Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arvot ja arvokulttuuri pk-yrityksessä

RANTA, RITVA (2009)

 
Avaa tiedosto
gradu04001.pdf (510.9Kt)
Lataukset: 



RANTA, RITVA
2009

Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-12-11
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20230
Tiivistelmä
Tutkin arvoja ja arvokulttuuria pk-yrityksessä. Arvot vaikuttavat yrityksen toimintaan tavoitteina, ja toimintaa ohjaavina päämäärinä. Arvokulttuuri taas muokkautuu yrityksen kehityskulun aikaan vähitellen. Kohdeyritykseni tuottavuus oli viimeisen vuosikymmenen aikana kasvanut ja tarkastelin ovatko yrityksessä vaikuttaneet kovat arvot ja miten työntekijät ja toimihenkilöt kokevat yrityksen arvomaailman. Yhteiskunnallisessa keskustelussa näkyy uskomus, että tuottavuuden nousu edellyttää henkilöstön ylikuormittamista. Tutkimuksessani selvitän kohdeyrityksessäni arvojen kautta tuottavuuden nousun vaikutusta henkilöön.

Tutkimukseni kohteena oli yhden metalliyrityksen arvot ja arvokulttuuri. Haastattelin työntekijöitä ja toimihenkilöitä vuoden 2009 alkupuolella. Tutkimusteoreettinen näkökulmani oli symbolinen interaktionismi. Siinä arvot rakentuvat sosiaalisessa vuorovaikutuksessa yksilön kommunikoidessa yhteisön muiden jäsenien kanssa. Tutkimusmenetelmänä käytin sisällönanalyysiä. Haastateltavien puheesta nostin esiin arvoja ja arvokulttuuria esittävät ilmaisut ja haastateltavien kokemuksia siitä, miten arvot toteutuivat yrityksessä.

Metalliyrityksessä toteutuvat arvot ovat hyviä perusarvoja ja tuottavuuden nousua ei ole saavutettu työntekijöiden hyvinvoinnin kustannuksella vaan tuotetta, markkinointia ja toimintoja kehittämällä. Työntekijät kokivat yrityksen hyväksi ja inhimilliseksi. Toimihenkilöt ja johto jakoivat työntekijöiden kanssa samanlaisen arvopohjan ja yhtenäisen arvokulttuurin. Selvästi parantunut taloudellinen tehokkuus ei kohdeyrityksessäni tuottanut kovia arvoja ja arvokulttuuria vaan yrityksessä toteutuvat inhimilliset arvot ja vaatimattomuuden arvokulttuuri.

Asiasanat:Arvot, arvokulttuuri, pk-yritys

 
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [35903]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste