Monikulttuurisen luokan opettaja - Grounded theory -tutkimus opettajan roolista maahanmuuttajaoppilaan kasvun ja kotoutumisen tukena
TUOMI, MINTTU; VIITAPOHJA, LAURA (2010)
TUOMI, MINTTU
VIITAPOHJA, LAURA
2010
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-04-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20504
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20504
Tiivistelmä
Tutkielman lähtökohtana oli selvittää maahanmuuttajavanhempien käsityksiä suomalaisesta koulusta ja maahanmuuttajiin kohdistuvista toimista. Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää eri maista kotoisin olevaa Hämeenlinnassa tai sen lähikunnissa asuvaa maahanmuuttajavanhempaa. Haastatteluun valikoitunutta otosta voidaan kuvata harkinnanvaraiseksi näytteeksi. Haastattelut koostuivat avoimesta teemaosuudesta sekä strukturoidusta osuudesta. Aineistoa kerättiin haastateltavilta lisäksi kirjallisella jatkokyselyllä. Haastattelut suoritettiin syksyllä 2009.
Tutkimusotteena tutkimuksessa oli induktiivispainotteinen ja prosessimaisesti etenevä grounded theory. Tämä ilmenee myös tutkimusraportin ulkoasussa. Tutkittavan ilmiökentän kuvaaminen on aineistolähtöistä ja luettavissa osaksi tutkimuksen tuloksia. Tutkimuksen deduktiivinen puoli näyttäytyy valmiiden teorioiden käyttämisenä aineistosta nousseiden havaintojen tukena sekä niistä muodostetun ilmiökenttää kuvaavan käsitteistön täydentämisenä. Tämä käsitteistö toimi tutkimuksessa muodostetun formaalin teorian pohjana. Tutkimuksessa luotiin aineiston pohjalta grounded theoryn koodausperiaatteiden mukaisesti neljä aineistoa kuvailevaa substantiaalista teoriaa: Maahanmuuttajuus, Monien kulttuurien koulu, Kodin ja koulun yhteistyö ja Kasvatus. Tutkimuksen ydinkategoriaksi muodostui opettajuus. Ydinkategoria kulkee punaisena lankana läpi substantiaalisten teorioiden ja nousee lopuksi esiin tutkimuksen formaalina teoriana, joka on nimeltään Monikulttuurisen luokan opettaja.
Tutkimuksen formaali teoria osoittaa, että opettajalla on korostunut kasvatusvastuu maahanmuuttajaoppilaista. Tämä vastuu edellyttää koululta ja kodilta tiiviistä ja avointa yhteistyötä. Opettajalla on keskeinen rooli myös maahanmuuttajaoppilaan ja hänen koko perheensä kotoutumisessa. Näiden seikkojen pohjalta on tässä tutkimuksessa luotu opettajakeskeinen kotouttamismalli, jonka avulla opettaja pyrkii huomioimaan edellä mainitut erityistarpeet. Opettajalle luodaan mahdollisuus vaikuttaa myös suomalaisten vanhempien taitoihin toimia maahanmuuttajien parissa ja vastata globalisaation tuomiin haasteisiin. Tähän vaaditaan opettajilta aitoa suvaitsevaisuutta sekä taitoa kohdata erilaisia kulttuureita.
Asiasanat:maahanmuuttajat, opettaja, vanhemmat, kodin ja koulun yhteistyö, kasvatusvastuu, kotoutuminen, monikulttuurinen koulu, grounded theory
Tutkimusotteena tutkimuksessa oli induktiivispainotteinen ja prosessimaisesti etenevä grounded theory. Tämä ilmenee myös tutkimusraportin ulkoasussa. Tutkittavan ilmiökentän kuvaaminen on aineistolähtöistä ja luettavissa osaksi tutkimuksen tuloksia. Tutkimuksen deduktiivinen puoli näyttäytyy valmiiden teorioiden käyttämisenä aineistosta nousseiden havaintojen tukena sekä niistä muodostetun ilmiökenttää kuvaavan käsitteistön täydentämisenä. Tämä käsitteistö toimi tutkimuksessa muodostetun formaalin teorian pohjana. Tutkimuksessa luotiin aineiston pohjalta grounded theoryn koodausperiaatteiden mukaisesti neljä aineistoa kuvailevaa substantiaalista teoriaa: Maahanmuuttajuus, Monien kulttuurien koulu, Kodin ja koulun yhteistyö ja Kasvatus. Tutkimuksen ydinkategoriaksi muodostui opettajuus. Ydinkategoria kulkee punaisena lankana läpi substantiaalisten teorioiden ja nousee lopuksi esiin tutkimuksen formaalina teoriana, joka on nimeltään Monikulttuurisen luokan opettaja.
Tutkimuksen formaali teoria osoittaa, että opettajalla on korostunut kasvatusvastuu maahanmuuttajaoppilaista. Tämä vastuu edellyttää koululta ja kodilta tiiviistä ja avointa yhteistyötä. Opettajalla on keskeinen rooli myös maahanmuuttajaoppilaan ja hänen koko perheensä kotoutumisessa. Näiden seikkojen pohjalta on tässä tutkimuksessa luotu opettajakeskeinen kotouttamismalli, jonka avulla opettaja pyrkii huomioimaan edellä mainitut erityistarpeet. Opettajalle luodaan mahdollisuus vaikuttaa myös suomalaisten vanhempien taitoihin toimia maahanmuuttajien parissa ja vastata globalisaation tuomiin haasteisiin. Tähän vaaditaan opettajilta aitoa suvaitsevaisuutta sekä taitoa kohdata erilaisia kulttuureita.
Asiasanat:maahanmuuttajat, opettaja, vanhemmat, kodin ja koulun yhteistyö, kasvatusvastuu, kotoutuminen, monikulttuurinen koulu, grounded theory