Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagoginen johtajuus ja rehtori uuden opettajan valintatilanteessa

LAUKKANEN, JARI (1997)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



LAUKKANEN, JARI
1997

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on gradututkielma aiheesta pedagoginen johtajuus ja rehtori uuden opettajan valintatilanteessa. Tutkimus kuvaa rehtorin/koulun johtajan asemaa uuden opettajan valintaprosessissa sekä rehtorin pedagogista johtajuutta. Tutkimuksessa kuvataan rehtorin näkökulmasta virkaan valittavan opettajan tärkeimpiä ominaisuuksia, joita rehtorit tulevilta opettajiltaan haluavat. Tutkimuksessa kuvataan myös lain vaatimukset viran täyttämisessä sekä koko valintaprosessi Hyvinkään opetuspalvelukeskuksessa.Tutkimusongelmat ovat tässä tutkimuksessa:1. Millaisia opettajia rehtorit/koulun johtajat haluavat kouluihinsa?a) mitkä opettajan ominaisuudet ovat tärkeitä?b) millä ominaisuuksilla ei ole suurta merkitystä?c) mitä rehtorit/koulun johtajat haluavat saada viran hakijasta tietää?2. Miten rehtorin valintaa ohjaavat opettajan ominaisuudet ilmenevät pedagogisessa johtamisessa?a) millaisena rehtori/koulun johtaja näkee opettajan roolin koulun kehittämisessä?b) miten rehtorin painottamat opettajan ominaisuudet sopivat hänen visioonsa omasta hyvästä koulustaan?Tutkimuksen kohteena on Hyvinkään ala-asteen rehtorit, joista 5 vastasi kyselylomakkeeseen. Ala-asteita Hyvinkäällä on 17. Tutkimuksen ongelmiin etsittiin vastauksia kyselylomakkeella, joka sisälsi ainoastaan avoimia kysymyksiä. Avoimia kysymyksiä ja niiden vastauksia on analysoitu ja tulkittu kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmillä. Tutkimuksella pyritään tuomaan esille eräs näkökulma tutkittavasta ilmiöstä.Tutkimuksen tulosten mukaan rehtorit painottavat valintatilanteessa persoonallisuutta, yhteistyökykyä ja opettajan ammatillisia taitoja. Osalla tutkimukseen osallistuneista rehtoreista yhteys hänen pedagogisen johtamisen ja opettajavalinnan toimenpiteiden välillä oli selkeä. Osalla yhteys ei tullut ilmi.Asiasanat: rehtorit - johtajuus, rekrytointi - opettajat, virkanimitykset - opettajat, työhönotto
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41201]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste