Wikit työssä oppimisen tukena
WICKSTRÖM, SARA (2009)
WICKSTRÖM, SARA
2009
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20041
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20041
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan wikien käyttöä henkilöstön työssä oppimisen tukena. Työssä oppimisella tarkoitetaan työpaikoilla tapahtuvaa ammattilaisten oppimista ja asiantuntijuuden kehittämistä. Tällainen työssä oppiminen kytkeytyy yhteen sosiaalisen median ideologian kanssa. Sosiaaliseen mediaan kuuluvan wikin käyttö perustuu tietojen ja ideoiden jakamiseen toisille ja niiden kehittämiseen yhdessä entistä paremmaksi. Wikiä voidaan hyödyntää erinomaisesti hajautetuissa organisaatioissa yhteistyötä vaativissa tehtävissä. Yhteistyöllä yksilöiden ja ryhmän sekä lopulta jopa organisaation tietämystä ja osaamista voidaan kehittää. Wikin tarjoamat mahdollisuudet nähtiin tässä tutkimuksessa monipuolisiksi ja niiden tarpeellisuuden korostuvan nykyisen jatkuvan muutoksen aikana.
Tutkimusmetodeina käytin soveltaen etnografian ja toimintatutkimuksen pienoisversioita. Kohteena oli Suomen Puolustusvoimien yksi tiimi, joka käytti wikiä osana toimistotyötään. Empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalla tämän wikin neljää käyttäjää yhteensä yhdeksän kertaa. Kyseessä on siis haastatteluihin perustuva tutkimuskohteen arjen ymmärtämiseen pyrkivä ja sen muutostilanteen huomioiva tutkimus.
Tämän tutkimuksen kohteena olleen wikin käyttö ei ollut innostuksesta huolimatta aktiivista. Käyttämättömyyteen vaikuttavia tekijöitä olivat ensinnäkin organisaatiokulttuuri, joka ei tukenut sosiaalisen median käyttämistä. Toinen tekijä oli konkreettisuuden puute eli wiki ei liittynyt kiinteästi kenenkään työhön. Muita käyttämättömyyden syitä olivat kiire ja ajanpuute sekä pilottihankkeesta johtunut tulevaisuuden epämääräisyys. Lisäksi uuteen välineeseen oppiminen vie pitkän ajan. Myös kirjoittamisen vaikeus nousi aineistosta käyttämättömyyttä selittäväksi tekijäksi.
Tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat käsitystä wikien tarpeellisuudesta ja käyttökelpoisuudesta yhteistyön tekemisen apuvälineenä. Wikien hyvien puolien lisäksi tulokset muistuttavat organisaatioita erityisesti huomion kiinnittämisestä organisaatiossa vallitsevaan kulttuuriin ja siihen, kuinka läheisesti wiki kytkeytyy käyttäjien työhön.
Asiasanat: wikit, sosiaalinen media, työssä oppiminen, osallisuus, yhteistyö, puolustusvoimat
Tutkimusmetodeina käytin soveltaen etnografian ja toimintatutkimuksen pienoisversioita. Kohteena oli Suomen Puolustusvoimien yksi tiimi, joka käytti wikiä osana toimistotyötään. Empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalla tämän wikin neljää käyttäjää yhteensä yhdeksän kertaa. Kyseessä on siis haastatteluihin perustuva tutkimuskohteen arjen ymmärtämiseen pyrkivä ja sen muutostilanteen huomioiva tutkimus.
Tämän tutkimuksen kohteena olleen wikin käyttö ei ollut innostuksesta huolimatta aktiivista. Käyttämättömyyteen vaikuttavia tekijöitä olivat ensinnäkin organisaatiokulttuuri, joka ei tukenut sosiaalisen median käyttämistä. Toinen tekijä oli konkreettisuuden puute eli wiki ei liittynyt kiinteästi kenenkään työhön. Muita käyttämättömyyden syitä olivat kiire ja ajanpuute sekä pilottihankkeesta johtunut tulevaisuuden epämääräisyys. Lisäksi uuteen välineeseen oppiminen vie pitkän ajan. Myös kirjoittamisen vaikeus nousi aineistosta käyttämättömyyttä selittäväksi tekijäksi.
Tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat käsitystä wikien tarpeellisuudesta ja käyttökelpoisuudesta yhteistyön tekemisen apuvälineenä. Wikien hyvien puolien lisäksi tulokset muistuttavat organisaatioita erityisesti huomion kiinnittämisestä organisaatiossa vallitsevaan kulttuuriin ja siihen, kuinka läheisesti wiki kytkeytyy käyttäjien työhön.
Asiasanat: wikit, sosiaalinen media, työssä oppiminen, osallisuus, yhteistyö, puolustusvoimat