Kulttuuriuutinen ja kuviteltu katsoja. Sisäisyleisöt ja uutismaistuminen Yleisradion Kulttuuriuutisissa.
MIIKKULAINEN, AINO (2009)
MIIKKULAINEN, AINO
2009
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19989
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19989
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkimuksessani Ylen Kulttuuriuutisia narratologian ja uuden retoriikan avulla. Pyrin selvittämään, miten kulttuurijournalismin uutismaistuminen näkyy kulttuuriin keskittyvässä uutislähetyksessä ja erityisesti millainen sisäisyleisö, siis yleisön tekstuaalinen representaatio, Kulttuuriuutisten teksteistä paljastuu.
Tutkimusaineistoni koostuu Yle TV1:n Kulttuuriuutisista ja pääuutislähetysten kulttuuriaiheisista jutuista uutisviikon ajalta 19.2.-23.2.2007. Taustaksi haastattelin Kulttuuriuutisten toimittaja-toimitussihteeri Miia Gustafssonia. Käyn tutkimuksessani läpi myös kulttuurijournalismin kehitystä ja ohjelmistonsuunnittelua.
Teemauutiset ovat ohjelmistoajattelun kannalta tärkeä brändäyskeino kanaville ja ohjelmistonsuunnittelussa kohdeyleisöihin kiinnitetään koko ajan enemmän huomiota. Kulttuuriuutisten lähetyspaikan muutos syksyllä 2007 entisestä myöhäisillasta nykyisen kello kuuden uutispaketin osaksi vahvisti lähetyksen asemaa huomattavasti, ja teki siitä entistä enemmän kaiken kansan uutislähetyksen.
Tv-uutiset tarjoavat erityisesti kansallisuutta katsojien kollektiiviseksi identiteetiksi ja kansakuntaa kuvitelluksi yhteisöksi. Tutkimuksessa selvisi, että suomalaisuuden vahvistaminen näkyy myös Kulttuuriuutisissa. Kulttuurijournalismin yleisöä on perinteisesti pidetty asiantuntevana erityisyleisönä, mutta tilanne muuttuu koko ajan samalla, kun kulttuurin kulutus monipuolistuu. Television ja etenkin Yleisradion yleisötavoite on mahdollisimman laaja universaaliyleisö, ja se näkyy myös Kulttuuriuutisissa.
Kulttuuriuutiset henkilöi ja dramatisoi aiheitaan. Näin se tavoittelee suuren yleisön huomiota. Kulttuuriuutiset pyrkii sivistämään suurta yleisöä ylhäältä alaspäin, ja samalla miellyttämään kulttuurieliittiä. Perinteiset uutiskriteerit ovat suurimman osan ajasta merkittävässä roolissa myös Kulttuuriuutisissa. Talousretoriikka tekee uutisista entistä kovempia. Taiteilijoiden sijaan toimijoina ovat useimmiten virkamiehet ja johtajat. Kulttuuriuutisten sisäisyleisön voikin nähdä olevan jonkinlainen laaja erityisyleisö tai asiantunteva massa.
Asiasanat:kulttuurijournalismi, televisio, uutinen, ohjelmistonsuunnittelu, yleisö
Tutkimusaineistoni koostuu Yle TV1:n Kulttuuriuutisista ja pääuutislähetysten kulttuuriaiheisista jutuista uutisviikon ajalta 19.2.-23.2.2007. Taustaksi haastattelin Kulttuuriuutisten toimittaja-toimitussihteeri Miia Gustafssonia. Käyn tutkimuksessani läpi myös kulttuurijournalismin kehitystä ja ohjelmistonsuunnittelua.
Teemauutiset ovat ohjelmistoajattelun kannalta tärkeä brändäyskeino kanaville ja ohjelmistonsuunnittelussa kohdeyleisöihin kiinnitetään koko ajan enemmän huomiota. Kulttuuriuutisten lähetyspaikan muutos syksyllä 2007 entisestä myöhäisillasta nykyisen kello kuuden uutispaketin osaksi vahvisti lähetyksen asemaa huomattavasti, ja teki siitä entistä enemmän kaiken kansan uutislähetyksen.
Tv-uutiset tarjoavat erityisesti kansallisuutta katsojien kollektiiviseksi identiteetiksi ja kansakuntaa kuvitelluksi yhteisöksi. Tutkimuksessa selvisi, että suomalaisuuden vahvistaminen näkyy myös Kulttuuriuutisissa. Kulttuurijournalismin yleisöä on perinteisesti pidetty asiantuntevana erityisyleisönä, mutta tilanne muuttuu koko ajan samalla, kun kulttuurin kulutus monipuolistuu. Television ja etenkin Yleisradion yleisötavoite on mahdollisimman laaja universaaliyleisö, ja se näkyy myös Kulttuuriuutisissa.
Kulttuuriuutiset henkilöi ja dramatisoi aiheitaan. Näin se tavoittelee suuren yleisön huomiota. Kulttuuriuutiset pyrkii sivistämään suurta yleisöä ylhäältä alaspäin, ja samalla miellyttämään kulttuurieliittiä. Perinteiset uutiskriteerit ovat suurimman osan ajasta merkittävässä roolissa myös Kulttuuriuutisissa. Talousretoriikka tekee uutisista entistä kovempia. Taiteilijoiden sijaan toimijoina ovat useimmiten virkamiehet ja johtajat. Kulttuuriuutisten sisäisyleisön voikin nähdä olevan jonkinlainen laaja erityisyleisö tai asiantunteva massa.
Asiasanat:kulttuurijournalismi, televisio, uutinen, ohjelmistonsuunnittelu, yleisö