Partio ja kasvatustyö - Kasvatusalalla työskentelevien näkemyksiä partioharrastuksen ja työn yhteydestä sekä kasvatustavoitteista
KORHONEN, SATU (2009)
KORHONEN, SATU
2009
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-10-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20130
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20130
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen yhteys partioharrastuksella ja kasvatusalan työllä on. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin kasvatusalalla työskentelevien entisten ja nykyisten partiolaisten näkemyksiä koulun ja partiotoiminnan kasvatustavoitteista.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon vastattiin sähköisesti. Tutkimuksen ensimmäisen osan aineisto kerättiin marraskuun 2007 ja tammikuun 2008 välisenä aikana. Tutkimuksen osatuloksista raportoin kandidaatin tutkielmassani huhtikuussa 2008. Tutkimuksen toiseen osaan vastattiin tammi- ja helmikuun 2009 aikana.
Tutkimuksen kohdejoukkoon kuuluivat partiota harrastavat tai harrastaneet opettajat ja muut kasvatusalalla työskentelevät henkilöt. Kyselyyn osallistuneet 215 vastaajaa edustivat iältään, asuinpaikkakunnaltaan, työkokemukseltaan ja partiotaustaltaan erilaisia henkilöitä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että useimmat kasvatusalalla työskentelevät henkilöt kokivat partion vaikuttaneen työhönsä positiivisesti. Erityisesti vaikutusta koettiin yhteistyössä muiden ihmisten kanssa toimimiseen sekä oman kasvatusfilosofian kehittymiseen. Työelämän vaikutus partiotoimintaan jakoi mielipiteitä. Osa vastaajista piti työtä ja harrastusta liian samankaltaisina voidakseen toimia aktiivisesti molemmissa. Osa kuitenkin kertoi työn auttaneen esimerkiksi harrastustoiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Tutkimus osoitti, että vastaajat pitivät partiotoiminnan ja koulun kasvatustavoitteita melko yhteneväisinä. Molempien tärkeimpänä tavoitteena nähtiin, että lapsia ja nuoria tulisi kasvattaa yhteisten sääntöjen noudattamiseen. Merkittävinä kasvatustavoitteina koettiin myös vuorovaikutustaitojen kehittäminen, erilaisuuden hyväksyminen sekä vastuunottoon kannustaminen.
Asiasanat:Partio, opettajuus, kasvatustavoitteet
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon vastattiin sähköisesti. Tutkimuksen ensimmäisen osan aineisto kerättiin marraskuun 2007 ja tammikuun 2008 välisenä aikana. Tutkimuksen osatuloksista raportoin kandidaatin tutkielmassani huhtikuussa 2008. Tutkimuksen toiseen osaan vastattiin tammi- ja helmikuun 2009 aikana.
Tutkimuksen kohdejoukkoon kuuluivat partiota harrastavat tai harrastaneet opettajat ja muut kasvatusalalla työskentelevät henkilöt. Kyselyyn osallistuneet 215 vastaajaa edustivat iältään, asuinpaikkakunnaltaan, työkokemukseltaan ja partiotaustaltaan erilaisia henkilöitä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että useimmat kasvatusalalla työskentelevät henkilöt kokivat partion vaikuttaneen työhönsä positiivisesti. Erityisesti vaikutusta koettiin yhteistyössä muiden ihmisten kanssa toimimiseen sekä oman kasvatusfilosofian kehittymiseen. Työelämän vaikutus partiotoimintaan jakoi mielipiteitä. Osa vastaajista piti työtä ja harrastusta liian samankaltaisina voidakseen toimia aktiivisesti molemmissa. Osa kuitenkin kertoi työn auttaneen esimerkiksi harrastustoiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Tutkimus osoitti, että vastaajat pitivät partiotoiminnan ja koulun kasvatustavoitteita melko yhteneväisinä. Molempien tärkeimpänä tavoitteena nähtiin, että lapsia ja nuoria tulisi kasvattaa yhteisten sääntöjen noudattamiseen. Merkittävinä kasvatustavoitteina koettiin myös vuorovaikutustaitojen kehittäminen, erilaisuuden hyväksyminen sekä vastuunottoon kannustaminen.
Asiasanat:Partio, opettajuus, kasvatustavoitteet