Englannin kielen taidon merkitys merkonomin ammattitaidossa
KORTENIITTY, TUOVI (2009)
KORTENIITTY, TUOVI
2009
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-11-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20186
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20186
Tiivistelmä
Jatkuvasti kansainvälistyvässä ja monikulttuuristuvassa työelämässä tarvitaan kulttuurienvälistä kommunikointitaitoa hallitsevia eri alojen ammattilaisia eritasoisissa työtehtävissä. Tämän tarpeen tyydyttämiseksi kieliopinnot ovatkin tulleet osaksi peruskoulutuksen jälkeistä suomalaista koulutusjärjestelmää ammatillisessa koulutuksessa.
Ammatillisen koulutuksen suurimpia haasteita on aina ollut osaamistarpeiden, opetuksen ja oppimisen kohtaaminen. Vieraiden kielten merkityksen ymmärtäminen osana ammatillista osaamista ei aina ole ollut itsestään selvää. Ammatillisesti suuntautuneen kieltenopetuksen tavoitteiden, sisällön ja toimintatapojen tulee tukea opiskelijan kasvua oman alansa ja työtehtäviensä ammattilaiseksi. Kieltenopetuksen merkitys viestintätaitojen ja kulttuuriosaamisen lisääjänä on myös huomattava.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää englannin kielen taidon merkitystä merkonomin ammattitaidossa. Tutkimuskysymykseni oli, minkälaisia ovat liiketalouden perustutkintoon valmistavassa koulutuksessa opiskelevien käsitykset englannin kielen taidon merkityksestä merkonomin ammattitaidossa.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat käsitteet ammattitaito ja kielitaito, joita tarkasteltiin erityisesti liiketalouden ja hallinnon alan osaamisen näkökulmasta. Tutkimusaineistona oli yhdeksän kirjoitelmaa, joiden kirjoittajat olivat Tampereen ammattiopiston Palvelut ja liiketalous -koulutusohjelmassa liiketalouden perustutkintoon valmistavassa koulutuksessa opiskelevia opiskelijoita. Tutkimus oli otteeltaan laadullinen. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä oli teoriasidonnainen sisällönanalyysi.
Englannin kieltä pidettiin maailmankielenä, jota jokaisen tulisi osata edes jonkin verran. Englannin kielen taito voidaan nyky-Suomessa jo nähdä yleisenä työelämävalmiutena, osana laaja-alaista viestintätaitoa. Liiketalouden ja hallinnon alan englannin kielen opetuksen ja osaamisen arvioinnin kehittämiseksi tarvitaan sekä työelämän edustajien että kieltenopettajien yhteistyötä.
Asiasanat: ammattitaito, kielitaito, englannin kieli, liiketalouden perustutkinto, sisällönanalyysi
Ammatillisen koulutuksen suurimpia haasteita on aina ollut osaamistarpeiden, opetuksen ja oppimisen kohtaaminen. Vieraiden kielten merkityksen ymmärtäminen osana ammatillista osaamista ei aina ole ollut itsestään selvää. Ammatillisesti suuntautuneen kieltenopetuksen tavoitteiden, sisällön ja toimintatapojen tulee tukea opiskelijan kasvua oman alansa ja työtehtäviensä ammattilaiseksi. Kieltenopetuksen merkitys viestintätaitojen ja kulttuuriosaamisen lisääjänä on myös huomattava.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää englannin kielen taidon merkitystä merkonomin ammattitaidossa. Tutkimuskysymykseni oli, minkälaisia ovat liiketalouden perustutkintoon valmistavassa koulutuksessa opiskelevien käsitykset englannin kielen taidon merkityksestä merkonomin ammattitaidossa.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat käsitteet ammattitaito ja kielitaito, joita tarkasteltiin erityisesti liiketalouden ja hallinnon alan osaamisen näkökulmasta. Tutkimusaineistona oli yhdeksän kirjoitelmaa, joiden kirjoittajat olivat Tampereen ammattiopiston Palvelut ja liiketalous -koulutusohjelmassa liiketalouden perustutkintoon valmistavassa koulutuksessa opiskelevia opiskelijoita. Tutkimus oli otteeltaan laadullinen. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä oli teoriasidonnainen sisällönanalyysi.
Englannin kieltä pidettiin maailmankielenä, jota jokaisen tulisi osata edes jonkin verran. Englannin kielen taito voidaan nyky-Suomessa jo nähdä yleisenä työelämävalmiutena, osana laaja-alaista viestintätaitoa. Liiketalouden ja hallinnon alan englannin kielen opetuksen ja osaamisen arvioinnin kehittämiseksi tarvitaan sekä työelämän edustajien että kieltenopettajien yhteistyötä.
Asiasanat: ammattitaito, kielitaito, englannin kieli, liiketalouden perustutkinto, sisällönanalyysi