Sukupuoliuskonto. Sukupuoli ja seksuaalisuus rippikoulussa ja häärituaalissa.
VIHLMAN, MARIA (2009)
VIHLMAN, MARIA
2009
Naistutkimus - Women's Studies
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-10-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20103
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20103
Tiivistelmä
Tutkielmani aiheena on sukupuolen ja seksuaalisuuden merkityksellistyminen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon rituaalikäytännöissä, joita edustavat rippikoulu ja häät. Sukupuolen ja seksuaalisuuden merkityksiä jäljitän diskurssianalyyttisesti piispainkokouksen hyväksymistä rippikoulun opetusmateriaaleista sekä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja Helsingin seurakuntien internetsivuilta keräämästäni avioliiton solmimista käsittelevästä aineistosta.
Teoreettisesti tutkielmani paikantuu feministisen sukupuolen- ja seksuaalisuudentutkimuksen käsitteistöön. Ymmärrän sukupuolen ja seksuaalisuuden Judith Butleria mukaillen performatiivisesti tuotettuina ja kontekstuaalisesti tulkittuina toistotekoina. Kiinnityn työssäni kriittisen heteroseksuaalisuuden tutkimuksen kenttään. Tarkastelen sekä sukupuolta että seksuaalisuutta, ja näiden välille teen analyyttisen eron. Sukupuoli ja seksuaalisuus tekevät kuitenkin toisiaan ymmärrettäväksi tavalla, joka vaatii kummankin tarkastelua myös suhteessa toiseen.
Rippikoulu- ja hääaineisto eroavat tyylillisesti toisistaan. Sisällöllisesti puhe sukupuolesta ja seksuaalisuudesta rakentuu kuitenkin jokseenkin yhtenäiseksi. Rippikouluteksteissä puhe sukupuolesta ja seksuaalisuudesta linkittyy sukukypsäksi kehittyvän kehon teemoihin. Hääaineistossa korostuu heteroseksuaalisen sukupuolijärjestyksen toiminnallinen sekä esteettinen esittäminen osana häärituaalia.
Aineistoista esiin piirtyvän sukupuolta ja seksuaalisuutta koskevan ymmärryksen olen nimennyt sukupuoliuskonnoksi. Sukupuoliuskonto perustuu sukupuolten järjestykselle, jonka keskeisenä periaatteena toimii Jumalan luomistyössä asettama sukupuoliero miehen ja naisen välillä. Sukupuolen rakentuminen tulee ymmärrettäväksi suhteessa niin ikään luomisessa asetettuun seksuaalisuuteen. Komplementaarinen sukupuoliero toimii ennakkoehtona subjektien kiinnittymiselle reproduktiivisen heteroseksuaalisuuden sukupuoli- ja sukupolvijatkumoon. Sukupuoli muodostaa perustan jolle seksuaalisuus rakentuu, ja seksuaalisuus muodostaa periaatteen joka sukupuolten rakentumista ohjaa.
Mytologisen selittämisen kautta sukupuolelle on löydettävissä perimmäinen syy. Sukupuolen määrittely luomistyöhön kiinnittyen aiheuttaa kuitenkin tekstien argumentatiivisissa rakenteissa siirtymän, jossa sukupuolesta ja seksuaalisuudesta tulee itsessään uskon asioita. Sukupuoliuskonnon kautta rakennetaan normatiivisia käsityksiä siitä, miten sukupuolen ja seksuaalisuuden tulee järjestyä. Sukupuoliuskontoon vedoten on mahdollista vaientaa ja synnyttää marginaaleja. Sukupuoliuskontoon sisältyy kuitenkin aina myös tulkintaa, mikä antaa mahdollisuuden sukupuolelle ja seksuaalisuudelle annettujen merkitysten uudelleenneuvotteluun.
Asiasanat:sukupuoli, seksuaalisuus, heteroseksuaalisuus, rippikoulu, häät
Teoreettisesti tutkielmani paikantuu feministisen sukupuolen- ja seksuaalisuudentutkimuksen käsitteistöön. Ymmärrän sukupuolen ja seksuaalisuuden Judith Butleria mukaillen performatiivisesti tuotettuina ja kontekstuaalisesti tulkittuina toistotekoina. Kiinnityn työssäni kriittisen heteroseksuaalisuuden tutkimuksen kenttään. Tarkastelen sekä sukupuolta että seksuaalisuutta, ja näiden välille teen analyyttisen eron. Sukupuoli ja seksuaalisuus tekevät kuitenkin toisiaan ymmärrettäväksi tavalla, joka vaatii kummankin tarkastelua myös suhteessa toiseen.
Rippikoulu- ja hääaineisto eroavat tyylillisesti toisistaan. Sisällöllisesti puhe sukupuolesta ja seksuaalisuudesta rakentuu kuitenkin jokseenkin yhtenäiseksi. Rippikouluteksteissä puhe sukupuolesta ja seksuaalisuudesta linkittyy sukukypsäksi kehittyvän kehon teemoihin. Hääaineistossa korostuu heteroseksuaalisen sukupuolijärjestyksen toiminnallinen sekä esteettinen esittäminen osana häärituaalia.
Aineistoista esiin piirtyvän sukupuolta ja seksuaalisuutta koskevan ymmärryksen olen nimennyt sukupuoliuskonnoksi. Sukupuoliuskonto perustuu sukupuolten järjestykselle, jonka keskeisenä periaatteena toimii Jumalan luomistyössä asettama sukupuoliero miehen ja naisen välillä. Sukupuolen rakentuminen tulee ymmärrettäväksi suhteessa niin ikään luomisessa asetettuun seksuaalisuuteen. Komplementaarinen sukupuoliero toimii ennakkoehtona subjektien kiinnittymiselle reproduktiivisen heteroseksuaalisuuden sukupuoli- ja sukupolvijatkumoon. Sukupuoli muodostaa perustan jolle seksuaalisuus rakentuu, ja seksuaalisuus muodostaa periaatteen joka sukupuolten rakentumista ohjaa.
Mytologisen selittämisen kautta sukupuolelle on löydettävissä perimmäinen syy. Sukupuolen määrittely luomistyöhön kiinnittyen aiheuttaa kuitenkin tekstien argumentatiivisissa rakenteissa siirtymän, jossa sukupuolesta ja seksuaalisuudesta tulee itsessään uskon asioita. Sukupuoliuskonnon kautta rakennetaan normatiivisia käsityksiä siitä, miten sukupuolen ja seksuaalisuuden tulee järjestyä. Sukupuoliuskontoon vedoten on mahdollista vaientaa ja synnyttää marginaaleja. Sukupuoliuskontoon sisältyy kuitenkin aina myös tulkintaa, mikä antaa mahdollisuuden sukupuolelle ja seksuaalisuudelle annettujen merkitysten uudelleenneuvotteluun.
Asiasanat:sukupuoli, seksuaalisuus, heteroseksuaalisuus, rippikoulu, häät