Sanomalehtiliiketoiminnan murros
HOPPONEN, TONI (2009)
HOPPONEN, TONI
2009
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-06-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19959
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19959
Tiivistelmä
Tutkimusraportin aiheena on sanomalehtiliiketoiminnan murros. Tutkimuksessa kuvataan suurimpien suomalaisten sanomalehtien kilpailuympäristön ja liiketoimintamallin muutosta sekä muutoksen vaikutusta paperisen lehden sisältöön, asemaan ja elinmahdollisuuksiin uudessa kilpailuympäristössä. Lisäksi tarkastellaan sanomalehtien tämän hetkistä verkkoliiketoimintaa ja verkon ansaintamalleja.
Teoreettinen osuus tarkastelee liiketoimintaa teknologian ja liiketoimintamallin murroksen viitekehysten avulla. Liiketoiminnan murroksella tarkoitetaan toimialan erityisen voimakasta muutosta. Muutoksessa toimialan perinteinen ansaintalogiikka ja liiketoimintamalli murtuvat teknologian tai liiketoimintamallin innovaation seurauksena. Murros luo toimialan vakiintuneille yrityksille haasteita ja uusille tulokkaille mahdollisuuden murtautua markkinoille.
Työ on luonteeltaan laadullinen case-tutkimus, jonka tavoitteena on kuvata ja selittää moniselitteistä ilmiötä. Tutkimusta varten tehtiin kahdeksan media-alan asiantuntijan teemahaastattelua, ja haastateltavat edustavat neljän eri organisaation ylintä liiketoimintajohtoa. Murroksen voidaan ajatella ilmenevän haastatelluille suhteellisen samankaltaisena. Haastatteluaineistoa tarkasteltiin induktiivisen sisällön analyysin keinoin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sanomalehtien kilpailuympäristö ja liiketoimintamalli ovat murroksessa. Sanomalehtien perinteinen ansaintalogiikka murtuu sekä uuden kilpailuympäristön että verkon kuluttajalle ilmaisen uutissisällön lisääntymisen seurauksena. Uuden liiketoimintamallin avainsanoja ovat asiakaslähtöisyys, jatkuva uudistuminen ja kumppanuussuhteet. Sanomalehtiyritykset ovat vastanneet muutokseen monikanavaratkaisuilla, joita voidaan tutkimuksen perusteella pitää tehokkaina liiketoimintamalleina vain lyhyellä aikavälillä.
Kilpailijoille sanomalehtien monikanavainen liiketoiminta luo merkittävän kilpailuedun. Muu perinteinen media ja uudet tulokkaat voivat paperisen lehden kannattavuuden ja levikin suojelemisen sijaan keskittyä täysipainoisesti verkkoliiketoiminnan kehittämiseen sekä hyödyntää verkon erityisominaisuuksia ja uusia jakelukanavia. Tutkimuksen mielenkiintoisena sivujuonena voidaan pitää YLE:n muuttunutta roolia sanomalehtien kilpailukentässä. Internetissä YLE kilpailee sanomalehtien kanssa samoista asiakkaista, mutta rahoituksellisesti eri lähtökohdista.
Asiasanat:Sanomalehtiliiketoiminta, liiketoiminnan murros, liiketoimintamalli
Teoreettinen osuus tarkastelee liiketoimintaa teknologian ja liiketoimintamallin murroksen viitekehysten avulla. Liiketoiminnan murroksella tarkoitetaan toimialan erityisen voimakasta muutosta. Muutoksessa toimialan perinteinen ansaintalogiikka ja liiketoimintamalli murtuvat teknologian tai liiketoimintamallin innovaation seurauksena. Murros luo toimialan vakiintuneille yrityksille haasteita ja uusille tulokkaille mahdollisuuden murtautua markkinoille.
Työ on luonteeltaan laadullinen case-tutkimus, jonka tavoitteena on kuvata ja selittää moniselitteistä ilmiötä. Tutkimusta varten tehtiin kahdeksan media-alan asiantuntijan teemahaastattelua, ja haastateltavat edustavat neljän eri organisaation ylintä liiketoimintajohtoa. Murroksen voidaan ajatella ilmenevän haastatelluille suhteellisen samankaltaisena. Haastatteluaineistoa tarkasteltiin induktiivisen sisällön analyysin keinoin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sanomalehtien kilpailuympäristö ja liiketoimintamalli ovat murroksessa. Sanomalehtien perinteinen ansaintalogiikka murtuu sekä uuden kilpailuympäristön että verkon kuluttajalle ilmaisen uutissisällön lisääntymisen seurauksena. Uuden liiketoimintamallin avainsanoja ovat asiakaslähtöisyys, jatkuva uudistuminen ja kumppanuussuhteet. Sanomalehtiyritykset ovat vastanneet muutokseen monikanavaratkaisuilla, joita voidaan tutkimuksen perusteella pitää tehokkaina liiketoimintamalleina vain lyhyellä aikavälillä.
Kilpailijoille sanomalehtien monikanavainen liiketoiminta luo merkittävän kilpailuedun. Muu perinteinen media ja uudet tulokkaat voivat paperisen lehden kannattavuuden ja levikin suojelemisen sijaan keskittyä täysipainoisesti verkkoliiketoiminnan kehittämiseen sekä hyödyntää verkon erityisominaisuuksia ja uusia jakelukanavia. Tutkimuksen mielenkiintoisena sivujuonena voidaan pitää YLE:n muuttunutta roolia sanomalehtien kilpailukentässä. Internetissä YLE kilpailee sanomalehtien kanssa samoista asiakkaista, mutta rahoituksellisesti eri lähtökohdista.
Asiasanat:Sanomalehtiliiketoiminta, liiketoiminnan murros, liiketoimintamalli