"Mä oon niin ku tönkkösuolattu muikku siellä" : ammatillisen korkea-asteen hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia taitokokeesta ja siihen liittyvästä pelosta ja jännityksestä
LEPPILAHTI, KAISA (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LEPPILAHTI, KAISA
1997
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Viime vuosien aikana ammatillista koulutusta on kehitetty sekä rakenteellisesti että sisällöllisesti. Tämän tutkimuksen suorittamisoppilaitoksessa ammattikorkeakoulukokeilun edetessä haluttiin kehittää oppimisen ja opettamisen laatua, tasoa ja arviointia. Tavoitteena on ollut hoitotyön oppiminen ja opettaminen niin, että teoria ja käytäntö täydentävät ja tukevat toisiaan. Hoitotyön opiskelijoiden opetussuunnitelmaan kehitettiin taitokoe yhdistämään teoreettinen ja käytännöllinen opiskelu. Taitokokeen tarkoituksena on toimia sekä opiskelijoille että opettajille opetuksen ja oppimisen laadun arvioinnin välineenä ja ammatillisen kasvun tukijana. Taitokokeella ei voi osoittaa pätevyyttä sairaanhoitajan/terveydenhoitajan tutkintoon, mutta se on osa hoitotyönsuuntautumisvaihtoehdossa opiskelevien tutkintovaatimuksia.Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvata hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia taitokokeesta. Lisäksi tarkoituksena on saada tietoa siitä, millaisia pelkoja ja jännitystä opiskelijoilla liittyy taitokokeeseen ja miten pelko ja jännitys vaikuttavat taitokoesuoritukseen. Tämä tutkielma on ammattikasvatukseen liittyvä oppimista ja opetusta arvioiva tapaustutkimus. 37:n opiskelijan kokemuksista saatu tieto ja käsitys taitokokeesta antaa erinomaisen lähtökohdan taitokokeiden jatkokehittämiselle ja siten tuottaa uutta tietoa ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutuksen kehittämiseen.Aineiston keruumenetelminä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta ja ryhmäteemahaastattelua. Kyselylomakkeen monivalintaväittämät käsiteltiin SPSS-ohjelmalla. Avoimet kysymykset ja teemahaastattelun aneisto analysoitiin sisällönanalyysia apuna käyttäen. Tutkimustulokset esitetään frekvenssi- ja prosenttijakaumina ja opiskelijoiden lausumina.Tutkimustulosten mukaan taitokoe koettiin merkityksellisenä. Taitokokeessa opiskelija osoittaa siihen astisen hoitotaidon osaamisen eri muodoissaan. Taitokoe kehitti opiskelijoiden päätöksenteko- ja ongelmanratkaisutaitoja. Taitokokeessa opiskelija yhdistää opiskelemansa teoreettisen ja käytännöllisen tiedon ja taidon. Taitokokeeseen liittyi tilanneahdistuneisuutta, joka näkyi hermostuneisuutena, jännittämisenä ja epäonnistumisen pelkona. Taitokokeeseen liittyvä tilanneahdistuneisuus ei kuitenkaan vaikuta tilastollisesti merkitsevästi taitokokeesta saatuun arvosanaan.Asiasanat: ammattitaito - arviointi - hoitohenkilöstö, hoitotyö - koulutus, ammattikoulutus - hoitoala