Yrittäjän kompetenssit
JALONEN, HEIDI (2009)
JALONEN, HEIDI
2009
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-08-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19991
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19991
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisella tutkimusotteella tehdyn tutkimuksen tavoitteena on selvittää minkälaisia ja minkä tyyppisiä kompetensseja pienyrittäjät katsovat työnsä edellyttävän eli miten he itse kokevat yrittäjyydessä tarvittavat kompetenssit tietoina, taitoina ja asenteina. Yrittäjyyskompetenssien selvittämisellä haetaan pohjatietoa yrittäjyyskoulutusten kehittämistyöhön. Syksyn 2008 aikana sähköpostitse suoritetulla kyselyllä haettiin tietoa kahdeltakymmeneltäkahdelta pienyrittäjältä. Tutkimuksen aineiston analyysi on tehty teorialähtöisesti Roodtin (2005) jaottelun pohjalta.
Tutkimusten tulosten perusteella pienyrittäjällä täytyy olla kognitiiviset tiedot yritystoiminnasta, mutta hänen ei tarvitse tehdä eikä osata kaikkea henkilökohtaisesti. Affektiiviset ja konatiiviset kompetenssit ovat yrittäjyydessä korostuneita. Affektiivisilla kompetensseilla on vaikutusta siihen, miten yrittäjä itse kokee työssään tarvittavan osaamisen. Luovuudella ja verkostoitumisella yrittäjä voi ratkaista yritystoiminnassaan ongelmallisia tilanteita ja asioita itselleen eduksi. Luovuudella voidaan kompensoida myös kognitiivisissa tiedoissa olevia puutteita. Yrittäjältä vaaditaan tahtoa ja asennetta. Pienyrittäjät ovat tämän tutkimuksen perusteella omaksuneet nämä kompetenssit osaksi omaa ammatillista osaamistaan.
Kompetenssit oppimiseen ja uudistumiseen ovat tietoa tärkeämpää. Yrittäjyyskoulutuksiin tarvitaan lisää yrittäjyyskasvatusta, toiminnallisuutta ja verkostoitunutta yhteistyötä läpi koulutus-, ja tiedealojen.
Avainsanat: yrittäjä, yrittäjyys, kompetenssi, osaaminen, oppiminen
Tutkimusten tulosten perusteella pienyrittäjällä täytyy olla kognitiiviset tiedot yritystoiminnasta, mutta hänen ei tarvitse tehdä eikä osata kaikkea henkilökohtaisesti. Affektiiviset ja konatiiviset kompetenssit ovat yrittäjyydessä korostuneita. Affektiivisilla kompetensseilla on vaikutusta siihen, miten yrittäjä itse kokee työssään tarvittavan osaamisen. Luovuudella ja verkostoitumisella yrittäjä voi ratkaista yritystoiminnassaan ongelmallisia tilanteita ja asioita itselleen eduksi. Luovuudella voidaan kompensoida myös kognitiivisissa tiedoissa olevia puutteita. Yrittäjältä vaaditaan tahtoa ja asennetta. Pienyrittäjät ovat tämän tutkimuksen perusteella omaksuneet nämä kompetenssit osaksi omaa ammatillista osaamistaan.
Kompetenssit oppimiseen ja uudistumiseen ovat tietoa tärkeämpää. Yrittäjyyskoulutuksiin tarvitaan lisää yrittäjyyskasvatusta, toiminnallisuutta ja verkostoitunutta yhteistyötä läpi koulutus-, ja tiedealojen.
Avainsanat: yrittäjä, yrittäjyys, kompetenssi, osaaminen, oppiminen