Kauneus ja terveys -lehden kuvaston muutos
KORTESOJA, MATTI (2009)
KORTESOJA, MATTI
2009
Sosiologia - Sociology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-11-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20179
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20179
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani käsittelen Kauneus ja terveys -lehden kuvaston muutosta. Tarkastelen K & t -lehtien 1970-2007 esitystapoja, jotta voisin tehdä päätelmiä niiden visuaalisesta järjestyksestä. Väitän, että lehden esitystapoja ja niiden muutoksia ei voi selittää yksittäisillä syillä, vaan ne ovat osa poliittisia, taloudellisia ja yhteiskunnallisia suhteita, jotka ilmenevät kulloinkin vallitsevissa tavoissa tuottaa kuvallisia esityksiä. Olennaista visuaalisissa järjestyksissä ja niiden muotoutumisessa on se, että ne ovat ihmisten tuottamia järjestyksiä, jotka ovat alttiita muutokselle (Seppänen 2001, 34-36).Tutkielmassani esitän, että naistenlehtien voi ajatella koostuvan kartoista, jotka ohjaavat lukijaa kohti hyvää oloa ja mielihyvän lähteitä. Nykyisissä naisten kuluttajalehdissä hyvinvointi on esitetty huomattavasti yksilöllisemmin kuin 1970-luvun lehdissä, joissa se on artikuloitu yhteiskunnallisen hyvinvoinnin merkityksessä. Tällaisia kulttuurisia käytäntöjä lähestyn Lawrence Grossbergin ja Stuart Hallin artikulaatioteoreettisen kulttuurintutkimuksen viitekehyksestä, minkä jälkeen analysoin K & t -lehtien esitystapoja tunnistaakseni niissä vallinneita kuvallisen esittämisen konventiota Gunther Kressin ja Theo van Leeuwenin Reading Images. The Grammar of Visual Design -teoksen pohjalta. Konventionaalisten esitystapojen analyysissä tavoitteenani on tällaisten artikulaatioiden tunnistaminen ja niiden kriittinen analyysi.
Asiasanat:aikakauslehdet, kulttuurintutkimus, ideologia, kuva-analyysi
Asiasanat:aikakauslehdet, kulttuurintutkimus, ideologia, kuva-analyysi