ADHD-aikuisten oppimisidentiteetti ja elämänkulku
SEESVUORI, HANNA (2009)
SEESVUORI, HANNA
2009
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-06-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20043
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20043
Tiivistelmä
Pro gradu -työssäni tutkin aikuisten ADHD/ ADD-diagnoosin (attention deficit hyperactivity disorder) saaneiden henkilöiden oppimisidentiteettiä ja elämänkulua. Tutkimuksen tarkoituksena on antaa kuvaa siitä miten ADHD on vaikuttanut vastaajien elämänkulkuun, millaisia merkityksiä he antavat omille kokemuksilleen ja miten nuo merkityksenannot ovat muokanneet heidän sisäistä tarinaansa ja oppimisidentiteettiään. Lisäksi olen kiinnostunut siitä millaisina vastaajat pitävät merkittäviä hyviä ja huonoja oppimis- ja ohjauskokemuksia.
Tutkimuksen aluksi perehdytään ADHD:hen ja sen vaikutuksiin elämänkulkuun, identiteettiin, oppimisidentiteettiin sekä sisäiseen tarinaan. Tutkimuksen aineisto on koottu kolmen kirjallisen tehtävän avulla, joihin vastasi seitsemän henkilöä. Vastaajat ovat iältään 21-47-vuotiaita ja heillä kaikilla on ADHD- tai ADD-diagnoosi. Tutkimukseni nojautuu elämäkerralliseen ja tarinalliseen tutkimusotteeseen ja aineiston keräämisessä on hyödynnetty eläytymismenetelmää.
Tutkimukseni tulosten perusteella ADHD on vaikuttanut vastaajien oppimisidentiteettiin. Jokaisella on ollut vaikeuksia koulunkäynnissä ja opiskelussa. He ovat saaneet negatiivista palautetta sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja jäljet näkyvät vielä aikuisuudessakin. Oppimisidentiteetille on haitallisinta negatiivisen palautteen ja huonojen oppimistulosten yhdistelmä. Jokainen vastaaja koki merkittävimmäksi seikaksi, niin oppimiseen kuin elämänkulkuun yleisemmin liittyen, tuen ja ymmärryksen saannin. He kokivat tulleensa ymmärretyksi ja kohdelluksi väärin tuhansia kertoja ja saaneensa turhan takia laiskan, hankalan ja tyhmän ihmisen leiman.
Monimuotoiset ADHD-oireet vaikuttavat vastaajien elämän kaikilla osa-alueilla. Koska he ovat saaneet diagnoosin vasta aikuisena, ovat ongelmat ehtineet kasautua aiheuttaen muun muassa mielenterveysongelmia. Aikaisempi diagnosointi ja tukitoimet olisivat voineet helpottaa elämänkulkua ja antaa vastaajille luvan muokata tarinoitaan vapaammin ilman ahdistavaa tunnetta ja pakkoa pyrkiä yhteiskunnan hyväksymään mallielämäntarinaan.
Asiasanat:ADHD, oppimisidentiteetti, elämänkulku
Tutkimuksen aluksi perehdytään ADHD:hen ja sen vaikutuksiin elämänkulkuun, identiteettiin, oppimisidentiteettiin sekä sisäiseen tarinaan. Tutkimuksen aineisto on koottu kolmen kirjallisen tehtävän avulla, joihin vastasi seitsemän henkilöä. Vastaajat ovat iältään 21-47-vuotiaita ja heillä kaikilla on ADHD- tai ADD-diagnoosi. Tutkimukseni nojautuu elämäkerralliseen ja tarinalliseen tutkimusotteeseen ja aineiston keräämisessä on hyödynnetty eläytymismenetelmää.
Tutkimukseni tulosten perusteella ADHD on vaikuttanut vastaajien oppimisidentiteettiin. Jokaisella on ollut vaikeuksia koulunkäynnissä ja opiskelussa. He ovat saaneet negatiivista palautetta sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja jäljet näkyvät vielä aikuisuudessakin. Oppimisidentiteetille on haitallisinta negatiivisen palautteen ja huonojen oppimistulosten yhdistelmä. Jokainen vastaaja koki merkittävimmäksi seikaksi, niin oppimiseen kuin elämänkulkuun yleisemmin liittyen, tuen ja ymmärryksen saannin. He kokivat tulleensa ymmärretyksi ja kohdelluksi väärin tuhansia kertoja ja saaneensa turhan takia laiskan, hankalan ja tyhmän ihmisen leiman.
Monimuotoiset ADHD-oireet vaikuttavat vastaajien elämän kaikilla osa-alueilla. Koska he ovat saaneet diagnoosin vasta aikuisena, ovat ongelmat ehtineet kasautua aiheuttaen muun muassa mielenterveysongelmia. Aikaisempi diagnosointi ja tukitoimet olisivat voineet helpottaa elämänkulkua ja antaa vastaajille luvan muokata tarinoitaan vapaammin ilman ahdistavaa tunnetta ja pakkoa pyrkiä yhteiskunnan hyväksymään mallielämäntarinaan.
Asiasanat:ADHD, oppimisidentiteetti, elämänkulku