"Mä tuun säännöistä ulos" : mediakasvatusta kouluympäristössä
TAVELA, MERVI (2009)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TAVELA, MERVI
2009
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2009-10-22Tiivistelmä
Pro gradu - tutkielmani on etnograafinen tapaustutkimus mediakasvatusprojektista, jossa yhteiskumppaneina olivat Mannerheimin Lastensuojeluliiton Tampereen osasto ja Tampereen koulujen harrastava iltapäivätoiminta (HIP) hanke. Projekti kuului osana laajempaan "Pään avauksia" mediayhteistyöverkoston toimintaan. Mediakasvatusprojekti käsitti alakoulun mediakerhon, yläkoulun mediakurssin ja osana äidinkielen opetusta toteutetun hankkeen yläkoulussa. Tutkielman toimintaympäristönä oli koulu. Mediakerhot kestivät syyslukukauden ajan ja osana kouluopetusta tapahtunut yhteistyö kymmenen oppitunnin ajan. Pyrkimyksenäni oli saada tietoa kentältä, jossa nuoret toimivat median parissa sekä kuvailla ja tuoda esille niitä rajoittavia käytäntöjä, jotka estävät lasten ja nuorten aktiivisen toimijuuden ja vaikuttamisen mahdollisuuden kouluympäristössä.
Tutkimusaineistoni keräsin osallistumalla toimintaan, kirjaamalla havaintojani kenttäpäiväkirjaan, haastattelemalla oppilaita ja analysoimalla heidän tekemiään töitä. Aineistona olivat myös vanhempien kirjalliset haastatteluvastaukset. Teoreettiset silmälasini eli käsitteet kentän tapahtumien analysointiin sain ensisijaisesti kriittisestä pedagogiikasta ja kriittisestä mediakasvatuksesta.
Tutkimuksessani havaitsin, että koulu puhuu "vierasta" kieltä oppilaille. Lasten ja nuorten vapaa-ajan monimediaista osaamista ei osata hyödyntää. Oppilaiden mukaan tietotekniikkaa ei käytetä opetuksen tukena riittävästi. Osalle mediakerhon oppilaista ei ollut annettu Opit- tunnuksia virtuaaliseen koulutyötä tukevaan oppimisympäristöön ja omaan sähköpostiin, vaikka jokaisella oppilaalla on oikeus saada oma tunnus jo ensimmäisellä luokalla peruskoulussa. Tietokoneluokkia koskevat rajoittavat käytännöt estävät oppilaita käyttämästä laitteita omaehtoisesti. Toimijuus ei ole tasavertaista, vaan opettajajohtoista. Lapset ja nuoret kokivat, että heihin ei luoteta eikä heillä juurikaan ole mahdollisuutta vaikuttaa koulun käytäntöihin.
Opettajat eivät olleet halukkaita osallistumaan koulun ja kansalaisjärjestön yhteiseen mediakasvatushankkeeseen. Yhteistyötä ei selvästikään mielletty opetuksen voimavaraksi. Johtopäätöksenä totean, että yhteistoiminnallisuuden kehittäminen kouluissa ja myös koulun ulkopuolisten toimijoiden osaamisen yhdistäminen opetukseen voisi koitua oppilaiden parhaaksi.
Asiasanat:mediakasvatus, digitaalinen kuilu, medialukutaito, electracy
Tutkimusaineistoni keräsin osallistumalla toimintaan, kirjaamalla havaintojani kenttäpäiväkirjaan, haastattelemalla oppilaita ja analysoimalla heidän tekemiään töitä. Aineistona olivat myös vanhempien kirjalliset haastatteluvastaukset. Teoreettiset silmälasini eli käsitteet kentän tapahtumien analysointiin sain ensisijaisesti kriittisestä pedagogiikasta ja kriittisestä mediakasvatuksesta.
Tutkimuksessani havaitsin, että koulu puhuu "vierasta" kieltä oppilaille. Lasten ja nuorten vapaa-ajan monimediaista osaamista ei osata hyödyntää. Oppilaiden mukaan tietotekniikkaa ei käytetä opetuksen tukena riittävästi. Osalle mediakerhon oppilaista ei ollut annettu Opit- tunnuksia virtuaaliseen koulutyötä tukevaan oppimisympäristöön ja omaan sähköpostiin, vaikka jokaisella oppilaalla on oikeus saada oma tunnus jo ensimmäisellä luokalla peruskoulussa. Tietokoneluokkia koskevat rajoittavat käytännöt estävät oppilaita käyttämästä laitteita omaehtoisesti. Toimijuus ei ole tasavertaista, vaan opettajajohtoista. Lapset ja nuoret kokivat, että heihin ei luoteta eikä heillä juurikaan ole mahdollisuutta vaikuttaa koulun käytäntöihin.
Opettajat eivät olleet halukkaita osallistumaan koulun ja kansalaisjärjestön yhteiseen mediakasvatushankkeeseen. Yhteistyötä ei selvästikään mielletty opetuksen voimavaraksi. Johtopäätöksenä totean, että yhteistoiminnallisuuden kehittäminen kouluissa ja myös koulun ulkopuolisten toimijoiden osaamisen yhdistäminen opetukseen voisi koitua oppilaiden parhaaksi.
Asiasanat:mediakasvatus, digitaalinen kuilu, medialukutaito, electracy