Välkommen! Riktigt fräsch lägenhet med allt man kan önska sig! En fallstudie av interpersonell struktur och språklig påverkan i bostadsannonser
KOIVUNEN, LOTTA (2009)
KOIVUNEN, LOTTA
2009
Pohjoismaiset kielet - Scandinavian Languages
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-06-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19924
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19924
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää kielen interpersoonallinen rakenne. Tällöin kielen avulla tulkitaan sosiaalisten suhteiden luonteenpiirteitä. Interpersoonallinen rakenne kuuluu M.A.K. Hallidayn systeemis-funktionaaliseen teoriaan, jossa sekä ihminen että kieli ovat osa sosiaalista toimintaa. Kielellä on sosiaalinen funktio ja sitä tulee tulkita kontekstissaan. Tutkimuksessa kontekstin muodostaa Internetissä julkaistut asuntoilmoitukset, jotka ovat osa yrityksen markkinointiviestintää. Viestinnän tarkoitus on vaikuttaa ihmisten asenteisiin ja mielipiteisiin, joten tarkastelen, onnistuuko vaikuttaminen kielellisesti. Kieli on siis yksi vaikutuskeino viestinnässä, jonka tarkoitus on vaikuttaa vuorovaikutuksessa sosiaalisessa ympäristössä.
Interpersoonallinen rakenne koostuu monista kielellisistä elementeistä, joilla pystytään vaikuttamaan. Näitä ovat erilaiset kielelliset toiminnot, kuten kysymykset, haasteet tai kehut. Myös argumentaatio, puhuttelun muodot sekä asenteet ovat osa tekstin interpersoonallisuutta. Tutkimuksen tavoite on siis selvittää tekstin interpersoonallisuus ja kielellinen vaikutus.
Aineisto asuntoilmoituksista koostuu yhteensä 48 asuntoilmoituksesta, jotka on jaettu kolmen eri kiinteistövälitysfirman kesken: Erik Olsson, Mäklarhuset ja Svensk Fastighetsförmedling. Metodina käytän sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista metodia, joita sovellan Lennart Hellspongin ja Per Ledinin konkreettiseen analyysimalliin interpersoonallisesta rakenteesta. Analyysin tulokset yhdistän teoriaan kielellisestä vaikuttamisesta.
Asuntoilmoitusten interpersoonallinen rakenne sisältää paljon kielellisiä vaikutuskeinoja, mutta kuinka ne tehoavat potentiaalisiin asiakkaisiin riippuu, millaisen tulkinnan jokainen niille antaa. Osa kielellisistä ilmauksista on erittäin onnistuneita vaikutusmuotoja, toiset vähemmän. Konteksti asettaa myös omat ehtonsa onnistumiselle. Yleisesti ottaen ilmoituksista on tulkittavissa positiivinen ilmapiiri, jonka voi sanoa johtavan onnistuneisiin sosiaalisiin kontakteihin sekä kielelliseen vaikuttamiseen.
Avainsanat: interpersonell struktur, språklig påverkan, situationskontext, marknadskommunikation
Interpersoonallinen rakenne koostuu monista kielellisistä elementeistä, joilla pystytään vaikuttamaan. Näitä ovat erilaiset kielelliset toiminnot, kuten kysymykset, haasteet tai kehut. Myös argumentaatio, puhuttelun muodot sekä asenteet ovat osa tekstin interpersoonallisuutta. Tutkimuksen tavoite on siis selvittää tekstin interpersoonallisuus ja kielellinen vaikutus.
Aineisto asuntoilmoituksista koostuu yhteensä 48 asuntoilmoituksesta, jotka on jaettu kolmen eri kiinteistövälitysfirman kesken: Erik Olsson, Mäklarhuset ja Svensk Fastighetsförmedling. Metodina käytän sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista metodia, joita sovellan Lennart Hellspongin ja Per Ledinin konkreettiseen analyysimalliin interpersoonallisesta rakenteesta. Analyysin tulokset yhdistän teoriaan kielellisestä vaikuttamisesta.
Asuntoilmoitusten interpersoonallinen rakenne sisältää paljon kielellisiä vaikutuskeinoja, mutta kuinka ne tehoavat potentiaalisiin asiakkaisiin riippuu, millaisen tulkinnan jokainen niille antaa. Osa kielellisistä ilmauksista on erittäin onnistuneita vaikutusmuotoja, toiset vähemmän. Konteksti asettaa myös omat ehtonsa onnistumiselle. Yleisesti ottaen ilmoituksista on tulkittavissa positiivinen ilmapiiri, jonka voi sanoa johtavan onnistuneisiin sosiaalisiin kontakteihin sekä kielelliseen vaikuttamiseen.
Avainsanat: interpersonell struktur, språklig påverkan, situationskontext, marknadskommunikation