Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Valmentaja, ajatuksia virittävä kanssamatkustaja. Henkilökohtaisten valmentajien kokemuksia roolistaan valmennussuhteessa.

KEMPAS, LAURA (2010)

 
Avaa tiedosto
gradu04172.pdf (307.0Kt)
Lataukset: 



KEMPAS, LAURA
2010

Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-03-31
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20442
Tiivistelmä
Tutkimukseni lähtökohtana ovat henkilökohtaisten

valmentajien kokemukset roolistaan valmennussuhteessa. Etsin vastausta

tutkimuskysymyksiin, miten valmentajat määrittelevät käsitteen personal

training, miten he kokevat roolinsa valmennussuhteessa, mikä on vuorovaikutuksen

merkitys asiakkaan ja valmentajan välillä sekä vastaako valmentajien koulutus

työn vaatimuksia. Tutkimuksen tarkoitus on tarjota kehitysideoita

henkilökohtaisten valmentajien koulutuksesta vastaaville. Lisäksi pyrin

syventämään ymmärrystäni henkilökohtaisen valmennuksen taustalla vaikuttavaan

ihmiskäsitykseen.

Tutkimus on laadullinen, jota lähestyn

fenomenologisen tutkimusmenetelmän sovellutusten avulla. Tutkimusaineisto

koostui neljän valmentajan haastatteluista. Käytin aineistonkeruumenetelmänä

teemahaastattelua. Valmentajat kertoivat kokemuksistaan loppu syksystä 2009

käydyissä keskusteluissa, jotka noudattivat esitestattua

teemahaastattelurunkoa. Litteroidut haastattelut käsittelin aineistolähtöisesti

teemoittelun avulla.

Valmentajat kokevat työssään hyvin erilaisia rooleja.

Valmennus nähdään asiakaslähtöisenä työnä, jolloin ihminen on työn keskiössä

monesta näkökulmasta katsottaessa. Tutkimuksen tulokset osoittivat

vuorovaikutuksen olevan tämän ihmissuhdetyön lähtökohtana.

 Haastatteluiden perusteella tulkitsen, että Personal

Training -koulutuksen on suunnattava entistä vahvemmin valmentajien

vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Koulutuksen taustalle tarvitaan selkeä

teoreettinen viitekehys, joka lisää valmentajien ymmärrystä ihmisestä kokonaisuutena.

Kasvatustieteellinen näkökulma avaisi valmentajille käsitystä ihmisestä, joka

virittävällä terveysneuvonnalla voidaan saada omaksumaan terveelliset elämäntavat.

Avainsanat: Henkilökohtainen valmennus, personal

training, ihmissuhdetyö, holistinen ihmiskäsitys, virittävyys, elämäntapojen

muutos, vuorovaikutus.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41201]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste