LÄHIESIMIES TYÖYHTEISÖNSÄ TYÖHYVINVOINNIN EDISTÄJÄNÄ - Tutkimus Helsingin kaupungin päiväkodeista
HAKANEN, JARNO (2010)
HAKANEN, JARNO
2010
Hallintotiede - Administrative Science
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-01-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20312
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20312
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on noussut erittäin merkittäväksi tekijäksi kehitettäessä työyhteisöjä ja -organisaatioita. Ilmiön monimutkaisen ja subjektiivisen luonteen takia varsinkin lähimmän esimiehen rooli ja keinot nousevat keskeisimpään asemaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten lähiesimies voi parantaa alaistensa työhyvinvointia. Tavoitteena on tuottaa mahdollisimman käytännönläheisen tiedon tuottaminen.
Tutkimuksen kohdeorganisaationa toimii Helsingin kaupungin kunnalliset, suomen kieliset päiväkodit. Tutkimus toteutettin laadullisesti haastatellen sähköisellä e-lomakkeella päiväkotien henkilökuntaa. Tulokset saatiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällön analyysia.
Lähiesimies voisi parhaiten edistää alaistensa työhyvinvointia kohdeorganisaatiossa olemalla itse enemmän alaistensa luona. Täten hän voisi ohjata työyhteisöään henki-sesti sekä ammatillisesti. Läsnäolon puutteella on vaikutusta kaikkiin muihin työhyvinvointia heikentäviin tekijöihin, joista tärkeimmät ovat arvostuksen tunteen puuttuminen, henkilökunnan rooliristiriidat, kiire ja huono työilmapiiri.
Lähimpien esimiesten olisi pyrittävä mahdollistamaan oma läsnäolonsa työyhteisöissä delegoimalla hallinnollista taakkaa muille. Lisäksi heidän tulisi ymmärtää että alaisten henkinen johtaminen on ainakin yhtä tärkeää kuin päivittäisten asiatavoitteiden saavuttaminen - henkisen johtajuuden puute ja henkilökunnan henkinen pahoinvointi estää usein näiden tavoitteiden saavuttamisen. Organisaatiossa kannattaisi ottaa muutaman työhyvinvoin-nillisen ongelmakohdan kehittäminen teemaksi ja seurata sen toteutumista ja vaikutuksia pitkittäistutkimuksilla.
Asiasanat:Työhyvinvointi, esimiestyö, johtaminen, päiväkodit
Tutkimuksen kohdeorganisaationa toimii Helsingin kaupungin kunnalliset, suomen kieliset päiväkodit. Tutkimus toteutettin laadullisesti haastatellen sähköisellä e-lomakkeella päiväkotien henkilökuntaa. Tulokset saatiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällön analyysia.
Lähiesimies voisi parhaiten edistää alaistensa työhyvinvointia kohdeorganisaatiossa olemalla itse enemmän alaistensa luona. Täten hän voisi ohjata työyhteisöään henki-sesti sekä ammatillisesti. Läsnäolon puutteella on vaikutusta kaikkiin muihin työhyvinvointia heikentäviin tekijöihin, joista tärkeimmät ovat arvostuksen tunteen puuttuminen, henkilökunnan rooliristiriidat, kiire ja huono työilmapiiri.
Lähimpien esimiesten olisi pyrittävä mahdollistamaan oma läsnäolonsa työyhteisöissä delegoimalla hallinnollista taakkaa muille. Lisäksi heidän tulisi ymmärtää että alaisten henkinen johtaminen on ainakin yhtä tärkeää kuin päivittäisten asiatavoitteiden saavuttaminen - henkisen johtajuuden puute ja henkilökunnan henkinen pahoinvointi estää usein näiden tavoitteiden saavuttamisen. Organisaatiossa kannattaisi ottaa muutaman työhyvinvoin-nillisen ongelmakohdan kehittäminen teemaksi ja seurata sen toteutumista ja vaikutuksia pitkittäistutkimuksilla.
Asiasanat:Työhyvinvointi, esimiestyö, johtaminen, päiväkodit