EETTISET PERIAATTEET JA YLEISLAUSEKKEESEEN PERUSTUVA ESTEELLISYYS - Kunnallisen luottamushenkilön ja viranhaltijan hyvään hallintoon perustuvan menettelyn riskialueet
KIISKI, RITVA (2009)
KIISKI, RITVA
2009
Kunnallisoikeus - Local Public Law
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-09-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20074
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20074
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään erityisesti luottamushenkilöille ja välillisesti myös vi-ranhaltijoille suunnattavien käyttäytymisohjeiden tarvetta ja vaikutusta kunnallishallinnon kokonaisvaltaiseen luotettavuuteen. Yleislauseke-esteellisyyden osalta arvioidaan mahdollisen yksityiskohtaisemman ohjeistuksen sekä selkeämmin kirjoitetun lain sisällön vaikutuksia viranhaltijoiden päätöksenteon puolueettomuuteen. Tutkimuskohteena olevaa kunnallisen päätöksentekokentän monialaisuutta tutkitaan voi-massa olevan lainsäädännön, oikeudellisen ohjeistuksen, lainopillista tutkimusotetta täydentävän ja empiiristä näkökulmaa edustavan artikkelimateriaalin, tutkimusraporttien ja tutkijan oman analyysin pohjalta.
Luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden näkökulmasta päätöksenteon ongelmaksi voi muodostua eettisesti oikeiden ratkaisujen löytäminen. Niiden ohella tulkintaongelmia voi aiheuttaa myös nykyinen, tulkinnaltaan laaja-alainen yleislausekkeeseen perustuva esteellisyys. Koska yleislausekkeen mukainen esteellisyystilanne syntyy silloin, kun luottamus päätöstä laativan henkilön puolueettomuuteen muusta erityisestä syystä vaarantuu, peruste esteellisyystilanteen muodostavalle yksilöidymmälle määrittelylle voi olla olemassa sekä oikeudenmukaisuus- että puolueettomuusperustein.
Euroopan neuvoston vuonna 1999 laatimaa eettistä ohjeistusta sekä hallintolaissa mainittua yleislauseke-esteellisyyttä yhdistää usea tekijä. Vahvojen eettisten periaatteiden mukainen, erikseen ohjeistettu käyttäytyminen luottamustoimessa sekä viran-hoidossa voisivat estää jo ennakolta epäilyt ja mahdollisuudet sisäpiirissä tapahtuvista sopimuksista ja päätöksenteosta. Luottamushenkilöille ennalta ohjeistettu asukkaiden ja kunnan yleistä etua korostava tehtävänhoitotapa, kuntalaisten mielipiteiden kuuntelemisen tärkeys ja äänestäjien luottamuksen ylläpitäminen voisivat estää niiden pää-tösten muutoksenhaku- ja oikeuskäsittelyt, joissa muutoksenhaun perusteena on omien intressiryhmien etujen ajaminen. Toiminnan ohjeistuksella olisi merkittävä rooli myös vaalirahoituslain piiriin kuuluvien oikeus- ja muutoksenhakutapausten ennaltaehkäisyssä. Kansalaisten luottamuksen vahvistaminen hallintoon edellyttää konkreettisia toimenpiteitä.
Asiasanat:eettisyys, hyvä hallinto, luottamushenkilö, ohjeistus, periaatteet, puolueettomuus, viranhaltija, yleislauseke-esteellisyys
Luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden näkökulmasta päätöksenteon ongelmaksi voi muodostua eettisesti oikeiden ratkaisujen löytäminen. Niiden ohella tulkintaongelmia voi aiheuttaa myös nykyinen, tulkinnaltaan laaja-alainen yleislausekkeeseen perustuva esteellisyys. Koska yleislausekkeen mukainen esteellisyystilanne syntyy silloin, kun luottamus päätöstä laativan henkilön puolueettomuuteen muusta erityisestä syystä vaarantuu, peruste esteellisyystilanteen muodostavalle yksilöidymmälle määrittelylle voi olla olemassa sekä oikeudenmukaisuus- että puolueettomuusperustein.
Euroopan neuvoston vuonna 1999 laatimaa eettistä ohjeistusta sekä hallintolaissa mainittua yleislauseke-esteellisyyttä yhdistää usea tekijä. Vahvojen eettisten periaatteiden mukainen, erikseen ohjeistettu käyttäytyminen luottamustoimessa sekä viran-hoidossa voisivat estää jo ennakolta epäilyt ja mahdollisuudet sisäpiirissä tapahtuvista sopimuksista ja päätöksenteosta. Luottamushenkilöille ennalta ohjeistettu asukkaiden ja kunnan yleistä etua korostava tehtävänhoitotapa, kuntalaisten mielipiteiden kuuntelemisen tärkeys ja äänestäjien luottamuksen ylläpitäminen voisivat estää niiden pää-tösten muutoksenhaku- ja oikeuskäsittelyt, joissa muutoksenhaun perusteena on omien intressiryhmien etujen ajaminen. Toiminnan ohjeistuksella olisi merkittävä rooli myös vaalirahoituslain piiriin kuuluvien oikeus- ja muutoksenhakutapausten ennaltaehkäisyssä. Kansalaisten luottamuksen vahvistaminen hallintoon edellyttää konkreettisia toimenpiteitä.
Asiasanat:eettisyys, hyvä hallinto, luottamushenkilö, ohjeistus, periaatteet, puolueettomuus, viranhaltija, yleislauseke-esteellisyys