Komiikan rakentuminen Leea Klemolan näytelmässä Kokkola
TEITTINEN, MARI (2010)
TEITTINEN, MARI
2010
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-01-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20297
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20297
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkielmani käsittelee erilaisia komiikan rakentumisen tapoja Leea Klemolan Kokkola –näytelmässä. Tutkimuskohteenani on näytelmäteksti, jota analysoin niin rakenteen, teemojen, musiikin, henkilöhahmojen kuin perinteisten komiikan keinojenkin, kuten toiston, kautta. Teoreettisena lähestymistapanani hyödynnän psykologian, filosofian ja erilaisten komedian tutkimusten aikaansaamia havaintoja komiikasta.
Tutkielmani osoittaa, että Kokkolan komiikka koostuu monien erilaisten elementtien summasta. Tärkeimmät havaintoni käsittelevät joukkokohtausta näytelmän rakenteena sekä henkilöhahmojen muuttumattomuutta ja käänteistä maailmankuvaa. Lisäksi tuon esiin yllätykseen ja jännitykseen pohjautuvan komiikan, jota tuetaan esimerkiksi diegeettisillä musiikkivalinnoilla sekä raskaiden teemojen esittämisen tavalla, joka mahdollistaa huumorin säilymisen. Tulkinnallisen luonteensa vuoksi havaintoni eivät pyri olemaan ehdottomia totuuksia Kokkolan komiikasta.
Kokkola on muodostumassa trilogiaksi, joten tilausta jatkotutkimukselle on. Kohti kylmempää –näytelmän vertaaminen Kokkolaan voisi olla hyvinkin kiinnostava ja uutta avaava näkökulma komiikan tutkimukseen. Tutkielmani ei myöskään pura Kokkolan sisältämiä tilauksia queer –tutkimukselle, vaan keskittyy komiikkaan. Monia kiviä on siis kääntämättä.
Asiasanat:Leea Klemola, komiikka, nykydraama, joukkokohtaus, diegeettinen musiikki
Tutkielmani osoittaa, että Kokkolan komiikka koostuu monien erilaisten elementtien summasta. Tärkeimmät havaintoni käsittelevät joukkokohtausta näytelmän rakenteena sekä henkilöhahmojen muuttumattomuutta ja käänteistä maailmankuvaa. Lisäksi tuon esiin yllätykseen ja jännitykseen pohjautuvan komiikan, jota tuetaan esimerkiksi diegeettisillä musiikkivalinnoilla sekä raskaiden teemojen esittämisen tavalla, joka mahdollistaa huumorin säilymisen. Tulkinnallisen luonteensa vuoksi havaintoni eivät pyri olemaan ehdottomia totuuksia Kokkolan komiikasta.
Kokkola on muodostumassa trilogiaksi, joten tilausta jatkotutkimukselle on. Kohti kylmempää –näytelmän vertaaminen Kokkolaan voisi olla hyvinkin kiinnostava ja uutta avaava näkökulma komiikan tutkimukseen. Tutkielmani ei myöskään pura Kokkolan sisältämiä tilauksia queer –tutkimukselle, vaan keskittyy komiikkaan. Monia kiviä on siis kääntämättä.
Asiasanat:Leea Klemola, komiikka, nykydraama, joukkokohtaus, diegeettinen musiikki