympäristö- ja luonnontieteeseen sisällytetty liikenneturvallisuuskasvatus on vain enää murto-osa vanhan kansalaistaidon käsittelemään tietomäärään verrattuna.Tutkimuksemme pääongelmiksi muodostuivat:1. Minkälaisina oppilaat kokivat toiminnallisen opetuspaketin pohjalta pidetyt liikenneturvallisuuspäivät?2. Mitä oppilaat mielestään oppivat liikenneturvallisuuspäivistä?Tutkimuksmme alaongelmiksi muodostuivat seuraavat asiat:1. Minkälaisista tehtävistä oppilaat pitivät eniten?2. Minkälaisista tehtävistä oppilaat eivät pitäneet?3. Minkälaiset tehtävät oppilaat kokivat vaikeiksi?4. Minkälaiset tehtävät oppilaat kokivat helpoiksi?Liikenneturvallisuuspäivät pohjautuivat itsetekemällemme opetuspaketille, jonka perusideana olivat seuraavat seikat:1. Opetuspaketin tehtävät perustuvat Galperin toiminnalliselle opetusmallille.2. Opetuspaketti antaa oppilaille vahvat perustiedot liikennekäyttäytymisestä.3. Opetuspaketti kokoaa hajanaista liikennekasvatusmateriaalia tehokkaaksi paketiksi.Upinniemen ala-asteella pidettiin liikenneturvallisuuspäivät keväällä ja syksyllä 1995. Keväällä avoimeen kyselyyn vastasi 16 ja syksyllä teemahaastattelun keinoin suoritettuun haastatteluun 20 oppilasta. Oppilaiden vastaukset purettiin ja analysoitiin talvella 1995.Tutkimuksessa päädyttiin tulokseen, jossa oppilaat kokivat toiminnallisen liikenneopetuksen kivaksi ja helpoksi tavaksi oppia liikennekasvatusta. Oppilaat pitivät liikenneturvallisuutta tärkeänä asiana. Toiminnallisuuden pohjalta rakennetut tehtävät osoittautuivat sopivan pituisiksi ja oppilaat kertoivat jaksaneensa tehdä ne melko huolellisesti.Eniten oppilaat kertoivat oppineensa tehtävästä, jossa heidän piti itse puheen avulla selvittää muille oppilaille jalankulkuun ja pyöräilyyn liittyviä liikennesääntöjä. Tehtävässä pyrittiin oppilaiden omaan ongelmanratkaisuun. Oppilaat kertoivat lisäksi oppineensa yleisiä liikennesääntöjä. Ehdottomasti parhaimpana ja helpoimpana tehtävänä oppilaat pitivät heijastimen askartelua. Itsenäinen ja omatoiminen työ kiinnosti. Huonoimpana tehtävänä pidettiin liikennemerkin askartelemista, jonka oppilaat taas kokivat liian yksinkertaiseksi ei-haastavaksi. Vaikein tehtävä oli liikennetilanteiden ongelmanratkaisutehtävä, jossa oppilaat joutuivat itse johtamaan oikeiksi katsomansa lopputuloksen. Oppilaat joutuivat puheen avulla selittämään ratkaisunsa muille.Asiasanat: liikennekasvatus, opetuspaketit, liikenneturvallisuus - lapset