Asiakasarvo panimo- ja virvoitusjuoma-alan yritysasiakassuhteissa. Case: Olvi Oyj
HONKASALO, MIIKKA (2009)
HONKASALO, MIIKKA
2009
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-12-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20207
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20207
Tiivistelmä
Tutkimuksessa analysoidaan asiakasarvon muodostumista panimo- ja virvoitusjuomatuotteiden kaupassa. Tutkimuksen kohdeyrityksenä on Suomen panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden kolmanneksi suurin toimija Olvi Oyj. Asiakasarvon eri osatekijöitä tarkastellaan asiakasnäkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaisista osatekijöistä asiakasarvo muodostuu, kuinka tärkeinä asiakkaat pitävät näitä osatekijöitä kohdeyrityksen toimialalla sekä kuinka kohdeyritys suoriutuu eri osatekijöissä suhteessa pääkilpailijoihinsa. Tavoitteena on myös selvittää miten kohdeyritys kykenisi parantamaan yhteistyötä asiakkaidensa kanssa sekä erilaistumaan pääkilpailijoihinsa nähden ja näin luomaan kilpailuetua.
Tutkimus jakautuu kahteen laajempaan osuuteen. Ensimmäisessä teoreettisessa osuudessa perehdytään asiakasarvon käsitteeseen, asiakasarvon muodostumiseen sekä sen tunnistamisen merkitykseen. Asiakasarvon muodostumisesta koostetaan tutkimuksen viitekehys, jossa asiakasarvo jaotellaan muodostuvaksi tuotteeseen, palveluun ja suhteeseen liittyvistä osatekijöistä. Tutkimuksen jälkimmäinen eli empiirinen osuus käsittelee teorian sekä tutkijan tekemien haastattelujen pohjalta luotujen neljänkymmenenkahdeksan asiakasarvon osatekijän tärkeyttä kohdeyrityksen toimialalla sekä kohdeyrityksen suoriutumista eri osatekijöissä suhteessa sen pääkilpailijoihin.
Tutkimusdata generoitiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella, joka toteutettiin Internet-pohjaisesti. Tutkimuksen otosjoukon muodostivat vähittäiskaupan sektorilta Ruokakesko Oy:n kauppiaat ja ravintolasektorilta joukko kohdeyritys Olvi Oyj:n olemassa olevien asiakkaiden edustajia. Kyselylomakkeella kerättyä dataa jalostettiin Tixel -tilasto-ohjelman avulla hyödyntäen mm. suoria jakaumia sekä kuiluanalyysia.
Kerätyn empiirisen datan pohjalta todettiin palvelun osatekijöiden pääryhmän olevan kohdeyrityksen asiakkaiden näkökulmasta tärkein asiakasarvon rakennuspalikka panimo- ja virvoitusjuomatuotteiden kaupassa. Kohdeyrityksen suoriutuminen kaikissa asiakasarvon osatekijöissä verrattuna sen kahteen pääkilpailijaan on tutkimuksen mukaan keskimäärin melko hyvällä tasolla. Kartoitettaessa asiakkaiden näkemyksiä yritysyhteistyön syventämisestä kohdeyrityksen kanssa sekä kilpailuetujen mahdollisista lähteistä, esille nousivat myymäläkohtaisen kampanjoinnin kasvattaminen ja kehittäminen sekä kohdeyrityksen myyntihenkilöstön toiminnan kehittäminen.
Asiasanat:Asiakasarvo, yritysasiakassuhde, panimo- ja virvoitusjuomateollisuus.
Tutkimus jakautuu kahteen laajempaan osuuteen. Ensimmäisessä teoreettisessa osuudessa perehdytään asiakasarvon käsitteeseen, asiakasarvon muodostumiseen sekä sen tunnistamisen merkitykseen. Asiakasarvon muodostumisesta koostetaan tutkimuksen viitekehys, jossa asiakasarvo jaotellaan muodostuvaksi tuotteeseen, palveluun ja suhteeseen liittyvistä osatekijöistä. Tutkimuksen jälkimmäinen eli empiirinen osuus käsittelee teorian sekä tutkijan tekemien haastattelujen pohjalta luotujen neljänkymmenenkahdeksan asiakasarvon osatekijän tärkeyttä kohdeyrityksen toimialalla sekä kohdeyrityksen suoriutumista eri osatekijöissä suhteessa sen pääkilpailijoihin.
Tutkimusdata generoitiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella, joka toteutettiin Internet-pohjaisesti. Tutkimuksen otosjoukon muodostivat vähittäiskaupan sektorilta Ruokakesko Oy:n kauppiaat ja ravintolasektorilta joukko kohdeyritys Olvi Oyj:n olemassa olevien asiakkaiden edustajia. Kyselylomakkeella kerättyä dataa jalostettiin Tixel -tilasto-ohjelman avulla hyödyntäen mm. suoria jakaumia sekä kuiluanalyysia.
Kerätyn empiirisen datan pohjalta todettiin palvelun osatekijöiden pääryhmän olevan kohdeyrityksen asiakkaiden näkökulmasta tärkein asiakasarvon rakennuspalikka panimo- ja virvoitusjuomatuotteiden kaupassa. Kohdeyrityksen suoriutuminen kaikissa asiakasarvon osatekijöissä verrattuna sen kahteen pääkilpailijaan on tutkimuksen mukaan keskimäärin melko hyvällä tasolla. Kartoitettaessa asiakkaiden näkemyksiä yritysyhteistyön syventämisestä kohdeyrityksen kanssa sekä kilpailuetujen mahdollisista lähteistä, esille nousivat myymäläkohtaisen kampanjoinnin kasvattaminen ja kehittäminen sekä kohdeyrityksen myyntihenkilöstön toiminnan kehittäminen.
Asiasanat:Asiakasarvo, yritysasiakassuhde, panimo- ja virvoitusjuomateollisuus.