Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arvon yhteisluonti laboratorioalan asiantuntijapalveluissa. Case: Labtium Oy

SALMI, VILLE (2009)

 
Avaa tiedosto
gradu03788.pdf (361.8Kt)
Lataukset: 



SALMI, VILLE
2009

Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-06-23
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19960

Kuvaus

Julkaisuarkistossa on tutkielman rajattu versio. Täysversio on luettavissa Tampereen yliopiston kirjastossa. This is a limited version of the Master's thesis. The complete version can be viewed in print at Tampere University Library.
Tiivistelmä
Tutkimuksessa analysoidaan mistä osatekijöistä asiakasarvo muodostuu, ja missä prosesseissa arvoa luodaan, kun tarkastelun kohteena on yksi laboratoriopalveluita ostava tutkimusorganisaatio sekä palveluita myyvä yritys. Asiakasarvoa tutkitaan asiakkaan näkökulmasta. Tutkimuksen päätavoitteena on tunnistaa toisaalta ne arvon osatekijät, mitkä asiakas kokee palvelusuhteessa tärkeimmiksi, ja toisaalta se, miten suhteen osapuolet luovat arvoa yhteistyössä.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen empiirisen aineiston keruu toteutettiin ryhmäkeskusteluiden avulla, jotka suoritettiin asiakas-organisaationa toimineen Geologian tutkimuskeskuksen (GTK) tiloissa Espoossa, Kuopiossa sekä Rovaniemellä. Ryhmäkeskusteluissa haastateltiin asiakkaan henkilöstöä kolmelta organisaatiotasolta, jotka olivat strateginen johto, operatiivinen johto sekä tutkimustaso. Ryhmäkeskustelut suoritettiin kaikkiaan seitsemän ryhmän kanssa, joihin osallistui yhteensä 25 asiakasorganisaation edustajaa.

Tutkimuksen perusteella tunnistettiin 15 arvon osatekijää, joita asiakkaan eri organisaatiotasot käyttävät arvon määrittelyyn. Näistä kuusi hyötyä tunnistettiin asiakkaalle kriittisiksi. Arvon osatekijät voidaan jakaa hyötyjen ja uhrausten suhteen kolmeen ryhmään: ydintajoomaan, alihankintaprosessiin sekä asiakkaan sisäisiin prosesseihin. Ydintarjoomaan liitettävät hyödyt havaittiin sellaisina tekijöinä, joiden asiakas odottaa ehdottomasti täyttävän asetetut ennakko-odotukset. Alihankinta-prosessiin sekä asiakkaan sisäisiin prosesseihin liitettävien tekijät voidaan sen sijaa tulkita sellaisina arvon osatekijöinä, jotka kehittyvät vasta palvelusuhteen aikana. Näistä alihankintaprosessiin liitettävien hyötyjen havaittiin olevan muita ryhmiätärkeämpi.

Empiirisen aineiston pohjalta muodostettiin ymmärrys myös GTK:n ja Labtium Oy:n välisestä arvonluontiprosessista. Tämän nähtiin liittävän asiakasarvon käsitteeseen myös sen palvelusuhteen, jossa osapuolet arvoa luovat. GTK:n ja Labtiumin tulkittiin luovan arvoa yhteistyössä, jonka yhtenä perusteena nähtiin osapuolten yhteinen historia. Osapuolten jakamat resurssit ovat alunperin kehitetty GTK:n palvelemiseksi, ja nämä arvonluontiprosessit ovat yhä yhteisiä. Arvonluonnin tapahtuessa yhteistyössä avaintekijäksi havaittiin muodostuvan osapuolten välinen vuorovaikutus. Palveluosaamisen ja osapuolten välisten henkilösuhteiden todettiin olevan arvon  yhteisluonnin kannalta kriittiset.

Asiasanat:asiakasarvon kriittiset tekijät, arvon yhteisluonti, palveluiden yhteistuotanto
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40600]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste