Esimiesten luottamuspuhetta neljästä organisaatiosta
JÄRVINEN, EMILIA (2009)
JÄRVINEN, EMILIA
2009
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-12-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20223
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20223
Tiivistelmä
Pro gradu-tutkielmani käsittelee neljässä eri alan organisaatiossa työskentelevien yksittäisten esimiesten luottamuspuhetta. Luottamus on tärkeä tekijä tutkittaessa menestyksen ja hyvinvoinnin välistä suhdetta organisaatioissa. Luottamus lisää työhyvinvointia työyhteisössä ja sen on nähty vaikuttavan positiivisesti organisaation taloudelliseen menestymiseen.
Tutkielmani aineisto on Suomen Akatemian rahoittamasta tutkimusprojektista "Organisaation menestys ja henkilöstön hyvinvointi tietotyössä (Successful Organisations and Employee Well-being in Knowledge-intensive Work: Contradictions and challenges, SOWK)". Tutkimus on Tampereen Yliopiston, Jyväskylän yliopiston, Turun yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston yhteistyötä.
Tutkimusprojektin pääteemat ovat taloudellinen menestys ja hyvinvointi tietotyössä ja näiden yhdistämisen mahdollisuudet. Tutkimushaastattelut on tehty telecom-sektorin organisaatiossa, teollisuuden organisaatiossa, vakuutusalan organisaatiossa sekä yliopisto-organisaatiossa. Tutkielmani aineisto muodostuu viiden esimiehen teemahaastattelusta jokaista organisaatiota kohden, eli yhteensä kahdenkymmenen esimiehen haastatteluista.
Esimiesten puheen sisällöt ja puhetavat luottamuksesta kuvastavat hyvin organisaation luottamusta, ja luottamusilmapiiri on tärkeä tekijä organisaation henkilöstön hyvinvoinnille varsinkin epävarmoina taloudellisina aikoina. Sosiaalisen konstruktionismin mukaisesti sosiaalinen todellisuus rakennetaan vuorovaikutuksessa kielen avulla. Retorinen sosiaalipsykologia korostaa ajattelun sosiaalisuutta, historiallisuutta ja kontekstuaalisuutta. Esimiehet rakentavat puheellaan siis todellisuutta luottamuksesta organisaatiossaan.
Tutkimus on laadullinen. Suoritin aineiston analyysin kolmivaiheisesti sisällönanalyysin ja retorisen analyysin avulla. Tutkimus vastaa kysymyksiin mitä ja miten eri organisaatioiden esimiehet puhuvat luottamuksesta ja kuinka esimiesten luottamuspuhe kuvaa organisaatioita.
Tutkittujen esimiesten puheessa oli yhtäläisyyksiä: luottamuspuhe painottui turvattomuuden, riskien ja epävarmuuden kokemuksiin. Jokaisen organisaation esimiesten puheessa oli kuitenkin kontekstista nousevaa omailmeisyyttäkin. Telecom-sektorin organisaation puheprofiilin erityisyys oli työhön liittyvä kontrolli sekä sisäinen kilpailuasetelma, kuitenkin esimiehen vastuuta ja vuorovaikutuksen avoimuutta ja työntekijöiden arvostamista painottaen. Teollisuuden organisaation puheessa korostui asiatuntijuus ja yhteisöllisyys sekä organisaation suhde globaaliin kilpailuasetelmaan. Vakuutusalan organisaatiota leimasi puhe tuoreesta kotimaan vakuutusmarkkinoiden kilpailuun tulosta sekä ristiriitaisuus esimiesten alaisiin ja rakenteisiin kohdistuvassa luottamuksessa. Yliopisto-organisaation puheessa painottui tietotyö ja tutkimus, ja kilpailu rahoituksesta näkyi tutkijoiden ja osastojen välisenä. Kaikkien organisaatioiden haastatellut esimiehet näkivät luottamuksen tärkeänä työyhteisössään ja edellytyksenä työn tekemiselle.
Asiasanat:Luottamus, organisaatiot, esimiehet, retoriikka, sisällönanalyysi
Tutkielmani aineisto on Suomen Akatemian rahoittamasta tutkimusprojektista "Organisaation menestys ja henkilöstön hyvinvointi tietotyössä (Successful Organisations and Employee Well-being in Knowledge-intensive Work: Contradictions and challenges, SOWK)". Tutkimus on Tampereen Yliopiston, Jyväskylän yliopiston, Turun yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston yhteistyötä.
Tutkimusprojektin pääteemat ovat taloudellinen menestys ja hyvinvointi tietotyössä ja näiden yhdistämisen mahdollisuudet. Tutkimushaastattelut on tehty telecom-sektorin organisaatiossa, teollisuuden organisaatiossa, vakuutusalan organisaatiossa sekä yliopisto-organisaatiossa. Tutkielmani aineisto muodostuu viiden esimiehen teemahaastattelusta jokaista organisaatiota kohden, eli yhteensä kahdenkymmenen esimiehen haastatteluista.
Esimiesten puheen sisällöt ja puhetavat luottamuksesta kuvastavat hyvin organisaation luottamusta, ja luottamusilmapiiri on tärkeä tekijä organisaation henkilöstön hyvinvoinnille varsinkin epävarmoina taloudellisina aikoina. Sosiaalisen konstruktionismin mukaisesti sosiaalinen todellisuus rakennetaan vuorovaikutuksessa kielen avulla. Retorinen sosiaalipsykologia korostaa ajattelun sosiaalisuutta, historiallisuutta ja kontekstuaalisuutta. Esimiehet rakentavat puheellaan siis todellisuutta luottamuksesta organisaatiossaan.
Tutkimus on laadullinen. Suoritin aineiston analyysin kolmivaiheisesti sisällönanalyysin ja retorisen analyysin avulla. Tutkimus vastaa kysymyksiin mitä ja miten eri organisaatioiden esimiehet puhuvat luottamuksesta ja kuinka esimiesten luottamuspuhe kuvaa organisaatioita.
Tutkittujen esimiesten puheessa oli yhtäläisyyksiä: luottamuspuhe painottui turvattomuuden, riskien ja epävarmuuden kokemuksiin. Jokaisen organisaation esimiesten puheessa oli kuitenkin kontekstista nousevaa omailmeisyyttäkin. Telecom-sektorin organisaation puheprofiilin erityisyys oli työhön liittyvä kontrolli sekä sisäinen kilpailuasetelma, kuitenkin esimiehen vastuuta ja vuorovaikutuksen avoimuutta ja työntekijöiden arvostamista painottaen. Teollisuuden organisaation puheessa korostui asiatuntijuus ja yhteisöllisyys sekä organisaation suhde globaaliin kilpailuasetelmaan. Vakuutusalan organisaatiota leimasi puhe tuoreesta kotimaan vakuutusmarkkinoiden kilpailuun tulosta sekä ristiriitaisuus esimiesten alaisiin ja rakenteisiin kohdistuvassa luottamuksessa. Yliopisto-organisaation puheessa painottui tietotyö ja tutkimus, ja kilpailu rahoituksesta näkyi tutkijoiden ja osastojen välisenä. Kaikkien organisaatioiden haastatellut esimiehet näkivät luottamuksen tärkeänä työyhteisössään ja edellytyksenä työn tekemiselle.
Asiasanat:Luottamus, organisaatiot, esimiehet, retoriikka, sisällönanalyysi