Tampereen yliopistosta vuosina 1995-2005 valmistuneiden sosiologien ja sosiaalipsykologien työllistymisprosessit
HALONEN, ANNA (2009)
HALONEN, ANNA
2009
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-11-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20181
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20181
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee Tampereen yliopistosta vuosina 1995-2005 valmistuneiden sosiologien ja sosiaalipsykologien työllistymisprosesseja kyselytutkimukseen perustuvan kvantitatiivisen aineiston ja teemahaastatteluin kerätyn laadullisen aineiston kautta. Työn tilastollisessa osuudessa käsitellään opinto- ja työtaustoja sekä niiden suhdetta työllistymiseen, palkkausta, työllistymistä eri työnantajasektoreille, työn luonnetta sekä työnhakukanavien käyttöä. Haastatteluosuuden osa-alueisiin kuuluvat opinto- ja työtaustat sekä työllistymistä edesauttaneet ja vaikeuttaneet tekijät. Lisäksi haastatteluissa käsitellään opintojen ja työn suhdetta, työllistymisen vastaamista odotuksiin sekä ammatillisia näköaloja.
Tutkimuksen kyselyaineisto muodostuu 249:n vuosina 1995-2005 Tampereen yliopistosta valmistuneen sosiologin ja sosiaalipsykologin kyselyvastauksista ja haastatteluaineisto 11:n kyselyaineistosta poimitun Pirkanmaalla asuvan vastaajan haastattelusta. Kyselyaineiston analyysimenetelminä on käytetty jakaumataulukoita, ristiintaulukointia sekä korrelaatioita ja haastatteluaineiston analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tampereelta vuosina 1995-2005 valmistuneet sosiologit ja sosiaalipsykologit olivat työllistyneet koulutustaan vastaaviin tehtäviin melko hyvin. Niiden, jotka olivat olleet työttöminä, työttömyysjaksot olivat usein sijoittuneet heti valmistumisen jälkeiseen aikaan ja olleet kestoltaan melko lyhyitä. Valmistumishetken työtilanteen ja työttömyyden kokemisen todennäköisyyden välillä oli tilastollisesti erittäin merkitsevä yhteys. Työssä valmistumishetkellä olleet olivat olleet vähemmän todennäköisesti työttöminä uransa aikana kuin ne, jotka eivät olleet olleet valmistuessaan työssä. Myös ennen valmistumista hankitun koulutukseen liittyvän työkokemuksen määrän ja työttömyyden kokemisen väliltä löytyi tilastollisesti melkein merkitsevä yhteys. Etenkin koulutukseen liittyvää työkokemusta yli puoli vuotta ennen valmistumista hankkineilla työttömyyden todennäköisyys alkoi laskea.
Haastatteluaineistossa keskeisiksi työllistymistä edistäneiksi tekijöiksi osoittautuivat aiempi työkokemus ja saavutettu ammattitaito, opintojen tai työkokemuksen kautta kehittynyt näkemys työhön sekä työharjoittelu. Muita tärkeitä tekijöitä olivat ammatillinen vakuuttavuus, rohkeus tuoda esiin omaa osaamistaan, suhteet ja kontaktit sekä persoonallisuuden piirteet ja aktiivisuutta osoittavat seikat. Keskeisiksi työllistymistä vaikeuttaneiksi tekijöiksi koettiin epätarkoituksenmukaiset sivuainevalinnat, oman alan työkokemuksen vähäisyys sekä korkea ikä. Myös erilaiset ammatti-identiteetin ongelmat kuten oman ammatti-identiteetin ja osaamisprofiilin hämäryys nähtiin työllistymistä vaikeuttavina tekijöinä.
Asiasanat:työllistyminen, korkeakoulutus, sosiologia, sosiaalipsykologia
Tutkimuksen kyselyaineisto muodostuu 249:n vuosina 1995-2005 Tampereen yliopistosta valmistuneen sosiologin ja sosiaalipsykologin kyselyvastauksista ja haastatteluaineisto 11:n kyselyaineistosta poimitun Pirkanmaalla asuvan vastaajan haastattelusta. Kyselyaineiston analyysimenetelminä on käytetty jakaumataulukoita, ristiintaulukointia sekä korrelaatioita ja haastatteluaineiston analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tampereelta vuosina 1995-2005 valmistuneet sosiologit ja sosiaalipsykologit olivat työllistyneet koulutustaan vastaaviin tehtäviin melko hyvin. Niiden, jotka olivat olleet työttöminä, työttömyysjaksot olivat usein sijoittuneet heti valmistumisen jälkeiseen aikaan ja olleet kestoltaan melko lyhyitä. Valmistumishetken työtilanteen ja työttömyyden kokemisen todennäköisyyden välillä oli tilastollisesti erittäin merkitsevä yhteys. Työssä valmistumishetkellä olleet olivat olleet vähemmän todennäköisesti työttöminä uransa aikana kuin ne, jotka eivät olleet olleet valmistuessaan työssä. Myös ennen valmistumista hankitun koulutukseen liittyvän työkokemuksen määrän ja työttömyyden kokemisen väliltä löytyi tilastollisesti melkein merkitsevä yhteys. Etenkin koulutukseen liittyvää työkokemusta yli puoli vuotta ennen valmistumista hankkineilla työttömyyden todennäköisyys alkoi laskea.
Haastatteluaineistossa keskeisiksi työllistymistä edistäneiksi tekijöiksi osoittautuivat aiempi työkokemus ja saavutettu ammattitaito, opintojen tai työkokemuksen kautta kehittynyt näkemys työhön sekä työharjoittelu. Muita tärkeitä tekijöitä olivat ammatillinen vakuuttavuus, rohkeus tuoda esiin omaa osaamistaan, suhteet ja kontaktit sekä persoonallisuuden piirteet ja aktiivisuutta osoittavat seikat. Keskeisiksi työllistymistä vaikeuttaneiksi tekijöiksi koettiin epätarkoituksenmukaiset sivuainevalinnat, oman alan työkokemuksen vähäisyys sekä korkea ikä. Myös erilaiset ammatti-identiteetin ongelmat kuten oman ammatti-identiteetin ja osaamisprofiilin hämäryys nähtiin työllistymistä vaikeuttavina tekijöinä.
Asiasanat:työllistyminen, korkeakoulutus, sosiologia, sosiaalipsykologia