Organisaation sisäisen viestinnän vastaavuus myyjien työtehtävistä syntyviin tiedontarpeisiin
MIKKONEN, HEIDI (2010)
MIKKONEN, HEIDI
2010
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-04-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20459
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20459
Tiivistelmä
Tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena on ollut tehdä yleiskartoitus yhden organisaation, sisäisen viestinnän tämän hetkisestä tilasta ja tarkastella, miten kyseisen organisaation sisäinen viestintä vastaa työntekijöidensä työtehtävistä syntyviin tiedontarpeisiin. Kohdeorganisaationa työssä on Ahlsell Oy, ja tutkimuskohteeksi on valittu LVI- ja Koneet ja Työkalut -toimialan nouto- ja tukku-myyjät sekä yksikön päälliköt. Tutkimuksen tavoitteena on näin ollen ollut myös tarkastella myyjien ammatillista tiedonhankintakäyttäytymistä. Myös yhteistoiminnallisia informaatiokäyttäytymisen piirteitä on huomioitu tutkimuksessa.
Tutkimuksessa yhdistyy ammatillisen tiedonhankinnan ja organisaatioviestinnän tutkimus. Työn jäsentämisessä hyödynnetään Leckien ja Pettigrew:n (1996) ammatillisen tiedonhankinnan yleis-mallia, Wilsonin (1981, 1996) informaatiokäyttäytymisen malleja sekä tiedonhankinnan ja viestinnän yhdistävää mallia (1999), Åbergin (2000) tulosviestinnän mallia ja yhteistoiminnallisen infor-maatiokäyttäytymisen tutkimusta.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin lomakekyselyllä kesällä 2009. Kyselyn toteuttamista edelsi kolme haastattelua, joiden avulla tutkittavien työ- ja informaatiokäytäntöjä kartoitettiin. Kyselyyn saatiin 86 vastausta (vastausprosentti 33 %). Tutkimuksen kvantitatiiviset tulokset on analysoitu SPSS-ohjelmalla. Kvalitatiivista aineistoa on puolestaan käytetty selittämään numeerisia tuloksia.Tutkimus osoitti, että myös ei-akateeminen ammattiryhmä kohtaa työssään säännöllisesti tilanteita, joiden ratkaisuun he tarvitsevat tietoa oman tietämyksensä lisäksi. Pääsääntöisesti nämä tiedontar-peet ovat kuitenkin yksinkertaisia, praktisen tiedon tarpeita. Tiedonhankinnassaan myyjät suosivat nopeita viestinnän kanavia ja tiedonlähteitä, kuten puhelinta, internetiä, varasto-ohjelmaa sekä säh-köpostia. Myös tavarantoimittajat ja heidän tuoteluettelot ja -hinnastot kuuluvat keskeisesti myyjien hyödyntämiin lähteisiin. Sisäisen viestinnän kautta tutkittavat saavat tietoa pääsääntöisesti tuoteva-likoimamuutoksista, mutta muun tuotetiedon ja valikoiman ulkopuolisten tuotteiden osalta tiedon-hankinnassa hyödynnetään pääsääntöisesti kuitenkin muita lähteitä. Tutkimus antaa lisäksi viitteitä siitä, että myyjien informaatiokäyttäytymiseen liittyy myös yhteistoiminnallisia piirteitä; mm. työ-tehtäviä jäsennetään ja hankittua tietoa tulkitaan yhteistyössä.
Tutkimus antaa kohdeorganisaatiolle yleiskuvan sen sisäisen viestinnän tilasta sekä osoittaa kehit-tämiskohteita sisäisen viestinnän järjestämiseen, jolloin keskeisiksi nousevat mm. kohdennetun tie-don välitys, intranetin kehitys sekä työtehtäviin ja tuotteisiin perehdytys. Myös toimiala vaikuttaa suuresti koettuun sisäisen viestinnän tyytyväisyyteen. Tutkimus antaa lisäksi uutta tietoa harvoin tutkitun ammattiryhmän tiedonhankintakäyttäytymisestä sekä vielä harvoin tutkitusta yhteistoimin-nallisesta informaatiokäyttäytymisestä.
Asiasanat:ammatillinen tiedonhankinta, organisaation sisäinen viestintä, myyjät, yhteistoiminnallinen informaatiokäyttäytyminen
Tutkimuksessa yhdistyy ammatillisen tiedonhankinnan ja organisaatioviestinnän tutkimus. Työn jäsentämisessä hyödynnetään Leckien ja Pettigrew:n (1996) ammatillisen tiedonhankinnan yleis-mallia, Wilsonin (1981, 1996) informaatiokäyttäytymisen malleja sekä tiedonhankinnan ja viestinnän yhdistävää mallia (1999), Åbergin (2000) tulosviestinnän mallia ja yhteistoiminnallisen infor-maatiokäyttäytymisen tutkimusta.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin lomakekyselyllä kesällä 2009. Kyselyn toteuttamista edelsi kolme haastattelua, joiden avulla tutkittavien työ- ja informaatiokäytäntöjä kartoitettiin. Kyselyyn saatiin 86 vastausta (vastausprosentti 33 %). Tutkimuksen kvantitatiiviset tulokset on analysoitu SPSS-ohjelmalla. Kvalitatiivista aineistoa on puolestaan käytetty selittämään numeerisia tuloksia.Tutkimus osoitti, että myös ei-akateeminen ammattiryhmä kohtaa työssään säännöllisesti tilanteita, joiden ratkaisuun he tarvitsevat tietoa oman tietämyksensä lisäksi. Pääsääntöisesti nämä tiedontar-peet ovat kuitenkin yksinkertaisia, praktisen tiedon tarpeita. Tiedonhankinnassaan myyjät suosivat nopeita viestinnän kanavia ja tiedonlähteitä, kuten puhelinta, internetiä, varasto-ohjelmaa sekä säh-köpostia. Myös tavarantoimittajat ja heidän tuoteluettelot ja -hinnastot kuuluvat keskeisesti myyjien hyödyntämiin lähteisiin. Sisäisen viestinnän kautta tutkittavat saavat tietoa pääsääntöisesti tuoteva-likoimamuutoksista, mutta muun tuotetiedon ja valikoiman ulkopuolisten tuotteiden osalta tiedon-hankinnassa hyödynnetään pääsääntöisesti kuitenkin muita lähteitä. Tutkimus antaa lisäksi viitteitä siitä, että myyjien informaatiokäyttäytymiseen liittyy myös yhteistoiminnallisia piirteitä; mm. työ-tehtäviä jäsennetään ja hankittua tietoa tulkitaan yhteistyössä.
Tutkimus antaa kohdeorganisaatiolle yleiskuvan sen sisäisen viestinnän tilasta sekä osoittaa kehit-tämiskohteita sisäisen viestinnän järjestämiseen, jolloin keskeisiksi nousevat mm. kohdennetun tie-don välitys, intranetin kehitys sekä työtehtäviin ja tuotteisiin perehdytys. Myös toimiala vaikuttaa suuresti koettuun sisäisen viestinnän tyytyväisyyteen. Tutkimus antaa lisäksi uutta tietoa harvoin tutkitun ammattiryhmän tiedonhankintakäyttäytymisestä sekä vielä harvoin tutkitusta yhteistoimin-nallisesta informaatiokäyttäytymisestä.
Asiasanat:ammatillinen tiedonhankinta, organisaation sisäinen viestintä, myyjät, yhteistoiminnallinen informaatiokäyttäytyminen