Muukalainen mielessäsi - Dennis Potter ja vierailijat
KOMULAINEN, RIIKKA (2009)
KOMULAINEN, RIIKKA
2009
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-06-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19930
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19930
Tiivistelmä
Tämä tutkielma keskittyy brittiläiseen televisiodramaatikko Dennis Potteriin. Tutkimukseni lähtökohdaksi, taustaksi ja myös itsenäiseksi ja yhtäläisen tärkeäksi osaksi halusin liittää kattavan yleissilmäyksen Potterin elämäntyöhön televisiossa, jonka Potter valitsi luovuutensa pääasialliseksi ilmaisuvälineeksi. Esittelen Potterin tuotantoa pääpiirteissään keskittyen Potterin omaleimaiseen ja uuttaluovaan non-naturalistiseen tyyliin ja tekniikkaan ja tärkeimpiin teemoihin, joihin kuuluivat seksin ja seksuaalisuuden, uskonnon ja henkisen etsinnän, sosiaalisen luokan ja nostalgian aihepiirit. Lähimmin tarkastelen Potterin pääteosta The Singing Detective ja luon silmäyksen myös kirjailijan saamaan kritiikkiin ja paljon keskustelua aikaansaaneeseen omaelämäkerrallisuuden problematiikkaan.
Tutkielmassani avaan Potterin tuotannossa usein ja syvällä esiintyvää vierailumotiivin käsitettä ja perehdyn sen ilmenemismuotoihin Potterin teoksissa. Vierailu- eli visitaatiomotiivi tarkoittaa Potterilla tiettyä perusjuonikuviota, jossa muukalainen tunkeutuu yhteisöön rangaistakseen, palkitakseen tai kiinnittääkseen huomion johonkin käsittelemättömään asiaan tai yhteisöä lukkiuttavaan salaisuuteen. Vierailija voi esiintyä monenlaisissa hahmoissa, mutta perusperiaate on, että hän on lopulta näytelmän henkilön mielensisäinen pelon tai syyllisyyden ruumiillistuma, jonka tarkoitus on parantaa, tavalla tai toisella. Varsinaisessa näytelmäanalyysissäni pureudun Potterin näytelmään Brimstone and Treacle, jossa tutkin vierailijan eli pirun henkilöhahmon rooleja ja merkityksiä näytelmän henkilöille. Tarkoitukseni on selvittää, millaisilla tavoilla pirun hahmo vaikuttaa näytelmän henkilöihin ja mitä merkitystä hänen interventiollaan on perheen selviytymisen kannalta.
Asiasanat: televisiodraama, non-naturalismi, populaarikulttuuri, postmodernismi, nostalgia, sosiaalinen luokka, piru, raiskaus, syyllisyys, trauma, pahuus, sensuuri, vierailumotiivi, visitaatiodraama
Tutkielmassani avaan Potterin tuotannossa usein ja syvällä esiintyvää vierailumotiivin käsitettä ja perehdyn sen ilmenemismuotoihin Potterin teoksissa. Vierailu- eli visitaatiomotiivi tarkoittaa Potterilla tiettyä perusjuonikuviota, jossa muukalainen tunkeutuu yhteisöön rangaistakseen, palkitakseen tai kiinnittääkseen huomion johonkin käsittelemättömään asiaan tai yhteisöä lukkiuttavaan salaisuuteen. Vierailija voi esiintyä monenlaisissa hahmoissa, mutta perusperiaate on, että hän on lopulta näytelmän henkilön mielensisäinen pelon tai syyllisyyden ruumiillistuma, jonka tarkoitus on parantaa, tavalla tai toisella. Varsinaisessa näytelmäanalyysissäni pureudun Potterin näytelmään Brimstone and Treacle, jossa tutkin vierailijan eli pirun henkilöhahmon rooleja ja merkityksiä näytelmän henkilöille. Tarkoitukseni on selvittää, millaisilla tavoilla pirun hahmo vaikuttaa näytelmän henkilöihin ja mitä merkitystä hänen interventiollaan on perheen selviytymisen kannalta.
Asiasanat: televisiodraama, non-naturalismi, populaarikulttuuri, postmodernismi, nostalgia, sosiaalinen luokka, piru, raiskaus, syyllisyys, trauma, pahuus, sensuuri, vierailumotiivi, visitaatiodraama