ALUSSA OLI TILA. Tilan ja paikan merkityksiä Kristian Smedsin ohjauksissa Vanja-eno ja Kolme sisarta
JUVONEN, HANNA (2009)
JUVONEN, HANNA
2009
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-11-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20187
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20187
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee teatterin tilallisuutta ja sen artikuloitumista teatterikokemuksen kehystäjänä. Teoreettisena perustana on Una Chaudhurin teatterin maantieteeseen pohjaava 'geopaattisen' ajatus eli kodin lähtökohtainen problematisoituminen modernissa draamassa. Tutkin sitä, miten kodin ja paikan käsitteiden avulla voidaan lähestyä moderneja draamatekstejä ja niiden uudelleendramatisointeja. Kodin, kodittomuuden ja eksiilin käsitteisiin liittyvät pohdinnat nostavat esiin teatteritapahtumiin liittyviä yhteiskunnallisia ja poliittisia merkityksenantoja. Materiaalina on teatterin tekijöiden ja kokijoiden puhe teatteriesityksistä ja niitä kehystävistä tapahtumista vuosituhannen vaihteen Suomessa.
Tutkimuksen kohteena on teatteriohjaaja Kristian Smedsin kaksi Tšehov-ohjausta, Teatteri Takomon Vanja-eno (1998) ja Kajaanin kaupunginteatterin Kolme sisarta (2004).
Asiasanat:tila, paikka, koti, periferia, teatteritapahtuma, realistinen draama, geopaattinen, heterotopia
Tutkimuksen kohteena on teatteriohjaaja Kristian Smedsin kaksi Tšehov-ohjausta, Teatteri Takomon Vanja-eno (1998) ja Kajaanin kaupunginteatterin Kolme sisarta (2004).
Asiasanat:tila, paikka, koti, periferia, teatteritapahtuma, realistinen draama, geopaattinen, heterotopia