Palkitsemisjärjestelmät strategian edistäjinä : tutkimus Helsingin kaupungin päivähoitoyksiköiden hallinnosta
SALONEN, JONNA (2010)
SALONEN, JONNA
2010
Hallintotiede - Administrative Science
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20493
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20493
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää miten ja missä määrin palkitsemiskeinot edistävät strategisia tavoitteita. Päätutkimusongelman tarkoituksena on ollut hankkia tietoa niistä palkitsemiskeinoista, joiden avulla osaamiseen perustuvat työorganisaatiot kykenevät edistämään strategisia tavoitteitaan. Pääongelmaan aineisto hankittiin osaamiseen perustuvien organisaatioiden operationaaliselta johdolta, jotka palkitsemista käytännössä toteuttavat. Tätä ongelmaa tarkastellaan organisaatioiden sekä johtamisen kehittämisen näkökulmasta.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka empiirinen aineisto on hankittu haastattelulomakkeen avulla. Aineisto on analysoitu laadullisella sisällönanalyysilla. Teoriaosuudessa on kartoitettu johtajuuden muutosta, palkitsemisen ulottuvuuksia, strategisten tavoitteiden monimuotoisuutta sekä näiden organisaatioiden perusaineksien synnyttämiä mahdollisia vaikutuksia.
Tutkimustulokset osoittivat, että niin sanottuja aineettomia palkitsemiskeinoja, joita ovat osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet, koulutus- ja kehitysmahdollisuudet, työajanjärjestelyt sekä palaute, käytettiin organisaatioissa hyvin vähän tai ei lainkaan. Lisäksi aineellisten palkitsemiskeinojen mahdollisuudet olivat hyvin vähäiset. Organisaatioiden strategisia tavoitteita edistäviä ja henkilöstöä palkitsevina keinoina tulivat esille työn palkitsevuus, työn itsenäisyys, osaamisen hyödyntäminen, vastuuttaminen, koulutusmahdollisuudet, urasuunnittelu, työn kehittäminen, palaute ja arvostus. Lisäksi aineistosta tuli esiin muita strategisia tavoitteita edistäviä seikkoja, joita olivat yhteistyö, ammattitaito, työajanjärjestelyt, arviointi sekä riittävät resurssit. Merkittävintä aineistossa oli johtajuuden puuttuminen organisaation kaikilla tasoilla, jolloin organisaatiolla näytti olevan toisistaan erillisiä toimijoita.
Asiasanat: johtaminen, palkitseminen, strategiset tavoitteet
Keywords: leadership, rewarding, strategic objectives
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka empiirinen aineisto on hankittu haastattelulomakkeen avulla. Aineisto on analysoitu laadullisella sisällönanalyysilla. Teoriaosuudessa on kartoitettu johtajuuden muutosta, palkitsemisen ulottuvuuksia, strategisten tavoitteiden monimuotoisuutta sekä näiden organisaatioiden perusaineksien synnyttämiä mahdollisia vaikutuksia.
Tutkimustulokset osoittivat, että niin sanottuja aineettomia palkitsemiskeinoja, joita ovat osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet, koulutus- ja kehitysmahdollisuudet, työajanjärjestelyt sekä palaute, käytettiin organisaatioissa hyvin vähän tai ei lainkaan. Lisäksi aineellisten palkitsemiskeinojen mahdollisuudet olivat hyvin vähäiset. Organisaatioiden strategisia tavoitteita edistäviä ja henkilöstöä palkitsevina keinoina tulivat esille työn palkitsevuus, työn itsenäisyys, osaamisen hyödyntäminen, vastuuttaminen, koulutusmahdollisuudet, urasuunnittelu, työn kehittäminen, palaute ja arvostus. Lisäksi aineistosta tuli esiin muita strategisia tavoitteita edistäviä seikkoja, joita olivat yhteistyö, ammattitaito, työajanjärjestelyt, arviointi sekä riittävät resurssit. Merkittävintä aineistossa oli johtajuuden puuttuminen organisaation kaikilla tasoilla, jolloin organisaatiolla näytti olevan toisistaan erillisiä toimijoita.
Asiasanat: johtaminen, palkitseminen, strategiset tavoitteet
Keywords: leadership, rewarding, strategic objectives