Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Filosofinen tutkimus taiteilijasta. Arthur Schopenhauerin käsitys neroudesta sekä taiteen subjektin merkitys modernille taiteelle.

GALENIUS, KARIM (2009)

 
Avaa tiedosto
gradu04064.pdf (443.4Kt)
Lataukset: 



GALENIUS, KARIM
2009

Filosofia - Philosophy
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-12-31
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20308
Tiivistelmä
Työn aiheena on taiteilija. Aihetta lähestytään 1800-luvun filosofian kautta. Tutkimuksessa käsitellään Arthur Schopenhauerin käsitystä neroudesta, johon johdatuksena käsitellään Immanuel Kantin nerouden käsitystä. Pyrin tulkitsemaan Schopenhauerin taiteen filosofiaa siitä näkökulmasta, jossa se näyttää vahvimmin kulkevan kulttuurihistoriallisesti merkittävään suuntaan, koska tutkielma käsittelee taiteilijuutta erityisesti modernin taiteen kontekstissa

Taiteilija on tutkimuksen aiheena, koska taide määrittyy vahvasti subjektin kautta. Taiteen subjekti on määritetty modernin taiteen kontekstissa autenttisuuden lähtökohdaksi. Tämä merkitsee sitä, että tässä työssä pyritään selvittämään ymmärryksen ja havainnon filosofiaa puhuttaessa taiteesta ja taiteilijasta.

Taiteilija autenttisuuden mahdollistajana nostaa esiin myös teeman taiteen metafyysisestä luonteesta. Schopenhauer käsitteli taidetta osana epistemologista systeemiään ja antoi taiteelle vahvan kognitiivisen merkityksen. Taiteen metafyysisyys on työn aiheen eli taiteilijan lisäksi toinen keskeinen tutkielmassa käsiteltävä teema.

Schopenhauerin filosofian suhteuttamiseksi taiteen käytäntöön käsitellään myös taiteilija Wassily Kandinskyn taiteen teoreettisia tekstejä. Häntä pidetään ensimmäisenä abstraktin maalaustaiteen edustajana. Käsittelen tässä työssä hänen käsitystään taiteilijasta ja sen lisäksi vertaan Kandinskynajatuksia taiteesta Schopenhauerin filosofiaan.

 

Asiasanat:Taiteen filosofia, estetiikka, taide, taiteilija, nerous, Arthur Schopenhauer, Wassily Kandinsky, Immanuel Kant
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40600]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste