Kansalaisopisto-opiskelun merkitys aikuisen elämässä - Taide- ja taitoaineiden opiskelijoiden käsitykset opiston yksilöllisistä ja yhteisöllisistä merkityksistä
SAARENPÄÄ-NUMMINEN, MARJUT (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SAARENPÄÄ-NUMMINEN, MARJUT
2005
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-02-24Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä merkitys kansalaisopisto-opiskelulla on aikuisopiskelijan elämässä. Keskeisinä tutkimuskohteina ovat yksilön elämänlaatuun vaikuttavat seikat. Lisäksi selvitetään opiskelun merkitystä yhteisötasolla yksilön näkökulmasta ja kartoitetaan opiskelijoiden mielipiteitä opistojen toiminnan laadusta sekä niiden kehittämismahdollisuuksista.
Tutkimuskohteena ovat Hämeenkyrön kansalaisopiston, Ikaalisten kansalaisopiston, Oriveden seudun kansalaisopiston, Parkanon Aikuisopiston, Pälkäneen seudun kansalaisopiston ja Vammalan Opiston kädentaitojen, taideaineiden ja musiikin opiskelijat. Tutkimusmenetelmänä on käytetty survey-tutkimusta. Tutkimuksen otanta on tehty harkinnanvaraisesti ja aineisto on hankittu kyselylomakkeen avulla. Tutkimustulokset on analysoitu tilastollisesti ja tulosten tukena on käytetty avointen kysymysten vastauksia.
Kansalaisopistossa opiskelu parantaa opiskelijoiden vastausten perusteella heidän elämänlaatuaan. Kansalaisopisto-opinnot tarjoavat opiskelijoille onnistumisen elämyksiä, vaikuttavat persoonallisuuden kehitykseen ja terveydellisen, sosiaalisen ja kulttuurisen vaikutuksen kautta edistävät yksilön hyvinvointia ja sitä kautta vaikuttavat positiivisesti koko yhteisöön.
Kansalaisopisto on opiskelijoiden mielestä tärkeä osa kunnan/kaupungin koulutus- ja kulttuuritarjontaa. Opistoilla on myös merkittävä rooli paikallisen yhteenkuuluvuuden lisääjänä. Alueellinen merkitys korostuu etenkin haja-asutusalueella, missä opisto voi olla ainoa koulutuksen järjestäjä.
Opistojen kehittämisen kannalta on tärkeää, että nykyiset tuntimäärät pystytään säilyttämään. Opiskelijat ovat tällä hetkellä erittäin tyytyväisiä opetuksen laatuun liittyviin seikkoihin. Erityistä huomiota on kuitenkin kiinnitettävä opetuksen suunnitteluun. Näin taataan se, että opetustarjonta pysyy monipuolisena ja alueellisesti oikein suunnattuna. Kurssimaksujen tulisi pysyä kohtuullisina, jotta kaikilla säilyisi mahdollisuus osallistua opintoihin.
Kansalaisopistotoiminta rikastuttaa sekä yksilöä itseään että myös ympäröivää yhteisöä. Opistoilla on merkittävä vaikutus sekä oman alueensa että myös ympäröivän yhteiskunnan kehitykseen. Opistojen toimintaedellytykset tulee turvata myös tulevaisuudessa.
Avainsanat: Kansalaisopisto, taide- ja taitoaineet, aikuisopiskelu, kulttuuri, sivistys, yhteisöllisyys
Tutkimuskohteena ovat Hämeenkyrön kansalaisopiston, Ikaalisten kansalaisopiston, Oriveden seudun kansalaisopiston, Parkanon Aikuisopiston, Pälkäneen seudun kansalaisopiston ja Vammalan Opiston kädentaitojen, taideaineiden ja musiikin opiskelijat. Tutkimusmenetelmänä on käytetty survey-tutkimusta. Tutkimuksen otanta on tehty harkinnanvaraisesti ja aineisto on hankittu kyselylomakkeen avulla. Tutkimustulokset on analysoitu tilastollisesti ja tulosten tukena on käytetty avointen kysymysten vastauksia.
Kansalaisopistossa opiskelu parantaa opiskelijoiden vastausten perusteella heidän elämänlaatuaan. Kansalaisopisto-opinnot tarjoavat opiskelijoille onnistumisen elämyksiä, vaikuttavat persoonallisuuden kehitykseen ja terveydellisen, sosiaalisen ja kulttuurisen vaikutuksen kautta edistävät yksilön hyvinvointia ja sitä kautta vaikuttavat positiivisesti koko yhteisöön.
Kansalaisopisto on opiskelijoiden mielestä tärkeä osa kunnan/kaupungin koulutus- ja kulttuuritarjontaa. Opistoilla on myös merkittävä rooli paikallisen yhteenkuuluvuuden lisääjänä. Alueellinen merkitys korostuu etenkin haja-asutusalueella, missä opisto voi olla ainoa koulutuksen järjestäjä.
Opistojen kehittämisen kannalta on tärkeää, että nykyiset tuntimäärät pystytään säilyttämään. Opiskelijat ovat tällä hetkellä erittäin tyytyväisiä opetuksen laatuun liittyviin seikkoihin. Erityistä huomiota on kuitenkin kiinnitettävä opetuksen suunnitteluun. Näin taataan se, että opetustarjonta pysyy monipuolisena ja alueellisesti oikein suunnattuna. Kurssimaksujen tulisi pysyä kohtuullisina, jotta kaikilla säilyisi mahdollisuus osallistua opintoihin.
Kansalaisopistotoiminta rikastuttaa sekä yksilöä itseään että myös ympäröivää yhteisöä. Opistoilla on merkittävä vaikutus sekä oman alueensa että myös ympäröivän yhteiskunnan kehitykseen. Opistojen toimintaedellytykset tulee turvata myös tulevaisuudessa.
Avainsanat: Kansalaisopisto, taide- ja taitoaineet, aikuisopiskelu, kulttuuri, sivistys, yhteisöllisyys