"Työtähän se vaatii, ei se itestään tuu..." Luokanopettajan, erityisopettajan ja rehtorin näkemyksiä inklusiivisen koulun kehittämisestä
POROLA, MAIJU (2009)
POROLA, MAIJU
2009
Kasvatustiede, aineenopettajan koulutus - Education, Subject Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-10-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20112
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20112
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten koulua voidaan kehittää aiempaa inklusiivisemmaksi koulun henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksessa kartoitettiin myös, miten koulun inkluusioprosessia tuetaan tällä hetkellä ja minkälaisia tukimuotoja koulun henkilöstö kaipaa inklusiiviselle työlleen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia tuntemuksia inkluusio tutkimusjoukossa herättää sekä minkälaisena he näkevät oman roolinsa ja muiden tekijöiden roolit inkluusioprosessissa. Lähtökohtana tutkimukselle oli tuleva lakiuudistus koskien erityisopetuksen strategiaa.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka pohjautuu fenomenologis-hermeneuttiseen lähestymistapaan. Tutkimukseen osallistui erään eteläpohjalaisen koulun rehtori, erityisopettaja ja luokanopettaja. Koulu oli mukana Opetushallituksen järjestämässä Kelpo-kehittämistoiminnassa, jonka tavoitteena on jalkauttaa erityisopetuksen strategian linjauksia koulujen käytänteisiin ennen lakiuudistusta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Osallistujia haastateltiin kahteen kertaan, jotta heille pystyttiin kertomaan muiden osallistujien mielipiteitä ja näkemyksiä käsiteltävistä asioista. Aineisto analysoitiin sisältöanalyysina, teemoittelua ja tyypittelyä käyttäen. Tutkimus toteutettiin keväällä 2009.
Tutkimuksessa selvisi, että inklusiivinen kehittämistyö vaatii työtä, aikaa ja sitoutumista kaikilta inklusiivisen kehittämistyöhön osallistuvilta. Tuloksissa korostui yhteisen näkemyksen tärkeys niin kunnan kuin valtionkin keskuudessa. Yhteisen näkemyksen kautta selkeni eri tekijöiden merkitys inklusiivisessa kehittämistyössä. Jokaisen rooli on tärkeä inkluusion toteutuksessa. Kaikkien tekijöiden osallistumista ja sitoutumista kehittämistyöhön tarvitaan, mikäli halutaan saada pysyviä muutoksia aikaiseksi.
Inklusiivinen kehittämistyö tarvitsee toteutuakseen tarvittavia tukitoimia ja resursseja, jotka määräytyvät oppilaiden tarpeiden mukaan. Kehittämistyössä tulee tukea myös koulun henkilöstöä. Tuloksissa korostuivat koulutuksen ja yhteistyön tärkeys. Opettajia tuetaan kollegiaalisen tuen ja vertaistuen avulla ja myös moniammatillisen työryhmän tuki on tärkeää. Opettajat eivät ole yksin vastuusta oppilaistaan ja oppilaidensa opetuksesta vaan vastuu jakautuu moniammatillisen työryhmän jäsenille.
Asiasanat: Inkluusio, inklusiivinen koulu, kehittämistoiminta, tukitoimet
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka pohjautuu fenomenologis-hermeneuttiseen lähestymistapaan. Tutkimukseen osallistui erään eteläpohjalaisen koulun rehtori, erityisopettaja ja luokanopettaja. Koulu oli mukana Opetushallituksen järjestämässä Kelpo-kehittämistoiminnassa, jonka tavoitteena on jalkauttaa erityisopetuksen strategian linjauksia koulujen käytänteisiin ennen lakiuudistusta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Osallistujia haastateltiin kahteen kertaan, jotta heille pystyttiin kertomaan muiden osallistujien mielipiteitä ja näkemyksiä käsiteltävistä asioista. Aineisto analysoitiin sisältöanalyysina, teemoittelua ja tyypittelyä käyttäen. Tutkimus toteutettiin keväällä 2009.
Tutkimuksessa selvisi, että inklusiivinen kehittämistyö vaatii työtä, aikaa ja sitoutumista kaikilta inklusiivisen kehittämistyöhön osallistuvilta. Tuloksissa korostui yhteisen näkemyksen tärkeys niin kunnan kuin valtionkin keskuudessa. Yhteisen näkemyksen kautta selkeni eri tekijöiden merkitys inklusiivisessa kehittämistyössä. Jokaisen rooli on tärkeä inkluusion toteutuksessa. Kaikkien tekijöiden osallistumista ja sitoutumista kehittämistyöhön tarvitaan, mikäli halutaan saada pysyviä muutoksia aikaiseksi.
Inklusiivinen kehittämistyö tarvitsee toteutuakseen tarvittavia tukitoimia ja resursseja, jotka määräytyvät oppilaiden tarpeiden mukaan. Kehittämistyössä tulee tukea myös koulun henkilöstöä. Tuloksissa korostuivat koulutuksen ja yhteistyön tärkeys. Opettajia tuetaan kollegiaalisen tuen ja vertaistuen avulla ja myös moniammatillisen työryhmän tuki on tärkeää. Opettajat eivät ole yksin vastuusta oppilaistaan ja oppilaidensa opetuksesta vaan vastuu jakautuu moniammatillisen työryhmän jäsenille.
Asiasanat: Inkluusio, inklusiivinen koulu, kehittämistoiminta, tukitoimet