KOTOUTUMISKOULUTUKSEN VAIKUTTAVUUS MAAHANMUUTTAJIEN SOPEUTUMISESSA SUOMALAISEEN YHTEISKUNTAAN
KAWANI, IMAD (2010)
KAWANI, IMAD
2010
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-04-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20453
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20453
Tiivistelmä
Suomeen muuttaa jatkuvasti eri puolilta maailmaa ihmisiä. Suomi on sitoutunut kansainvälisin sopimuksin ottamaan vastaan vuosittain noin tuhat pakolaista. Hallituksen maahanmuutto-ohjelman mukaan Suomi tarvitsee seuraavan 10 vuoden aikana noin 300 000 työperäistä maahanmuuttajaa. Näin suuren määrän kotoutuminen vaatii suuria ponnisteluja ja resursseja viranomaisilta, oppilaitoksilta ja yrityksiltä. Paluumuuttajien ja perheiden yhdistämisen lisäksi suomalaisen yhteiskunnan nopea ikääntyminen ja taloustilanne vaikuttavat maahanmuuttajien määrän lisäämiseen.
Vuonna 1999 voimaan astuneen lain mukaan viranomaisilla on velvollisuus laatia kullekin Suomeen saapuvalle maahanmuuttajalle kotoutumissuunnitelma. Kotoutumiseen keskeinen vaikuttava tekijä on viranomaisten järjestämä kotoutumiskoulutus. Kotoutumiskoulutus rakentuu sekä teoreettisesta että työelämävalmennusjaksosta (työssäoppimisjakso). Kotoutumiskoulutuksen vaikuttavuus on suuri, sillä maahanmuuttajat ovat kaikki saaneet lähes saman kotoutumiskoulutuksen. Kotoutumiskoulutuksen sisältö perustuu hyvin pitkälti opetushallituksen suosittamaan opetussuunnitelmaan. Pieniä yksityiskohtia lukuun ottamatta maahanmuuttajille järjestetään suunnilleen samanlainen kotoutumisprosessi. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on ollut selvittää maahanmuuttajien näkemyksiä ja kokemuksia kotoutumiskoulutuksen vaikuttavuudesta heidän sopeutumisessaan suomalaiseen yhteiskuntaan.
Tutkimuksessa ilmeni, että kotoutumiskoulutuksen sisältöä, toimivuutta ja järjestelyä maahanmuuttajille on vaikea arvioida. Maahanmuuttajat pitävät koulua yleensä pyhänä paikkana. Koulun kritisointi on kulttuurillisesti vaikeaa monelle maahanmuuttajalle. Kaikkien haastateltavien oli helpompaa löytää kotoutumiskoulutuksesta hyviä puolia.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että kotoutumiskoulutuksen on epäonnistunut tarjota maahanmuuttajille riittävää tukea suomalaiseen yhteiskuntaan sopeutumiseksi.
Kotoutumisen onnistuminen edellyttää, että TE- keskukset, työ- ja elinkeinotoimistot ja oppilaitokset sekä yritykset panostavat nykyistä enemmän sekä määrällisesti että laadullisesti yhteistyön kehittämiseen.
Asiasanat:Kotoutuminen, koulutus, maahanmuuttaja ja monikulttuurisuus
Vuonna 1999 voimaan astuneen lain mukaan viranomaisilla on velvollisuus laatia kullekin Suomeen saapuvalle maahanmuuttajalle kotoutumissuunnitelma. Kotoutumiseen keskeinen vaikuttava tekijä on viranomaisten järjestämä kotoutumiskoulutus. Kotoutumiskoulutus rakentuu sekä teoreettisesta että työelämävalmennusjaksosta (työssäoppimisjakso). Kotoutumiskoulutuksen vaikuttavuus on suuri, sillä maahanmuuttajat ovat kaikki saaneet lähes saman kotoutumiskoulutuksen. Kotoutumiskoulutuksen sisältö perustuu hyvin pitkälti opetushallituksen suosittamaan opetussuunnitelmaan. Pieniä yksityiskohtia lukuun ottamatta maahanmuuttajille järjestetään suunnilleen samanlainen kotoutumisprosessi. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on ollut selvittää maahanmuuttajien näkemyksiä ja kokemuksia kotoutumiskoulutuksen vaikuttavuudesta heidän sopeutumisessaan suomalaiseen yhteiskuntaan.
Tutkimuksessa ilmeni, että kotoutumiskoulutuksen sisältöä, toimivuutta ja järjestelyä maahanmuuttajille on vaikea arvioida. Maahanmuuttajat pitävät koulua yleensä pyhänä paikkana. Koulun kritisointi on kulttuurillisesti vaikeaa monelle maahanmuuttajalle. Kaikkien haastateltavien oli helpompaa löytää kotoutumiskoulutuksesta hyviä puolia.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että kotoutumiskoulutuksen on epäonnistunut tarjota maahanmuuttajille riittävää tukea suomalaiseen yhteiskuntaan sopeutumiseksi.
Kotoutumisen onnistuminen edellyttää, että TE- keskukset, työ- ja elinkeinotoimistot ja oppilaitokset sekä yritykset panostavat nykyistä enemmän sekä määrällisesti että laadullisesti yhteistyön kehittämiseen.
Asiasanat:Kotoutuminen, koulutus, maahanmuuttaja ja monikulttuurisuus