Arvon yhteistuottaminen tietoa jakamalla pakkaussuunnitteluprosessissa
MUSTONEN, JUUSO (2009)
MUSTONEN, JUUSO
2009
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-08-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19985
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19985
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus on tutkia arvon yhteistuottamista tiedon jakamisen avulla pakkaus-teollisuuden arvoverkossa tapahtuvassa pakkaussuunnitteluprosessissa. Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen. Tämän tutkimuksen päätutkimusmetodit ovat: 1) tutkimuskohteiden eksplisiittisen ja implisiittisen tiedon jakamisen ja arvon yhteis-tuottamisen tarkastelu verkostoympäristössä ja 2) tutkimushaastattelu. Tutkimuksen pääongelma määriteltiin seuraavasti: Miten arvoa yhteistuotetaan tiedon jakamisen avulla pakkausteollisuuden arvoverkossa? Tutkimuksen pääongelmaan etsittiin vastauksia sekä teoreettisesta viitekehyksestä että empiirisestä aineistosta. Empiirinen aineisto generoitiin teemahaastatteluiden avulla, jotka toteutettiin kahdelle pakkausvalmistajalle ja näihin asiakassuhteessa oleville kahdelle pakkaaja-yritykselle.
Tämän tutkimuksen merkitystä korostaa pakkauksen roolin muutos, koska pakkauksen merkitys viimeisen linjan markkinointivälineenä geneerisissä tuotteissa on viime vuosina kasvanut samaan aikaan, kun kuluttajien vaatimukset ovat lisääntyneet. Pakkausteol-lisuudessa on tähän mennessä vaikuttanut tuotekeskeinen ajattelumalli, mutta tutkiel-massa käsitellään pakkausteollisuuteen tulossa olevaa palvelukeskeistä logiikkaa, joka voi lisätä yrityksien kilpailuetua ja toimia vastauksena kasvaneisiin kuluttajien ja pak-kaajien vaatimuksiin. Tässä tutkielmassa analysoidaan arvon yhteistuottamista tietoa jakamalla. Tutkimuksessa nostetaan esille kolme merkittävää yritysten välistä tietovirtaa, jotka ottavat osaa yritysten väliseen tuotekehitykseen, tiedon jakamiseen sekä arvon yhteistuottamiseen.
Arvon yhteistuottaminen voidaan määritellä pakkaussuunnitteluprosessiin, jossa osa-puolien aineettomat ja aineelliset resurssit yhdistetään uudeksi, arvoa luovaksi ydintar-joamaksi. Tutkimuksen empiriassa kävi ilmi, että arvon yhteistuottaminen perustuu en-nakkoedellytyksiin, motiiveihin, resursseihin ja kanssakäymiseen. Osapuolien resurssien yhdistämistä tarkasteltiin DART-mallin kautta, jossa dialogi korostui arvon yhteis-tuottamisen käynnistävänä tekijänä.
Empirian ja teorian synteesinä luodaan tutkielmassa työkalu, jonka avulla arvoverkoston osapuolet pystyvä yhdessä tuottamaan arvoa. Työkalulla on myös mahdollisuuksia toimia kvalitatiivisen arviointityökaluna arvon yhteistuottamisen onnistumisen mittaa-miseen.
Tämä tutkielma on osa PAKKI-tutkimusprojektia (Pakkauksen arvo kilpailuedun läh-teenä), joka on yksi monialaisen Futupack-verkoston tutkimusprojekteista.
Asiasanat:Arvon yhteistuottaminen, tiedon jakaminen, pakkaussuunnittelu, arvon yhteisluominen, palvelukeskeinen logiikka, pakkausteollisuus
Tämän tutkimuksen merkitystä korostaa pakkauksen roolin muutos, koska pakkauksen merkitys viimeisen linjan markkinointivälineenä geneerisissä tuotteissa on viime vuosina kasvanut samaan aikaan, kun kuluttajien vaatimukset ovat lisääntyneet. Pakkausteol-lisuudessa on tähän mennessä vaikuttanut tuotekeskeinen ajattelumalli, mutta tutkiel-massa käsitellään pakkausteollisuuteen tulossa olevaa palvelukeskeistä logiikkaa, joka voi lisätä yrityksien kilpailuetua ja toimia vastauksena kasvaneisiin kuluttajien ja pak-kaajien vaatimuksiin. Tässä tutkielmassa analysoidaan arvon yhteistuottamista tietoa jakamalla. Tutkimuksessa nostetaan esille kolme merkittävää yritysten välistä tietovirtaa, jotka ottavat osaa yritysten väliseen tuotekehitykseen, tiedon jakamiseen sekä arvon yhteistuottamiseen.
Arvon yhteistuottaminen voidaan määritellä pakkaussuunnitteluprosessiin, jossa osa-puolien aineettomat ja aineelliset resurssit yhdistetään uudeksi, arvoa luovaksi ydintar-joamaksi. Tutkimuksen empiriassa kävi ilmi, että arvon yhteistuottaminen perustuu en-nakkoedellytyksiin, motiiveihin, resursseihin ja kanssakäymiseen. Osapuolien resurssien yhdistämistä tarkasteltiin DART-mallin kautta, jossa dialogi korostui arvon yhteis-tuottamisen käynnistävänä tekijänä.
Empirian ja teorian synteesinä luodaan tutkielmassa työkalu, jonka avulla arvoverkoston osapuolet pystyvä yhdessä tuottamaan arvoa. Työkalulla on myös mahdollisuuksia toimia kvalitatiivisen arviointityökaluna arvon yhteistuottamisen onnistumisen mittaa-miseen.
Tämä tutkielma on osa PAKKI-tutkimusprojektia (Pakkauksen arvo kilpailuedun läh-teenä), joka on yksi monialaisen Futupack-verkoston tutkimusprojekteista.
Asiasanat:Arvon yhteistuottaminen, tiedon jakaminen, pakkaussuunnittelu, arvon yhteisluominen, palvelukeskeinen logiikka, pakkausteollisuus