JULKISEN SEKTORIN TARKASTAJIEN PÄTEVYYS JA AUKTORISOINTI - Kansainvälinen vertailu
AIHINEN, TARU (2010)
AIHINEN, TARU
2010
Finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi - Financial Administration and Public Sector Accounting
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-02-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20323
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20323
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään Suomen, Ruotsin, Tanskan, Englannin, Itävallan ja Kanadan julkisen sektorin tarkastajien osaamista ja auktorisoinnin tilaa. Tavoitteena on saada tarkastajilta vaadittua osaamista tutkimalla käsitys siitä, millainen on julkisen sektorin tarkastajien pätevyys. Tutkimuksessa tarkoitettu pätevyys koostuu tarkastajilta vaaditun koulutuksen ja osaamisen osa-alueista. Koska auktorisointi merkitsee riittävän osaamisen varmistamista, on luontevaa, että nämä kaksi näkökulmaa yhdistyvät tutkimuksessa. Siksi toisena tutkimuksen tavoitteena on muodostaa käsitys julkisen sektorin tarkastajien auktorisointimenetelmistä.
Tutkimuksen aineistoa ovat erilaiset tarkastajien koulutusta käsittelevät materi-aalit. Tutkimusmateriaali koostuu eri virastojen ja järjestöjen Internet-sivuilta kerätystä aineistosta, lainsäädännöstä ja ylimmiltä tarkastusviranomaisilta saa-duista materiaaleista. Tutkimusaineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin menetel-min, jonka avulla tutkimusmateriaalista nousi esiin 11 osaamisen osa-aluetta, jotka yhdessä muodostavat julkisen sektorin tarkastajien pätevyyden.
Kaikille tarkastajille yhteiset osaamisalueet ovat: tarkastusten suunnittelu ja toteuttaminen, laskentatoimi ja menetelmäosaaminen, valtionhallinto ja julkinen talous, lainsäädäntö ja oikeustiede, tietotekniikka, ihmisten ja itsensä johtaminen, dokumentointi ja raportointi, organisatorinen tietous, julkisen sektorin eri tasot ja toimijat, yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot sekä riskien hallinta. Osaamisaluetta tarkasteltiin vielä Paul C. Greenin pätevyys-mallin avulla. Mallin mukaan pätevyys on jaettavissa perusosaamiseen, arvoihin, teknisiin taitoihin ja työn suorittamiseen liittyviin taitoihin.
Siinä missä tarkastajien pätevyyden osa-alueet olivat yhteneväisiä valtion ja paikallishallintojen tarkastajien välillä, auktorisoinnin osalta erot olivat selvem-piä. Valtioiden ylimmissä tarkastusvirastoissa tarkastajille oli joko luotu oma tutkinto tai häneltä edellytetään kansallisen tilintarkastustutkinnon suorittamista. Paikallishallintojen tilintarkastajilta voidaan edellyttää myös tilintarkastustutkinnon suorittamista, mutta tarkastajille on myös luotu erillisiä julkisen talouden tarkastamiseen erikoistuneita tutkintoja.
Asiasanat:tarkastus, pätevyys, auktorisointi
Tutkimuksen aineistoa ovat erilaiset tarkastajien koulutusta käsittelevät materi-aalit. Tutkimusmateriaali koostuu eri virastojen ja järjestöjen Internet-sivuilta kerätystä aineistosta, lainsäädännöstä ja ylimmiltä tarkastusviranomaisilta saa-duista materiaaleista. Tutkimusaineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin menetel-min, jonka avulla tutkimusmateriaalista nousi esiin 11 osaamisen osa-aluetta, jotka yhdessä muodostavat julkisen sektorin tarkastajien pätevyyden.
Kaikille tarkastajille yhteiset osaamisalueet ovat: tarkastusten suunnittelu ja toteuttaminen, laskentatoimi ja menetelmäosaaminen, valtionhallinto ja julkinen talous, lainsäädäntö ja oikeustiede, tietotekniikka, ihmisten ja itsensä johtaminen, dokumentointi ja raportointi, organisatorinen tietous, julkisen sektorin eri tasot ja toimijat, yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot sekä riskien hallinta. Osaamisaluetta tarkasteltiin vielä Paul C. Greenin pätevyys-mallin avulla. Mallin mukaan pätevyys on jaettavissa perusosaamiseen, arvoihin, teknisiin taitoihin ja työn suorittamiseen liittyviin taitoihin.
Siinä missä tarkastajien pätevyyden osa-alueet olivat yhteneväisiä valtion ja paikallishallintojen tarkastajien välillä, auktorisoinnin osalta erot olivat selvem-piä. Valtioiden ylimmissä tarkastusvirastoissa tarkastajille oli joko luotu oma tutkinto tai häneltä edellytetään kansallisen tilintarkastustutkinnon suorittamista. Paikallishallintojen tilintarkastajilta voidaan edellyttää myös tilintarkastustutkinnon suorittamista, mutta tarkastajille on myös luotu erillisiä julkisen talouden tarkastamiseen erikoistuneita tutkintoja.
Asiasanat:tarkastus, pätevyys, auktorisointi